Återfall pågång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #61
    Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
    Hej Johho, tycker Du jag ska satsa på fler för att få harmoni i stimmet?
    Jo, du hade väl ett långt kar? Tycker absolut du kan lägga till 5 st, om inte mer

    Ett problem jag hade när jag hade leptosoma var att hanarna lekte av honorna hela tiden så de blev undernärda och krokiga i ryggen. Det tog ett tag, men de flesta blev så. Hade gärna haft många fler honor för att sprida ut leken något.
    Jag hade 10+10.
    Senast redigerad av johho; 16 oktober 2013, 07:32.

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      #62
      Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
      Varit och tittat på Juwel idag och det ger ett blandat intryck.

      Det viktigaste, karet, ser ju väldigt bra ut. Snygga glas med slipade kanter och fina limningar. Fem poäng!
      Bänk och ramp ger ett blandat intryck. Funkar säkert men känns lite rackligt och plastigt.
      Filtret OK om man kompletterar med en 3000 l. cirkulationspump och filter i en hörnmodul tänker jag.
      Dessa är bra och extremt billiga

      AllPondSolutions EF Aquarium External filter range with optional 9w UV steriliser. The built in UV sterilizer exposes passing water to lethal doses of ultraviolet light, killing, sterilizing or otherwise irreparably damaging many micro-organisms.


      Den största med UV hade jag tagit, kanske 2st eftersom det låga priset. då har du 2000+2000 L / H. iom 900kr styck.
      Dessutom är frakten låg och tar bara någon dag.

      Har själv köpt lysramper etc därifrån.

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #63
        Mer fisk

        Har tagit det lugnt, enligt skolboken, med att tillföra mer fisk. Jag började med 8 st Lamprologus similis som hade mycket svängrum. De har pinkat in sina rivir som de ivrigt försvarar. Sen möblerade jag om lite. Lade till lite mer sten och ändrade lite revir innan jag köpte till mer fisk. 4 st Julidochromis regani Kipili kom till med målet att i alla fall få ett par. Ser kul ut när en 3 cm L Similis jagar iväg en 8 cm J Regani som kommer för nära snäckan ..... tuffa är dom. Tycker Julidochromis regani Kipili är en snygg fisk som smyger om kring i karet. Här är vad jag tror Alpha hannen.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3318.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,6 KB
ID: 687962

        Köpte hästnosar också. Efter goda råd här på forumet så blev det 8 st Tanganicodus irsacae Mabilibili. Vilken festlig fisk. Har aldrig haft hästnosar förut men nu jag förstår varför de kallas "Tanganyika clown". Far omkring hela tiden. Ligger platt och vilar en stund och sen far de runt igen. Ett par har redan fattat tycke för varann och vi får se vad det kan leda till


        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,0 KB
ID: 687963
        Senast redigerad av Joakim Birgersson; 13 november 2013, 20:48.
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #64
          Fina fiskar! Bra artval tycker jag. Med någon Cyprichromis där med har du konstant underhållning i hela karet.

          /Jocke

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #65
            Håller med Jocke där! Fina fiskar! Cyprichromis nånting eller nigripinnis skulle sitta fint!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #66
              Det var en nice regani det där. Ser bra ut.

              Kommentar

              • Joakim Birgersson
                Användare
                • augusti 2013
                • 202

                #67
                Jag är väldigt nöjd med bottenlivet i karet. De tre arterna går bra ihop och hästnosarna håller algerna borta. De betar konstant.

                Precis som Ni säger behöver den övre delen i karet en art också. Jag har varit rädd för att det blir för mycket fisk totalt i burken, men jag har ändå beställt en grupp om ca 25st Cyprichromis leptosoma av varianten malasa, mpulungu eller utinta. Svårt för mig att se skillnad på dem så jag bad handlaren ta de som såg bäst ut. Bör vara hemma om några veckor!
                720 l. Malawi mbuna
                720 l. Tanganyika
                112 l. Yngel och karantän

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 202

                  #68
                  Lek

                  Tycke fattades och det blev lek igår. Tuggande hästnos i karet. Kul!
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 399,4 KB
ID: 687985

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3338.jpg
Visningar: 2
Storlek: 422,7 KB
ID: 687986
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • Streamstone
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 241

                    #69
                    Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                    Tycke fattades och det blev lek igår. Tuggande hästnos i karet. Kul!
                    [ATTACH=CONFIG]49195[/ATTACH]

                    [ATTACH=CONFIG]49196[/ATTACH]
                    Kul Häftigt. Väntar på att mina ska köra igång. Dom hänger tight ihop och kör uppvisningsdans för varandra lite då och då. Hästnosar har snabbt blivit min absoluta favorit. Helt underbara charmtroll. Frugan är måttligt intresserad i vanliga fall men hästnosarna gillar hon skarpt.

                    Kommentar

                    • Joakim Birgersson
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 202

                      #70
                      "Charmtroll" är en bra beskrivning på hästnosar. Håller med Dig Streamstone - detta kan utvecklas till en favorit art. Kanske ett kar till.....nej, inte nu...

                      Först fokus på att göra detta kar färdigt med Cyprichromis leptosoma . Fick ett erbjudande idag om en liten men stabil grupp om 5 hanar och 8 honor. Har en känsla av att detta kan vara en väl liten grupp eller vad tror Ni? Är det svårt att tillföra fler C Leptosoma i en befintlig grupp?
                      720 l. Malawi mbuna
                      720 l. Tanganyika
                      112 l. Yngel och karantän

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #71
                        Assnygga
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #72
                          Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                          "Charmtroll" är en bra beskrivning på hästnosar. Håller med Dig Streamstone - detta kan utvecklas till en favorit art. Kanske ett kar till.....nej, inte nu...

                          Först fokus på att göra detta kar färdigt med Cyprichromis leptosoma . Fick ett erbjudande idag om en liten men stabil grupp om 5 hanar och 8 honor. Har en känsla av att detta kan vara en väl liten grupp eller vad tror Ni? Är det svårt att tillföra fler C Leptosoma i en befintlig grupp?
                          Det blir en bra början, o gruppen är lagom att börja med, dom kommer yngla av sej, vill du utöka gruppen så är det inga problem, kan bli lite revirstrider, men det går över på ett par dar, dom dödar inte varandra, det som är viktigt är att du har tätslutande täckglas, då dom blir jagade så hoppar dom gärna för att undkomma, kan hitta även små springor, väldigt ofta går dom rakt upp i ett hörn o ut, har förlorat några på det sättet.Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • Joakim Birgersson
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 202

                            #73
                            Tack för det Mille. Hade tänkt mig sådär 25 st efter att ha följt tråden "Tankar om Cyprichromis" och deras naturliga beteende. http://www.ciklid.org/forum/showthre...richromis-quot
                            Den här gruppen har gått ihop ett litet tag så kanske finns det lite rangordning etablerad redan och det låter bra om det går att komplettera om det visar sig att det bara blir "en mallig hane" i gruppen. Kanske ska slå till

                            Förr förlorade jag en del fisk på det sättet du beskriver genom hörnhålen i täckglasen. Hade både Jullar och Apelsiner som hittades på golvet som mumier.... Juwel akvariet jag har nu är tätt uppåt och hålen för elkablar och slangar bör inte utgöra någon flykt risk eftersom de går bakåt och är små.
                            720 l. Malawi mbuna
                            720 l. Tanganyika
                            112 l. Yngel och karantän

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #74
                              Tycker verkligen att du ska "slå till" det är 5st hanar så risken att det bara blir en som ställer o styr är inte så stor, (hade varit värre om det bara hade varit 2-3 hanar) så kör på det,du kommer inte att bli besviken.Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              • Joakim Birgersson
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 202

                                #75
                                Cyprichromis Leptosoma Mpulungo

                                Slog till på ett stim (25 st) Cyprichromis leptosoma Mpulungo i går. Nu börjar karet bli fullt.....
                                Snygg fisk men attans svår att fota. Står aldrig still. Här är en liten del av gruppen.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3377.jpg
Visningar: 1
Storlek: 246,5 KB
ID: 688123
                                720 l. Malawi mbuna
                                720 l. Tanganyika
                                112 l. Yngel och karantän

                                Kommentar

                                Arbetssätt...