Återfall pågång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #31
    Lite framsteg. Två moduler är limmade mot bakrutan. De andra får ligga löst. Modulen till vänster är nu försedd med en Eheim 3000 compact pump, grov och fin filtermatta i kuber på fisklina och ett par liter biobollar. Har satt i tre raster, Två i botten och ett i toppen för ytfilm. Ca. 15 liter filtermedia totalt. Hoppas det räcker för 3000 liter per timme i flöde som är max vad pumpen ger. Vad tror Ni?
    Julas blästersand också på plats och i morgon blir det dags för lite grönsaker och VATTEN!
    Bifogade filer
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Ser grymt bra ut!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #33
        Ursprungligen postat av DaRe
        Ser grymt bra ut!
        tack DaRe

        så var det vatten och lite grönt i karet. Easystart bakterier på flaska ger lite grumligt vatten, men lär ju vara bra för att få igång nya filter. Ska komplettera med mer sten vartefter jag sätter i fisk så att det bildas nya revir. Nu får karet gå en vecka sen en ny omgång Easystart och därefter fisk. Kan knappt hålla mig!
        Bifogade filer
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #34
          Ser jättebra ut. Behövs det mer inredning då?

          Vilka fiskar valde du tillslut nu då?

          Kommentar

          • Joakim Birgersson
            Användare
            • augusti 2013
            • 202

            #35
            Ursprungligen postat av johho
            Ser jättebra ut. Behövs det mer inredning då?

            Vilka fiskar valde du tillslut nu då?
            tack johho. Mer inredning behövs nog inte för ögat, men kanske lite för lite revir som det är just nu. Har tänkt mig följande fisksammansättning som slutmål efter att ha tillbringat många timmar på forumet och samlat ideer.

            Koloni (8-10 st) Lamprologus similis
            Liten grupp (5-6) Neolamprologus caudopunctatus
            Ett par (4 som får para ut sig) Julidochromis regani Kipili
            Ett par (4 som får para ut sig) Tanganicodus irsacae
            Mindre stim (ca 20 st) Cyprichromis leptosoma Malasa eller Utinta, mpulungo, neonhead

            tänkt mig handla fisk i tre omgångar för att få igång karet ordentligt utan för mycket nitrit bekymmer. Vad tror Ni om den sammansättningen?
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika
            112 l. Yngel och karantän

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #36
              Låter bra. Håll koll på dina caudopunctatus bara så att de inte äger karet. Jag hade nog nöjt mig med ett par, men testa och se hur det går.

              Mina håller mitt kar i terror, det är elaka små rackare mot allt som hotar deras bäbisar.

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #37
                Det kommer bli strider om bottenytan, alla utom cyprisarna håller ju till vid botten. Punkarna kommer att reta gallfeber på similisen, sno deras snäckor och vara allmänt jobbiga En riktig utmaning !
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 202

                  #38
                  Trodde Neolamprologus caudopunctatus var snällare än Ni beskriver. Har aldrig haft arten så jag måste lita på vad Ni och andra säger. Tack för tipsen. Verkar som om Neolamprologus caudopunctatus har typiska "neolamprologus fasoner" d.v.s. ta över karet!? Kanske ska tänka om med just den arten....men den är snygg, särskilt varianten med orange ryggfena. Hade apelsiner och daffodiler en gång i tiden som visade samma beteende. Hmmm.
                  Senast redigerad av Joakim Birgersson; 05 oktober 2013, 15:20.
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #39
                    Pröva gärna arten, den kommer inte slå ihjäl någon. Du märker rätt snart om det fungerar eller inte.
                    Jag har haft dem nu i ett halvår och alphaparet äger verkligen mitt kar. Denna fisken på 4 cm har inget problem att be mina 13 styckens frontosor att dra dit pepparn växer och knö upp dem i ett hörn. Så de är stenhårda dessa små killarna

                    Inom arten hade mina hanar det värsta bråket jag sett, mycket värre än någon troffe jag haft iaf. Den förlorande hanen har repat sig, men käken hängde på halv stång och fenorna var knäckta. Vinnaren såg inte heller så tuff ut, men han vann ju Så det är tuffa fiskar i en liten förpackning

                    Och jag tycker inte de tar över karet som prinsessor kan göra genom att slänga ur sig yngel. Så effektiva i yngelförsvaret är de inte. Jag har ju trots allt 13 frontosor som ser yngel som en delikatess

                    Kommentar

                    • Joakim Birgersson
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 202

                      #40
                      Tror jag tar "risken" med ett par. Verkar som en fisk med gott självförtroende....och skämmer de ut sig totalt går det alltid att ta bort dem igen. Någon som vet vad varianten med orange ryggfena heter / fångstplats, eller är det helt enkelt individ skillnader eller foder?
                      720 l. Malawi mbuna
                      720 l. Tanganyika
                      112 l. Yngel och karantän

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        #41
                        Jag skulle nog köpa fler hästnäsor, alla ggr när jag köpt för få typ 4 stycken har det gått åt skogen. Köp sex, eller om du vill chansa så nöj dig med 4. När jag köpt för få, så har det slutat med att jag haft en ensam mallig hane kvar. Blir det några hästnosar, så kommer de att leka på din bottenmodul till vänster
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • Joakim Birgersson
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 202

                          #42
                          Ursprungligen postat av maltandis
                          Jag skulle nog köpa fler hästnäsor, alla ggr när jag köpt för få typ 4 stycken har det gått åt skogen. Köp sex, eller om du vill chansa så nöj dig med 4. När jag köpt för få, så har det slutat med att jag haft en ensam mallig hane kvar. Blir det några hästnosar, så kommer de att leka på din bottenmodul till vänster
                          Tack för tipset, alltid en chansning med fyra och det är ju ett par man vill ha. Verkar mest finnas Eretmodus i handeln och mer sällan Tanganicodus, eller har jag inte hittat rätt ställe? Inbillar mig att Tanganicodus tar lite mer animalisk föda än Eretmodus och därför passar bättre med de andra invånarna? Bottenmodulen till vänster har syftet du beskriver maltandis. Första pakett med lite tur och omvårdnad!
                          720 l. Malawi mbuna
                          720 l. Tanganyika
                          112 l. Yngel och karantän

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #43
                            Mina får NLS och verkar gilla det, jag har ju båda arterna du nämner i samma kar. Två harmoniska grupper på 8 djur i varje. Jag vill inte ha endast ett par utan gillar små grupper.
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • Joakim Birgersson
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 202

                              #44
                              Ursprungligen postat av maltandis
                              Mina får NLS och verkar gilla det, jag har ju båda arterna du nämner i samma kar. Två harmoniska grupper på 8 djur i varje. Jag vill inte ha endast ett par utan gillar små grupper.
                              Vilken typ av NLS använder Du och skulle Du rekommendera det till de andra invånarna jag tänk mig också? Tänker att små, sjunkande pellets vore bra?
                              720 l. Malawi mbuna
                              720 l. Tanganyika
                              112 l. Yngel och karantän

                              Kommentar

                              • maltandis
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 1567

                                #45
                                1 mm cichlid formula.
                                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...