Återfall pågång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #16
    Extra pump

    Äntligen kommit igång och placerat en beställning på ett Juwel Rio 400 (450 liter). Hämtning på fredag! Ska använda RockZolid moduler och kanske en och annan BTN.

    Avser behålla orginalfiltret som ger 1000 liter/h och komplettera med ytterligare filter/cirkulationspump. Behöver lite råd om olika alternativ, vill inte ha ytterfilter efter dåliga erfarenheter med slangar som hoppat av....("peace of mind" att ha vattnet kvar i karet och extra trygghet med två filter om det ena stannar)

    Alternativ A
    Eheim Compact 3000 med filtermatta inbyggd i en RockZolid eller BTN modul och lite eget rörmockeri. Hur stor filter volym i liter krävs det om man ska pumpa 2000-3000 liter/h? Någon annan pump att fundera på?

    Alternativ B
    Eheim 2252 innerfilter dold i en modul och fylla ut tomrummet med grov filtermatta och så komplettera med en strömmare av något slag tex Koralia 1. Nackdel med denna lösning är den synliga strömmaren och att det är ytterligare en pryl. Ideer på hur de kan döljas? Eller skulle origanlfiltrets 1000 plus Eheims 1200 liter räcka utan en separat strömmare? 2200 liter/h i 450 liter vatten är väl på marginalen?

    Vad har Ni för erfarenheter och lösningar i Era kar?
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Jag har en massa moduler som snart går ut på annons. Jag hade tänkt ha dem själv men det kommer ta tid innan nästa kar och lagringsutrymmen är det ont om.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #18
        Det är som du säger, 2200 är lite snålt, särskilt med de fiskarna du tänker att du ska ha.
        De flesta moduler från BTN räcker som filtervolym för att drämma i ett starkt pumphuvud, se bara till att huvudet får plats i modulen.

        Den där inbyggda pumpen, undrar ja om den gör nån skillnad egentligen, 1000l/h i det stora karet, frågan är om den ens påverkar. Jag har ett Fluval 4+ 1000l/h i ett 100-liters, och det har jag förstärkt med ytterligare en pump på 850 liter för att få tryck.

        Vet inte om detta hjälpte, men jag äter smärtstillande

        Kommentar

        • Joakim Birgersson
          Användare
          • augusti 2013
          • 202

          #19
          Tackar som svarar - inte kul med smärtstillande, hoppas det är övergående.

          Tycker detta verkar vara en intressant lösning.
          RockZolid River Stone moduler incl. filtermateriale gør det nemt at have dekorative filtre i akvariet. Modulerne synker, og skal derfor ikke...

          upp 26 liter filter material i en modul! Eller en rejäl BTN hörnmodul typ A borde räcka till, eller?

          DaRe vad är det för moduler Du skall sälja?
          720 l. Malawi mbuna
          720 l. Tanganyika
          112 l. Yngel och karantän

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Jag kan maila bilder.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #21
              Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
              Tackar som svarar - inte kul med smärtstillande, hoppas det är övergående.

              Tycker detta verkar vara en intressant lösning.
              RockZolid River Stone moduler incl. filtermateriale gør det nemt at have dekorative filtre i akvariet. Modulerne synker, og skal derfor ikke...

              upp 26 liter filter material i en modul! Eller en rejäl BTN hörnmodul typ A borde räcka till, eller?

              DaRe vad är det för moduler Du skall sälja?
              Modul A är enorm, har den själv. Alla hörn och filtermoduler från BTN kommer fungera, förutom U som är den lilla tror jag. Men resten går att använda som filer.

              Kommentar

              • Joakim Birgersson
                Användare
                • augusti 2013
                • 202

                #22
                Juwel Rio 450 liter hämtat och inburet. Bänk monterad och det roliga kan börja. 20 år sedan sist......det här ska bli kul
                Bifogade filer
                720 l. Malawi mbuna
                720 l. Tanganyika
                112 l. Yngel och karantän

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #23
                  Det har hänt mycket på 20 år. Bara skillnaden på all information du kan få, stöttning och hjälp på bara någon timma eller ännu snabbare. Det är stor skillnad!

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Ett stort välkommen tillbaka till ciklidhobbyn!

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Joakim Birgersson
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 202

                      #25
                      Tack. Några reflektioner så här långt. Börjar med solfim. Det var något nytt och befriande skönt att slippa gamla tejpade planscher! Använt Biltemas mörkaste version efter alla goda rekommendationer på forumet. Ett tips är dock att ta bort skyddsfilmen före montering. Fråga inte hur jag vet
                      Men allt är inte bättre nu för tiden. Förvånad att bänken från Juwel inte har ställbara fötter. Bänken i sig verkar OK, men att behöva pilla med brickor under fötterna var inte riktigt vad jag tänkt mig. Hur som helst, nu är det gjort.
                      Mer positivt är glasfiber moduler från RockZolid. Ser väldigt äkta ut, är sjunkande så de behöver inte silikoneras på botten, men jag avser att ha någon kapad mot bakglaset limmad. Den stora bumlingen till vänster skall kapas av och passas in i hörnet och jag avser fylla den med biobollar, grovfilter och en 2500 liters cirkulationspump. Modulen till höger ska kapas ur så att den täcker Juwel filtret till höger. Det går framåt, sakta men säkert och kul är det!
                      Bifogade filer
                      720 l. Malawi mbuna
                      720 l. Tanganyika
                      112 l. Yngel och karantän

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Jättesnygg placering av moduler och dimensionering. Detta kommer bli snyggt.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #27
                          Ja det var inte alls dumt det där.

                          Kommentar

                          • Joakim Birgersson
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 202

                            #28
                            Tack all uppmuntran och goda råd. Placerar runt lite moduler efter kapning och inpassning. En liten "kines dremel" med kapskiva skar som smör i modulerna. Dammar som f.. Men med ett andingskydd fixar det sig. Kört fast lite då jag inte har cirkulationspump och filtermatta för modulbumlingen till väster. Beställt och väntar leverans under veckan. Då kan man suga lite på modulplaceringen, men det är ju bara två (blommpinne stöttade) som skall silikoneras de andra har jag tänkt att ha lösa.
                            Bifogade filer
                            720 l. Malawi mbuna
                            720 l. Tanganyika
                            112 l. Yngel och karantän

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #29
                              Det blir bra det där, man ska inte vara rädd för stora stenar, även om karet är lite mindre.

                              Kommentar

                              • Joakim Birgersson
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 202

                                #30
                                Tycker också att det är snyggt med färre, men större "stenar" och att moduler ger lite djupverkan mot mörk bakgrund. Juwel är ju inte särskilt djupa, bara 51 cm, och en heltäckande modul hade inskränkt på utrymmet och blivit som att titta in i en bergvägg.
                                Lite svårt att exakt uppskatta volymen i den vänstra modulen som ska bli filter, men skulle tro den är någonstans 15-20 liter. Avser fylla den med Filtermatta, grov och fin klippta i 50x50x50 mm kuber trädda på fisklina. En burk biobollar löst samt en Eheim compact som är justerbar och pumpar max 3000 liter/timme insvept i filtermatta. Vad tror Ni om det? Något annat att tänka på när man bygger filter i en modul?
                                720 l. Malawi mbuna
                                720 l. Tanganyika
                                112 l. Yngel och karantän

                                Kommentar

                                Arbetssätt...