Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Rasmus E
    Väldigt rolig tråd att följa!
    Är frontrutan på plats än? Hur mycket väger den egentligen?
    Rutan ligger i front sektionen som ska limmas, skruvas och plastas på plats i morgon. Rutan väger 216kg. Provade belysningen nu, det blir för mycket blått sken ska byta ut fyra rör mot 10000k
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Rasmus E
    svarade
    Väldigt rolig tråd att följa!
    Är frontrutan på plats än? Hur mycket väger den egentligen?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Världens bästa julklapp!!
    Ja det kan man säga, men tur att man inte behöver jobba så här hårt för varje julklapp

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Världens bästa julklapp!!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är belysningen monterad och i morgon lyfter vi fronten på plats. Sen skall den bara plastas ihop med resten av akvariet. Har även beställt 20 säckar ciklid sand som kommer om några veckor. Innan Jul är det nog igång

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av GraTis
    Philips Aquarelle 10000K och Sylvania Aquastar 10000K är likvärdiga rör.
    Vill säga att det är samma rör men priset skiljer dem åt en aning.
    Låter tryggt att det finns ett alternativ om jag inte blir nöjd med mina vita och blåa, tack för det.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Har du 4 vita rör?

    3 vita och en blå, beroende på fiskval (färger) skulle det nog fungera fint med 2 vita och 2 blå också.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer
    Då jag köpte min odyssea ramp 4*50w t5 så var den 'saltvattensbestyckad' och ett blått rör byttes till ett vitt rör direkt i butiken och så har jag kört på och är nöjd.
    Har du 4 vita rör?

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja. Frågan är vilket rör jag ska ta i stället, vill inte köpa och chansa då jag behöver 10st T5 rör. Jag fick med vita 10000k och hel blåa när jag köpte ramperna. Tror inte de passar till Tanganyika då dessa är till saltvatten. Någon som har erfarenhet?
    Då jag köpte min odyssea ramp 4*50w t5 så var den 'saltvattensbestyckad' och ett blått rör byttes till ett vitt rör direkt i butiken och så har jag kört på och är nöjd.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Repen1
    Nu vet jag inte riktigt vad för ljus du tänkt dej i ditt kar, men ser du i min tråd "1125 featherfins" så kan du se hur ljuset blir, jag har alltid kört med "saltvattenljus" i mina Ta kar, där ser du hur det ser ut med ett vitt 10000K o ett helblått till det har jag 2st Mh 150w 14000K. Mille
    Det låter bra. Jag har 3st 250w 14000k 5st 10000k rör och 5st helblå då provar jag med det.

    Lämna en kommentar:


  • GraTis
    svarade
    Philips Aquarelle 10000K och Sylvania Aquastar 10000K är likvärdiga rör.
    Vill säga att det är samma rör men priset skiljer dem åt en aning.

    Lämna en kommentar:


  • Repen1
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja. Frågan är vilket rör jag ska ta i stället, vill inte köpa och chansa då jag behöver 10st T5 rör. Jag fick med vita 10000k och hel blåa när jag köpte ramperna. Tror inte de passar till Tanganyika då dessa är till saltvatten. Någon som har erfarenhet?
    Nu vet jag inte riktigt vad för ljus du tänkt dej i ditt kar, men ser du i min tråd "1125 featherfins" så kan du se hur ljuset blir, jag har alltid kört med "saltvattenljus" i mina Ta kar, där ser du hur det ser ut med ett vitt 10000K o ett helblått till det har jag 2st Mh 150w 14000K. Mille

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Broddan
    Om inte mitt minne sviker mig så var phillips aquarelle på 10000 kelvin, fast känslan jag fick när jag hade dessa för länge sedan var mer vit sken än blåaktigt...
    Aquarellen hade en perfekt blandning av vit, blå och röd i mitt tycke. Det var tydligen bara vi i Sverige som köpte dessa rör så därför la Philips ner tillverkningen.

    Lämna en kommentar:


  • Broddan
    svarade
    Om inte mitt minne sviker mig så var phillips aquarelle på 10000 kelvin, fast känslan jag fick när jag hade dessa för länge sedan var mer vit sken än blåaktigt...

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja. Frågan är vilket rör jag ska ta i stället, vill inte köpa och chansa då jag behöver 10st T5 rör. Jag fick med vita 10000k och hel blåa när jag köpte ramperna. Tror inte de passar till Tanganyika då dessa är till saltvatten. Någon som har erfarenhet?
    Ja de blir nog lite väl kallt. Max 8000 k tror jag på...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...