Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Hur stora var era innan de började krokna? Mina ligger på 10-15 och jag kan inte se några tendenser än till problem.

    Kommentar

    • liv
      NCS Medlem
      • februari 2005
      • 192

      Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
      Hur stora var era innan de började krokna? Mina ligger på 10-15 och jag kan inte se några tendenser än till problem.
      Hadde s.daemon 12 år før de syknet hen.I alle disse årene var det noen ting som måtte gjøres:vannskifte 50% i uka,god filtrering,
      hadde da en eheim 2080 og en 2028 til mitt 530 kar,variert for og ikke medinnvånere som stresset miljøet.Karet var
      ett svartvannmiljø med masse røtter og den senere tid cattapablader .Hadde 2 ganger egglegging,men aldri larver.
      En praktfull art som jeg engang skal ha igjen.
      jan

      Kommentar

      • Cichlid-Power
        Användare
        • november 2006
        • 253

        Nå er det en del år siden jeg hadde S. daemon, og vi Jørgen Jørgensen og jeg var velde første i Europa, eller i Skandinavia til å oppdrette fisken. Og holde fisken med varierende mat, gode vannbytte, temperatur 28-30 grader, så vannet fisken gikk i var ikke så nøye. Da jeg fanget fisken i Rio Atabapo/Orinoco var de største jeg fanget på 24 cm. Fisken gikk sammen med Biotodoma wavrini , Apistogramma, Tetra, Maller og annet.
        I begynnelsen av oppdrett gikk det dårlig, fiskene lekte og plukket småstein rundt 10 mm. som de dekket over eggene, men eggene skimlet, så etter mange ganger bestemte vi oss for å suge opp eggene for å se om de var befruktet, Da gikk det bra og det ble yngel, men da de vokste til seg så vi at de ikke var bra, nesen var avrundet og ikke spiss som p de voksne fiskene. Så det var bare å avlive yngelen. Så da visste vi at eggene var befruktet, så hva var feil???
        Så kom vi til å gjøre et forsøk, siden vannet fisken i naturen gikk i var surt. Så vi senket Ph'n ned til 5 og da gikk det perfekt, så vi kunne oppdrette så mange daemon vi ønsket. Akvaiet var for et par 500 liter, om de kunne klare seg med mindre kar ble ikke prøvd. Når jeg målte vannet i Rio Atabapo, var temperaturen mellom 28-32 grader, Ph'n var mellom 4,8 -5,2.

        Cichlid-Power

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          Mycket intressant information, Alf. Jag har nog haft för låg temperatur hela tiden. Den näst sista har dött nu. Den blev bara 8 cm TL.

          Uppenbarligen har jag varken lämpliga lokaler eller nog med tid för närvarande. Men jag kommer igen Jag har i vart fall lärt mig något. Många fiskar hålls vid onödigt hög temperatur, men vissa arter behöver uppenbarligen riktigt varmt. Mot 30 grader. Vintertid kan jag inte komma upp i så höga temperaturer i den källare där jag håller fisk. Men jag jobbar på det.

          Kommentar

          • ScreamingBroccoli
            Användare
            • mars 2013
            • 231

            Har flyttat mina och här är en liten filmsnutt på några av dom vid matdags.

            Kommentar

            • Janne E
              Användare
              • april 2002
              • 382

              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Mycket intressant information, Alf. Jag har nog haft för låg temperatur hela tiden. Den näst sista har dött nu. Den blev bara 8 cm TL.

              Uppenbarligen har jag varken lämpliga lokaler eller nog med tid för närvarande. Men jag kommer igen Jag har i vart fall lärt mig något. Många fiskar hålls vid onödigt hög temperatur, men vissa arter behöver uppenbarligen riktigt varmt. Mot 30 grader. Vintertid kan jag inte komma upp i så höga temperaturer i den källare där jag håller fisk. Men jag jobbar på det.
              Vad menar du, du tillhör en akademisk värld som borde veta bättre, de flesta arter fiskar från Amazonas med tillflöden är arter som under lång tid anpassat sig för höga temperaturer min 28C och låg konduktivitet, genomsnitt temp. i de flesta floder beroende på altitud är 30C, att hålla arter från dessa floder i tex. 26C fungerar ett tag men inte om man vill att de ska leva länge, du hittar inte Geophagus i floder med låg temp. varför?

              Mvh Janne

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Finns nog massor med fler anledningar än temperatur som påverkar spridning av arter

                Hur som, jag blev tyvärr av med en av mina nu, trots att jag har exakt 30 grader hela tiden. Den är en av två som inte har varit så sugen att äta, eller rättare sagt äter som bara den men silar ut all mat som om det vore sand. De andra äter och växer men speciellt en men också i viss mån en andra är dåliga på att just svälja. Jag har testat massor med olika matsorter och det enda jag med säkerhet ser att de sväljer är daggmask så det blir en del nu på sommaren.

                Tråkigt dock att en gick bort.

                Vad matar alla andra med? Jag växlar nu med NLS 2mm, NLS grow 0,5mm, ett annat foder som sjunker sakta på 0,5-1mm, vegetariskt flingfoder, fryst artemia, mysis, svarta och vita mygglarver och oxhjärta från heckel (enstaka gång) Sallad, ärtor, broccoli.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  Tetra Discus, Tropical spirulina-granulat, Tetra-Pro colour flingfoder, blandat fryst ~50% cyklops för att det ska finnas något att sila ur sanden mellan matningarna med inblandning av större bitar som mysis, krill, artemia, vita mygg tubifex (sällan) och någon gång ibland lite levandefoder.

                  En bidragande faktor kan vara att mina har haft konkurrens om maten? De kommer upp till ytan när det är matdags och äter de stora bitarna redan där och på väg ner mot botten, är alltid huggsexa och enda gångerna jag ser någon "kasta ut" mat genom gällocken är ifall det är för stora bitar. Jag har flyttat de 7 jämnstora (runt 10-14cm) till ett eget kar och låter den minsta (uppskattningsvis strax under 10cm) gå med ett gäng Satanoperca leucosticta som den hävdar sig väl mot, trots deras större storlek, för att den ska få äta upp sig lite.
                  Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 26 juni 2014, 11:36.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    Ursprungligen postat av Janne E
                    Vad menar du, du tillhör en akademisk värld som borde veta bättre, de flesta arter fiskar från Amazonas med tillflöden är arter som under lång tid anpassat sig för höga temperaturer min 28C och låg konduktivitet, genomsnitt temp. i de flesta floder beroende på altitud är 30C, att hålla arter från dessa floder i tex. 26C fungerar ett tag men inte om man vill att de ska leva länge, du hittar inte Geophagus i floder med låg temp. varför?

                    Mvh Janne
                    Jag håller i princip med Janne. Det där med att SA ciklider klarar lägre temperatur (25°) är någor jag "lärde mig" här på forumet för ett gäng år sedan och som tyvärr kostat mig mycket fisk innan jag omprövat och litat på äldre literatur. Efter egen erfarenhet funkar inte temp. under 28 för G. Orangehead, Flaggciklider och A. Heckeli. Diskus och fjärilsciklid är två andra välkända värmeälskare.

                    Sedan är ju ingen för lärd för att lära kunna lära sig något nytt och det är ju bara att gratulera Erik till en ny kunskap och att han har modet att erkänna att han haft fel. Det är stort.

                    Räkmix tycker jag är ett foder som nästan alla fiskar äter. Även de som annars matvägrar och inte sväljer brukar man få i räkmix. Sedan brukar matvägran sällan vara ett gott tecken. Det brukar ofta förvärras och om det blir bättre återkommer det ofta.

                    Mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      Ursprungligen postat av Janne E
                      Vad menar du, du tillhör en akademisk värld som borde veta bättre, de flesta arter fiskar från Amazonas med tillflöden är arter som under lång tid anpassat sig för höga temperaturer min 28C och låg konduktivitet, genomsnitt temp. i de flesta floder beroende på altitud är 30C, att hålla arter från dessa floder i tex. 26C fungerar ett tag men inte om man vill att de ska leva länge, du hittar inte Geophagus i floder med låg temp. varför?

                      Mvh Janne
                      Den akademiska världen ger mig kanske nyfikenheten, en skepsis till vedertagna "sanningar", och en vana att leta information men tyvärr ingen direkt kunskap. Jag har inga gröna fingrar (eller våta?) och gör ofta fel - men då lär jag mig - speciellt när vänliga människor påpekar vad jag gör för fel. Tack allihop!

                      Jag har haft en skepsis mot den höga temperaturen som ofta hålls i akvarier. Nästan alla publicerade rapporter om vattenvärden är från torrtid, och att vissa fiskar mår dåligt då är uppenbart (men en del överlever). Vissa fiskar, även från ekvatorn, verkar må alldeles utmärkt, och blir äldre, vid lite lägre temperatur, 22-26 grader - t ex Boraras. Temperaturen i naturen varierar med årstid, under dygnet, med altitud och lokalt. Men när det gäller ett antal cichlider har jag uppenbart varit helt fel ute. Att Satanoperca daemon är känslig visste jag, men nu har jag lärt mig att den skall ha ännu renare och ännu högre temperatur än jag väntat mig. Kanske också därför jag alltid haft problem med fjärilscichlider?

                      Har du själv mätt vattentemperatur i fält i Amazonas mitt under regntid? Jag har bara varit i Paraguay i Sydamerika och det är inte tropiskt.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Personligen tror jag hög temp är helt ovetenskapligt och överdrivet. Det är oftast plågsamt för fiskar då det ökar risk för syrebrist. Även för discus är det rejält omdebatterat ämne och ingalunda solklart.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Personligen tror jag hög temp är helt ovetenskapligt och överdrivet. Det är oftast plågsamt för fiskar då det ökar risk för syrebrist. Även för discus är det rejält omdebatterat ämne och ingalunda solklart.
                          Det beror väl på vad man menar med hög temperatur. 28° eller däröver är knappast omdebaterat för diskus. Om man behöver hålla 32° kanske är det? Syrebrist är sällan ett problem i sig. Däremot är nitrit ibland det och båda problemen löses med bra filtrering. Lite salt i vattnet är också effektivt mot nitritförgiftning.

                          Mvh

                          Olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Tänkte mest över 30. Det har jag svårt att förstå att det skulle vara ett krav att ligga högre än det..
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Personligen tror jag hög temp är helt ovetenskapligt och överdrivet. Det är oftast plågsamt för fiskar då det ökar risk för syrebrist. Även för discus är det rejält omdebatterat ämne och ingalunda solklart.
                              Du behöver läsa på lite, fiskar som de flesta andra djur har en optimal temperatur för deras metabolism.

                              Erik, Paraguay är mer subtropisk än tropisk, om man generaliserar tex. vatten temp. i amazonas och delar in det i altitud så är temp. i låglandet (större delen av amazonas) mellan 28-32C året runt, floder som rinner ner från höglandet i Brasilien har samma temp. medan floder som rinner ner från höglandet i Guyana/Venezuela håller 25-28C, om man förflyttar sig väster ut till Anderna så är variationerna betydligt större och temp. kan variera från 20C upp till 30C beroende på altitud och exponering utav våran sol, även på 4000m höjd över havet temp. i sjöar eller floder kan vara 20-25C eller 8-15C beroende på lokalitet. Små bäckar eller "åar" som rinner inuti regnskogen i låglandet håller en temp. mellan 25-28C eftersom de skuggas utav vegetationen, om de är exponerade utav solen är temp. 30-36C. Beroende på art av fisk och deras naturliga härkomst har de anpassats under lång tid till deras miljö, tex. Geophagus är en typisk art för lite större floder och vi hittar dem inte i bäckar, de trivs inte där... men vi hittar tex. Apistogramma eller Corydoras i den miljön.

                              En annan orsak till att Geophagus och Satanoperca arter tynar bort i akvarium är Cestods, de är värd för denna mask pga. deras invanda sätt att inta föda, behandla dem med Praziquantel 250-300mg/100L under min 3 dagar och upprepa behandlingen efter 1 vecka.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                Användare
                                • september 2006
                                • 796

                                I centrala Amazonas (Belém - Leticia) går alltså ytvattentemperaturen normalt inte under 25 grader oavsett lokal, tid på dygnet eller året. Har jag förstått dig rätt?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...