840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

2 dagar har fått. Ruvas det fortfarande?
    Hur går det med tricotin?

Kommentar

• Kajjjan
      • June 2008
      • 1875

Ursprungligen postat av johho
      2 dagar har fått. Ruvas det fortfarande?
      Hur går det med tricotin?
      Tyvärr - på båda frågorna...
      Under dagen igår försvann rommen ur munnen på henne. Hon var nog väldigt hungrig så den instinkten tog väl överhanden. På morgonen när jag matade dem simmade hon ivrigt fram till maten så att hon rörde vid den med munnen, gång på gång. Men hon höll munnen stängd. Senare på dagen var rommen inte kvar.
      Tricotin har tyvärr inte anlänt och jag har inte en susning om när de kan tänkas dyka upp. De kommer direkt från Kongo någonstans och förhoppningen var att de skulle landa på Kastrup den här veckan, helst den här helgen - men ikke!

//Kaj

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Hoppas dom dyker upp snart, då vi gärna vill se bilder. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• Kajjjan
          • June 2008
          • 1875

Ursprungligen postat av Repen1
          Hoppas dom dyker upp snart, då vi gärna vill se bilder. Mille
          Ja, jag brukar vara varken snål eller blygsam med bilder och videos så det kan väl bli en bild eller två...
          Men de måste ju anlända först naturligtvis. Något frustrerande att inte veta någonting alls. Infon jag hade var att de sannolikt skulle komma i slutet av denna vecka. Men ikke.
          Helt övertygad om att de kommer och att ovissheten helt och hållet beror på förhållanden där nere.
          Tålamod är dygd, inte minst för en ciklidnörd...

Kaj

Kommentar

• Kajjjan
            • June 2008
            • 1875

Tog ett beslut idag...som jag kanske får ångra, men förhoppningsvis inte. Det dök upp vf Moba på radarn och jag slog till på två stora honor som hämtas på söndag eftermiddag...samtidigt avbokade jag tricotin som ännu inte dykt upp. Jag vet, tålamod är en dygd, men...nu fick jag ta ett snabbt beslut och med två stora Moba till är karet fullt - åtminstone på större fisk och dit räknar jag tricotin. Möjligheten att få in helt nytt blod i Moba-gänget var alldeles för lockande för att jag skulle kunna stå emot. Och tittar man i tråden här så kan man ju konstatera att jag säger en sak och ibland gör en annan...men det är smällar man får ta!
            Jag har läst om andra som helt smärtfritt introducerat nya individer i en ny grupp och det tror jag ska fungera i detta gäng också.

//Kaj

Kommentar

• ThomasK
              Användare
              • January 2013
              • 284

Att ta nya beslut är väl något som de flesta gör, huvudsaken är väl att man är överens med sig själv

Lycka till med nytillskotten, ska bli intressant att se bilder på.
              Ha en trevlig midsommar Kaj och alla andra NCS:are.
              Mvh Thomas

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Vad kul med två vildfångade i gruppen. Hoppas att de kommer trivas!

Kommentar

• Kajjjan
                  • June 2008
                  • 1875

Typ en kvart efter mitt förra inlägg får jag veta att tricotin har anlänt till danska huvudstaden...så nu blir det nog några, åtminstone 2, tricoti på söndag...! Jajaja, så det kan bli!

//Kaj

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1824

Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Typ en kvart efter mitt förra inlägg får jag veta att tricotin har anlänt till danska huvudstaden...så nu blir det nog några, åtminstone 2, tricoti på söndag...! Jajaja, så det kan bli!

//Kaj
                    Hehe, ja det är fan inte lätt med alla dessa underbara fiskar ska bli kul att se dem.

Kommentar

• Kajjjan
                      • June 2008
                      • 1875

Två Gibberosa Moba Vf honor och sex stycken Bentochromis tricoti snart i ett kar nära mig!

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 781,9 KB
ID: 685959Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1194.jpg
Storlek: 818,4 KB
ID: 685960

//Kaj

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

Roligt att dom äntligen har dykt upp, nu får du gärna "bomba" oss med bilder. Mille
                        Dieselråttan

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9104

Misstänkte vad som skulle ske när du besökte Hommel!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1824

Hehe, "jag kanske kan ha 2 tricoti "

Kommentar

• Kajjjan
                              • June 2008
                              • 1875

Ja, det blev inte bara 2 utan istället 6 tricoti precis som jag sa från början. De verkade anpassa sig snabbt. Jag har ju hört tidigare att de äter som grisar och kan bara bekräfta detta...käkar allt! De är inte så stora ännu, kanske 8 cm, så de har inte börjat färga ut. Men det går att se skillnad på könen och jag har 3 hanar och 3 honor. Det har sagts att de är nervösa och rädda av sig - icke! Hur orädda som helst!
                              Så blev det 2 vf Moba Gibberosa också - honor. Den ena honan faktiskt större än min alfahanne...med lite puckel också...trodde först att det var en hanne men säljaren försäkrade att det var en hona. När jag släppte i dem blev det genast oroligt i den befintliga gruppen och jag undrade om jag nu gjort världens blunder...?
                              Men det verkar som att alfahannen nu meddelat vem som är kingen i karet och det är ganska lugnt, inte helt lugnt men det var det inte innan heller.
                              Tyvärr har jag en hona som inte mår så bra. Det är hon som punkterades tidigare och det är märkligt för hon verkade helt återställd och hon simmar och äter bra men det verkar som att hela tarmpaketet är på väg ut genom analöppningen. Någon som har någon idé utöver att det kan vara relaterat till den tidigare punkteringen?

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1215.jpg
Storlek: 794,4 KB
ID: 685961Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1216.jpg
Storlek: 843,2 KB
ID: 685962Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1217.jpg
Storlek: 903,3 KB
ID: 685963

Ska försöka få upp någon film senare på Moba-gänget också.

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9104

Härligt Kajan!
                                Nu kan du börja snickra ihop "Mina tricoti" Undrar när hanarna har fått sina långa fina fenstrålar! Just nu ser de ut som vanliga cyprichromisar. Men om några månader är de väl verkligen stiliga! Är de odlade?
                                Du har tur att de inte är nervösa. Har hört historier om att de farit omkring som nyårsraketer i akvariet, slagit emot saker o ting och tuppat av.
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...