Återfall pågång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #76
    Med det fotot lyckades du i alla fall.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #77
      Jättefina Joakim, jag har också "Mpulungu" dom kommer få blå panna snart också,dom där verkar inte vara så gamla. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #78
        Börjar få mycket grönalger. Karet har bara gått två månader så det kanske inte är 100% i balans ännu, har dragit ner belysningen till 8 timmar om dagen och hästnosarna gör vad de kan. Men, glasen måste rengöras varje vecka och jag får brunalger i sanden. Skulle Ni rekommendera Synodontis Petricola eller Punctatus. Är de verkligen algätande? Eller ska man överge biotopen och skaffa en Ancistrus? Eller kanske sänka ljusmängden till 6 timmar och avvakta någon månad?
        Senast redigerad av Joakim Birgersson; 14 december 2013, 18:30.
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #79
          " S petricola" är inte algätare, den ända hjälpen mot alger du får från dom är att dom snokar reda på allt överblivet ätbart, som kan hjälpa alger att blomma ut.Vore jag dej skulle jag gå ner ännu mera i ljustimmar.Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Streamstone
            Användare
            • augusti 2013
            • 241

            #80
            Synodontisar är inte algätare men dom hjälper säkert till på sitt sätt genom att äta överblivna matrester och "kaksmulor". På så vis minskar ju näringstillskottet för algerna. Jag hade också en mindre algblomning, ja nästan explosion av alger efter ungefär samma tid som du. Gjorde inget annat än att jag höll undan det värsta på mekanisk väg vid varje vattenbyte genom att suga rent stenar och bakgrund med en lite tunnare hård plastpip på slangen som funkade som skrapa och sug. Tog bara det värsta och lät en del få vara. Med tiden vände det helt av sig självt. Tog nog bara knappt två veckor för algerna reduceras kraftigt när processen väl började backa. Nästan för bra. Ändrade ingen ljustid och gjorde vattenbyten som vanligt. Rutorna behöver dock en renskrapning i veckan fortfarande, men när det var som värst krävdes två omgångar. Så mitt tips - ändra inte för mycket på en gång, skrapa och sug upp det värsta och ha tålamod. Och inte för mycket mat förstås - till fiskarna alltså

            Kommentar

            • Streamstone
              Användare
              • augusti 2013
              • 241

              #81
              För långsam, Mille han före

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #82
                Men hej vad jag blev tjôtig. Jag igen
                Man ska kanske inte blotta sin eventuellt bristande förmåga att sköta sitt akvarium. Men så här kunde det se ut när det var som värst i mitt kar. Riktigt så illa såg det inte ut överallt. Just den här delen av bakgrunden var i en helt egen klass. Låg närmast ytan direkt under bakre lysröret.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 202

                  #83
                  Tack för snabba svar Mille och Streamstone. Tror Ni har rätt att jag ska nog försöka hålla algerna på rimlig nivå innan tanken är helt stabil. Jag saknar fortfarande det där krispigt klara vattnet också och när jag mäter nitrit och nitrat så är värdena väldigt nära 0. Kanske tyder på att bakteriefloran inte riktigt kommit igång. Så här ser det ut idag efter rengöring av framruta och vattenbyte.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 2
Storlek: 449,4 KB
ID: 688411
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #84
                    Tycker karet ser fint o naturligt ut, ett litet gäng hästnosar eller ancistrus så är problemet borta.Men har själv funderat lite just på alger i nystartade kar, i mina mindre o yngel burkar blir det alger,men i den/dom stora burkarna är det alltid noll alger från dag 1,trots att jag matar på o har Mh på 300-400W i 6-8 tim + lysrör längre tid, börjar nästan tro att det har att göra med att jag har stora filter (2st Eheim 2260)som är fulla med lava kross.Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • Bosse G
                      NCS Medlem
                      • november 2013
                      • 235

                      #85
                      [QUOTE=Joakim Birgersson;923092]Tack för snabba svar Mille och Streamstone. Tror Ni har rätt att jag ska nog försöka hålla algerna på rimlig nivå innan tanken är helt stabil. Jag saknar fortfarande det där krispigt klara vattnet också och när jag mäter nitrit och nitrat så är värdena väldigt nära 0. Kanske tyder på att bakteriefloran inte riktigt kommit igång. Så här ser det ut idag efter rengöring av framruta och vattenbyte.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 2
Storlek: 449,4 KB
ID: 688411[/QUOTE

                      Lekker som dom säger i Tyskland

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #86
                        Snygg burk och intressant kombination på fisk, blir inte bättre.

                        Kommentar

                        • Streamstone
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 241

                          #87
                          Tycker det ser riktigt snyggt ut. Dom algerna skulle jag vilja ha. Just nu är det för lite alger i mitt kar tycker jag, i alla fall på bakgrunden. Ja nu är det ju inte främst algerna jag säger är snyggt i ditt kar, jag menar hela karet förståss.

                          Kommentar

                          • roedkft
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 189

                            #88
                            Av någon anledning har jag missat den här tråden. Kanonburk! Snyggt jobbat!

                            Kommentar

                            • Joakim Birgersson
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 202

                              #89
                              Erfarenheter efter en månad med 25 st Cyprichromis leptosoma Mpulungo som går tillsamanns med 8 st Tanganicodus irsacae , 8 st Lamprologus similis och 4 st Julidochromis regani Kipili i ett 450 liters kar.


                              Det här blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Karet ger nu ett överbefolka intryck och beteendet hos andra arter har påverkats negativt. Leptosoma hannarna har stakat ut sina 3D territorum av visst spänner de upp sig för varandra och passerande honor, men de har intagit varje vrå av karet. Honorna rör sig mellan dessa teritorium men inte i någon stim form utan mest slumpartat. Det finns inget som helst av det stimbeteendet jag hade hoppats på. Mina Similis, som tidigare var i full lek och nybyggaranda, har i det närmaste givit upp att bevaka sina snäckor. Endast absolut närförsvar är kvar och ingen lek. Jullarna verkar också trötta på att köra ut Leptosomorna från sina revir. Hästnosarna fortsätter dock med sitt charmiga beetende.


                              Min teori är att karet är överbefolkat och att Leptosomorna känner sig för trygga. Funderar i olika banor vad jag ska göra. Minska beståndet? Ta bort hela gruppen och satsa på någon annan art? Bäst lösning vore förstås ett större kar, sådär 2,5 meter långt, men.....Ideer tas tacksam emot.
                              720 l. Malawi mbuna
                              720 l. Tanganyika
                              112 l. Yngel och karantän

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #90
                                25 leptosomor är nog något för många i ett 450 liters. hälften är nog tillräckligt och färre hanar än honor. Alternativt är ju ett 2,5 meters kar att föredra!
                                Var hos sonen och firade jul igår och hade bra utsikt över hans 375L akvarium från matbordet och där det fanns ungefär 15 leptosomor + ett tiotal multisar med yngel och en ensammen julle. Var nog precis lagom i den burken.
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...