125 Liter SA från en som varit borta ett tag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    125 Liter SA från en som varit borta ett tag

    Äntligen har jag fått igång ett akvarium hemma igen.

    Pga separation och en hel del annat att stå i så lade jag ner hela hobbyn ett tag.

    Nu har jag hittat tid till det igen och kostat på mig själv blyga 125 Liter.

    Går än sålänge endast 20 Rödmuns Tetra och fyra st Corydoras Duplicareus här.

    Tanken är att skaffa två olika sorters dvärgciklider sen med.

    Co2 Tuben skall gömmas bakom en bokhylla en bit bort men måste skaffa lite ny co2 slang först.

    Ett annat problem att ta i tu med är en riktig reaktor då filtret verkar samla på sig en massa gas som det sedan puffar ut i en större mängd, mao det hinner inte tas upp av vattnet.

    Lite info om karet.

    Ljus: Hagen GLO 2x24 W Philips Aquarelle T5

    Pumpar/Filter: Eheim 2213 ytterfilter som även funkar som reaktor till co2 tillförseln, Powerhead Aquaclear 30 med rör som sitter i ca 1,5 L grov svart filtermadrass.

    Co2, Trycksatt co2 tillförsel som slås sönder via ytterfiltret.

    Kul med en nystart i hobbyn som man saknat!!!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen tillbaka, undrade just lite var dina jordätar- och scalarbilder tagit vägen...

    Ser riktigt smakfullt ut! Assnygg rot du hittat med all grenar, det gillar jag.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ursprungligen postat av Punkfredd
      Äntligen har jag fått igång ett akvarium hemma igen.

      Pga separation och en hel del annat att stå i så lade jag ner hela hobbyn ett tag.

      Nu har jag hittat tid till det igen och kostat på mig själv blyga 125 Liter.

      Går än sålänge endast 20 Rödmuns Tetra och fyra st Corydoras Duplicareus här.

      Tanken är att skaffa två olika sorters dvärgciklider sen med.

      Co2 Tuben skall gömmas bakom en bokhylla en bit bort men måste skaffa lite ny co2 slang först.

      Ett annat problem att ta i tu med är en riktig reaktor då filtret verkar samla på sig en massa gas som det sedan puffar ut i en större mängd, mao det hinner inte tas upp av vattnet.

      Lite info om karet.

      Ljus: Hagen GLO 2x24 W Philips Aquarelle T5

      Pumpar/Filter: Eheim 2213 ytterfilter som även funkar som reaktor till co2 tillförseln, Powerhead Aquaclear 30 med rör som sitter i ca 1,5 L grov svart filtermadrass.

      Co2, Trycksatt co2 tillförsel som slås sönder via ytterfiltret.

      Kul med en nystart i hobbyn som man saknat!!!
      Snyggt! Syns att det inte var första gången du inredde ett akvarium.
      //Kaj

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        @Dare hehe ja de blir mindre av den varan nu tyvärr. Skall dock stå tillfofo med apistogramma bilder när det beger sig!

        @Kajjan, tack skall du ha, DOCK så är egentligen bara rötterna nerslängda på måfå just nu hehe, den med alla grenar påhar inte ens sjunkt till bottnen ännu. Skall även försöka få tag på en till redmoore med långa grenar på som kan korsa från andra hållet med.



        Förslag på apistor någon?

        Baenshi har ju blivit en favorit nu när man surfat runt lite, men är rätt så sugen på att testa shackbrädes också.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ja, schackbrädescikliderna är väldigt fina och de skulle verkligen passa i ditt fina akvarium.
          Lite boklöv på botten skulle göra susen!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Punkfredd

            @Kajjan, tack skall du ha, DOCK så är egentligen bara rötterna nerslängda på måfå just nu hehe, den med alla grenar påhar inte ens sjunkt till bottnen ännu. Skall även försöka få tag på en till redmoore med långa grenar på som kan korsa från andra hållet med.
            Ok, men måste du låta den sjunka? Det ser ju väldigt bra ut med alla rötter som kommer från ytan ner mot botten. Det är ju så det ser ut många gånger.
            //Kaj

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Behövs Co2:n tror du? Känns som att du har bra styr på växtligheten ändå. Schackbrädescikliden vill väl ha lite surt vatten dock så då kanske det är bra, bara det går att få stabilt. Snygg setup!

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                @Kaj, den komma ändå ge intrycket av att växa uppifrån och ner bara det att den kommer gå ner i gruset istället för att hänga fritt i vattnet som den gör nu.

                @Nicsson Ja fast jag ska ha rejält med växter är tanken och utan tvekan blir dom finare med tillförsel av co2.

                Kommentar

                • lofeman
                  Användare
                  • november 2007
                  • 54

                  #9
                  riktigt läckert! ska bli kul att se med lite fisk i med.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Nu har karet gått in sig lite, Fick problem med Cyano invasion som dock är på bättringsvägen igen.

                    Går här nu

                    3 Laetacara Dorsiger
                    2 Boliviansk fjäril
                    10 Rödmunstetra
                    12 Neontetra
                    4 Corydoras Duplicareus

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Riktigt fin dorsiger ciklid i ett snyggt akvarium, där borde de trivas.

                      cyano är bara för jobbigt, varför tror du att du fick ett utbrott? Hur botade du det?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Riktigt fin dorsiger ciklid i ett snyggt akvarium, där borde de trivas.

                        cyano är bara för jobbigt, varför tror du att du fick ett utbrott? Hur botade du det?
                        Det var ett resultat av näringsbrist, växterna sög ur all skit i vattnet så de blev för rent helt enkelt. Har fått det hela bättre förklarat för mig men minns inte alla termer...

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Men det har gått över nu?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Men det har gått över nu?
                            Stängde av Co2´n för en vecka sedan, fortsatte med växt näring, vet inte varför men cyanon har dragit sig tillbaka rejält iaf. Man kunde se dag för dag hur det blev mindre.

                            Igår gjorde jag en rejäl "mekanisk" rensning själv med och tog bort alla rester utav cyanon som såg rätt trött ut men ändå satt kvar på en del ställen.

                            Förhoppningsvis kommer den inte att kommatillbaka.

                            Skall starta Co2n igen så fort jag fptt beställt hem PMDD näring som jag kan styra mer över själv.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...