Jag blev jättebesviken när de gröna rören följde med och inte installations SET. På bilden hos de jag beställde fick jag intrycket att det var de svarta rören som följde med och inte de gröna.
De gröna som följer med är svåra att få till snyggt över kanten. Dessutom får man slösa på den redan korta slangen som 90 grader slangböj då det inte finns en enda 90-svängrörs bit med. Mellan slang och rör skulle man linda med tejp. Hur B ser inte det ut?
Jag tycker även att längden på slangen var otroligt snål. Har mitt under skåpet och måste hålla hela pumpen på sniskan när jag ska dra ut det. Resultatet blir vatten i skåpet hur försiktig jag än är. Otroligt dåligt då man ändå betalar så mycket för ett filter.
Vet inte hur du kommer ha det, men jag hade sjukt svårt att pumpa så den självfyllde. Både jag och min man pumpade men den fyllde inte alls själv. Tillslut fyllde min man filtret upp till den översta filtret (detta ska vara tomt) och sen pumpade vi av bara helvete en 10-15 gånger, sen kom det igång.
När det väl är på plats är det ett superfilter. Vattnet blev kristallklart på en halv dag!
JT's projekt Juwel Lido 200
Kollaps
X
-
Lilla julafton...
Det finns ett paket att hämta hos ditt serviceställe...
Vad kan det vara?...
Förhållandevis väl paketerat...
Ett Eheim professionel 3e 700 [2078]
Bruksanvisning och CD med programvaran för att övervaka och styra filtret från en PC. (Anslutningskit/kabel måste köpas separat)
Tror inte jag kommer använda programvaran och det var inte därför jag köpte detta filter. Köpte det då jag fick det, som jag tycket, till ett bra pris samtidigt som det har relativt bra pumphöjd på 2,6 meter.
Missade/hade glömt att det följde med in- och utlopp med filtret... Beställde tidigare idag det böjda röret för att använda vid vattenbyten, men jag kunde ha använt detta eftersom jag kommer använda Eheims InstallationsSET 1 i akvariet. Beställde massa andra grejer också, så jag får se om jag skickar tillbaka röret eller om jag behåller det som reserv.Senast redigerad av Jonas T; 10 March 2014, 21:05.Lämna en kommentar:
-
Jag tycker det är jätteroligt att följa andras projekt. Man blir verkligen inspirerad samt får en massa bra tips. Som nybörjare skulle jag gärna vilja veta vad växterna ni har heter. Nu har jag lärt mig en del, men som helt grön vet man inte alls. Tips att skriva ut namn på dessa om ni gör fler trådar
Tips till forumägarna: Ett galleri med inredningstips och bilder på akvarierna och eventuellt länk till projekttråden.Lämna en kommentar:
-
JT's projekt Juwel Lido 200
Kollat igenom din tråd nu! Kommer blir kanon fint detta!
Personligen har jag valt att köra ett lowtech växtkar då jag laborerat med co2 system och allt de där tidigare och kommit fram till att de inte är för mig (de är ju fiskarna som är spännande) Du kommer behöva skaffa mer ljus om du ska ha co2 tillförsel!
Tror du i längden kommer tycka att de där äter upp för mycket yta i ditt kar (att sätta bakgrunden snett på diagonalen.
Hade hellre också gjort två filterhörn som nämnts tidigare.
Här är två trådar om ett kar där jag gjorde så:
Äntligen Söndag och jag har höggt tag i projektet att tömma akvariet och skall limma in en enkel Juwelbakgrund, göra som filterfack att gömma de stickande gröna eheim rören från ytterfiltren i samt installera metalhalogen ljus. Att ett sånnt här litet akvarium kan ta upp all denna plats när man sprider ut det är rätt
Äntligen har jag fått igång ett akvarium hemma igen. Pga separation och en hel del annat att stå i så lade jag ner hela hobbyn ett tag. Nu har jag hittat tid till det igen och kostat på mig själv blyga 125 Liter. Går än sålänge endast 20 Rödmuns Tetra och fyra st Corydoras Duplicareus här. Tanken är att skaffa två
Sen får jag passa på att tacka för alla fina omnämnanden i tråden.
Känns lite smickrande när ens kar/trådar används som referenser och inspiration!Senast redigerad av FrePGun; 09 March 2014, 23:56.Lämna en kommentar:
-
-
I värsta fall kan du ha bakgrunden sen får du ha två smala delar som du vinklar lite och sätter mot bakgrunden... Det kan bli som en liten gömma med en rast på ena sidan där insuget och ytavrinnaren är och samtidigt sätter du doppvärmare där också och den andra kan agera som gömma för utblås
Tack AquA för att du fick mig att tänka utanför den fyrkantiga boxen
...att jag naturligtvis ställer hela bakgrunden på snedden utmed hela baksidan med början bara någon cm från baksidan och slutar ca 9 cm ut från baksidan i andra hörnet. På så vis blir det inga stora "avbrott/nivåskillnader" i bakgrunden samtidigt som inte onödigt mycket yta/volym går förlorad.
Om jag är lite försiktig när jag kapar bakgrunden rak i kanten, så blir den ca 70 cm (20,5 + 49,5) och "diagonalen" får jag till att bli ca 70,5cm, dvs lagom passform för att även få plats med lite silikon mot glaset.
Skiss på den tänka layouten med BTN Slimline (den bruna linjen) monterad på snedden utmed baksidan.
Bakom BTN Slimline placerar jag ytavrinnare (röd), värmare (orange) och eventuellt extra utlopp/utsug (grå). Inloppet (blå) i form av Ehiems installationskit 2 placeras vid vattenytan utmed akvariets kortsida.
Lämna en kommentar:
-
Åkte förbi akvarieaffären idag och kom hem med följande...
Köpte en Back to Nature Slimline 60B (55x50cm) respektive 60C (55x20cm) färgen Basalt/Gneiss (Grå/Röd).
Tack vare ett snabbt svar från Punkfredd gällande Aquaterra Rockwall... Tack!... var det inte svårt att bestämma sig...
Har ju inte akvariet ännu, så jag ställde upp grejerna på köksbänken... vilket i sig gav ett "eurika-moment", återkommer till det... och så gjorde jag ett snabbt fotomontage med bakgrunden och rötterna.
BTN Slimline 60C till vänster och 60B till höger.
BTN Slimline är 55cm höga medan Lido 200 är ca 58 cm till vattenlinjen, men det är ju bara att höja upp dem ca 3 cm, vilket gruset sedan ändå kommer att täcka.Lämna en kommentar:
-
Här nämns det eventuella problemet med insug av luft, men samtidigt att det inte behövs speciellt mycket flöde genom det övre intaget för att hålla ytan ren.Lämna en kommentar:
-
Gäller detta alla slags ytavrinnare som är kopplade direkt till filtret/pumpen?
Fluvals ytavrinnare fungerar så att den tar vatten både från ytan och från ett inlopp längre ner, där även anslutningen till filtret sitter. Dvs anslutningen till filtret är en bra bit under vattenytan och borde inte suga luft så länge det inte är ett rejält drag i filtret jämfört med vad det extra inloppet klarar av. Men det är också lite därför jag tänker mig att jag behöver ta höjd för att även behöva ett extra insug till filtret. Får testa detta när jag får mitt filter.
Jag kollade på dem med värmare, men är lite skeptisk till att bygga in saker i varandra. Pajar värmaren/filtret blir man av med båda... Vet inte om jag tänker fel där, men men.
I värsta fall kan du ha bakgrunden sen får du ha två smala delar som du vinklar lite och sätter mot bakgrunden... Det kan bli som en liten gömma med en rast på ena sidan där insuget och ytavrinnaren är och samtidigt sätter du doppvärmare där också och den andra kan agera som gömma för utblåsTack!
Ska fundera på den och skissa på utrymmet jag skulle behöva bakom. Jag har bara tänkt på en "rak" lösning som man brukar se med "filtersvamp" i "öppningen".Lämna en kommentar:
-
Punkfredd har fått till det riktigt snyggt, så den lösningen blir det troligen om jag inte kommer på hur jag ska dölja det på ett snyggt sätt. Jag vill dock troligen använda ytavrinnaren för att slippa eventuell hinna på vattenytan och är lite osäker på vilket flöde den orkar med, men jag får testa och se när jag väl har fått filtret jag beställt.
- En tanke... Ytavrinnaren bör kanske placeras på motsatta sidan från inblåset medan det samtidigt bör finnas ett utsug vid botten på samma sida som inblåset... Men det är kanske bara optimalt rent teoretiskt och inte lika viktigt i verkligheten...
Om jag behöver värmare så kanske jag får satsa på en utvändig sådan för att slippa fler prylar i karet. Några tips?
Inblåset har jag tänkt göra som Punkfredd, med Ehiems Installationskit 2, så att det blir en bra rörelse utmed hela vattenytan.
Inte så kul om man ha 720 liter som mig här hemma.
Det finns Eheim ytterfilter med inbyggd värmare Hur bra det lär funka vet jag inte. I värsta fall kan du ha bakgrunden sen får du ha två smala delar som du vinklar lite och sätter mot bakgrunden... Det kan bli som en liten gömma med en rast på ena sidan där insuget och ytavrinnaren är och samtidigt sätter du doppvärmare där också och den andra kan agera som gömma för utblåsLämna en kommentar:
-
- En tanke... Ytavrinnaren bör kanske placeras på motsatta sidan från inblåset medan det samtidigt bör finnas ett utsug vid botten på samma sida som inblåset... Men det är kanske bara optimalt rent teoretiskt och inte lika viktigt i verkligheten...
Om jag behöver värmare så kanske jag får satsa på en utvändig sådan för att slippa fler prylar i karet. Några tips?
Inblåset har jag tänkt göra som Punkfredd, med Ehiems Installationskit 2, så att det blir en bra rörelse utmed hela vattenytan.
Bild på Punkfredds Lido 200:
Lämna en kommentar:
-
Ta en titt på PUNKFREDD's LIDO projekt. Tycker inte att hans utblås och inblås syns så mycket. Väldigt diskret och fint!Lämna en kommentar:
-
Ha inte för bråttom, det får ta tid. Svårt att få till det till 100% direkt. Och att hitta precis de växter man vill ha kan ta tid. Och sen kommer val av fisk- inte det lättaste heller, då man vill ha alltLämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: