Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Tror jag kan skriva under på allt som Alf säger förutom att jag bytte 1ggr per veckan från början.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • jozi81
      Användare
      • november 2011
      • 56

      Ursprungligen postat av DaRe
      sjukt fina. avis. Ser fram emot då mina är så vackra. Har du mer bilder så ös på, även filmer är kul!
      Då jag tittar igenom så har jag inte mycket bilder på dom...
      Hittade en filmsnutt då dom var mindre, dålig kvalitet, och dom är bleka, men kolla combon dom går i dom hade nog inte tråkigt iallafall...
      Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Trevlig film. Häftiga polare i den tanken.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • jozi81
          Användare
          • november 2011
          • 56

          Sista bilderna, jag lovar

          Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ujuj!! Lova istället att det inte är sista bilderna.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              Ursprungligen postat av jozi81
              Sista bilderna, jag lovar
              Är det dina gamla döda firrar? Eller har du skaffat nya nu?
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • jozi81
                Användare
                • november 2011
                • 56

                Ursprungligen postat av Kawasa
                Är det dina gamla döda firrar? Eller har du skaffat nya nu?
                Dom gamla döda
                När det blir nya ska jag ha andra förutsättningar...
                Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  Lite rödfärg börjar nu alla mina ha på sina fenor. Riktigt kul att se dem utvecklas!

                  Hur går det för er andra?
                  Bifogade filer
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    Hur har det gått för er andra? Trots att jag givit dem gott om utrymme, mer vattenbyten och bättre foder, men snålt, så vill det sig inte. Två har dött senaste månaden. Jag trodde jag hade tre kvar, men nu verkar det bara vara två - de två minsta. Det är hela tiden de största som dör. En hade en grå fläck på stjärtrot. Troligen något som följt med från naturen. Den dog utan förvarning. Övriga har varit besvärade som vid dåligt vatten - speciellt EFTER vattenbyten på 20-30%. Använder askorbinsyra vid vattenbyte och koksalt vid behov. Tycker mig ana lite gråare hud fläckvis på huvudet innan de dör. Tillväxten har också varit väldigt långsam.

                    De har drygt 500 liter tillsammans med två scalare, fyra små Geophagus, fyra Rineloricaria cf filamentosa och tio Nannostomus. Mycket växter, en del torv, och faktiskt 1-2 filter.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Växer väldigt långsamt, jag har fem av sex kvar men den minsta äter dåligt. Den älskar dock daggmask så jag försöker mata upp den lite nu. Jag har märkt att de är snabba på de sjunkande pellets jag har, men de tar in pelletsen i munnen för att filtrera ut den genom gälarna. Särskilt min smalaste beter sig så.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        Daemon är en sån art där jag nästan tycker man kan se på dem att, detta är en kinkig fisk beträffande mat och vattenkemi. Så graciös, ser ut att ha enorm integritet, som liksom säger att ta hand om mig väl, annars vägrar jag.
                        Nån dag ska jag ge den en chans

                        Kommentar

                        • ScreamingBroccoli
                          Användare
                          • mars 2013
                          • 231

                          Jag har Affes gamla grupp på 8st. De största har dragit ifrån de mindre ytterligare (är uppskattningsvis 12-14cm) och börjat utveckla sina förlängda fenstrålar. De äter glupskt allt ifrån blandat fryst, sjunkande pellets och torrfoder, även från ytan. Det sista verkar de ha lärt sig efter att det tillkom några Guianacaror i karet. De går i ett 375 med en BTN-bakgrund fullproppat med filtermatta och två ytterfilter med en gemensam filterkapacitet på ~20 liter och ett specificerat flöde på ~2250 l/h, även om det verkliga flödet verkar klart lägre. Jag byter ~50% av vattnet någon gång i veckan och tillsätter då vattenberedning, men i övrigt gör jag inget.

                          Planen har varit att skaffa ett större kar, men livet kommer emellan hela tiden. Och snart måste jag komma åt golven i lägenheten så är nog tvungen att ta en paus från akvarierna. Kanske är lika bra i fallet med demonerna då jag förstått att de ska vara kinkiga när de blivit större och jag kommer att ha väldigt svårt att ge dom tiden och omsorgen de kommer att behöva de närmaste åren.

                          Då jag sällan är i rummet där akvarierna står är de skygga, och jag har bara mobilkameran, så bilderna är långt ifrån mästerverken vissa av er producerar, men slänger in ett par i alla fall.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0809.jpg
Visningar: 1
Storlek: 886,8 KB
ID: 690886Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0811.jpg
Visningar: 1
Storlek: 899,9 KB
ID: 690887Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0816.jpg
Visningar: 1
Storlek: 895,6 KB
ID: 690888Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0818.jpg
Visningar: 1
Storlek: 781,3 KB
ID: 690889Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0819.jpg
Visningar: 1
Storlek: 856,5 KB
ID: 690890Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0820.jpg
Visningar: 1
Storlek: 773,5 KB
ID: 690891
                          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 30 maj 2014, 11:38.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Jag ska ta och fota lite också...
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              Jag har hittat skälet till det senaste dödsfallet: värmen hade lagt av!

                              Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                              Kanske är lika bra i fallet med demonerna då jag förstått att de ska vara kinkiga när de blivit större och jag kommer att ha väldigt svårt att ge dom tiden och omsorgen de kommer att behöva de närmaste åren.
                              Om jag får mina resterande två på banan kanske jag vill komplettera i sådana fall...

                              Det måste ju gå att få att fungera!!!

                              Kommentar

                              • Gustavo
                                Användare
                                • februari 2014
                                • 17

                                En dog för mig för den var mobbad och fick inte behålla sin mat. Den andra dog tvärt. Ingen förvarning. Knepig fisk att hålla. Min största mår fint och håller på att få sina spröt på ryggfenan. Men dem är så vackra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...