840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #31
    840 liter Tanganyika i Malmö

    Ursprungligen postat av johho
    Hej!

    Så himla fina! Jag blir mer och mer sugen på att dra igång mitt rovtanganyika, måste bara hitta rätt akvarium först.
    Men på val av andra medinvånare kanske Tricoti kan fungera? Leptosoma kommer nog bli "mumsmums", särskilt då dessa var F1 va? Mycket naturligt beteende kvar i dem då.
    Ja de är fina men det ska sägas att de blir lite blåare på bild och video. De är blå men inte riktigt så lysande blå. Men de är skitfina definitivt!
    Kaj

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #32
      Ta en titt på "O ventralis kala" en gul fisk som mestadels lever i dom övre regionerna, den kanske skulle passa till dina "Frontoser" Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #33
        Ska jag absolut ta en titt på. Tack för tipset.
        Sen gäller det att hitta några också... Men det är ju lite av nöjet att leta efter pärlorna.

        //Kaj

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #34
          Ursprungligen postat av johho
          Hej!

          Så himla fina! Jag blir mer och mer sugen på att dra igång mitt rovtanganyika, måste bara hitta rätt akvarium först.
          Men på val av andra medinvånare kanske Tricoti kan fungera? Leptosoma kommer nog bli "mumsmums", särskilt då dessa var F1 va? Mycket naturligt beteende kvar i dem då.
          Missade att säga det innan, men Bentochromis tricoti är en art jag är på jakt efter och tänker prova om jag får tag på till vettigt pris.

          //Kaj

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #35
            Det var inte så länge sen en kille i Karlstad hade Vf "tricoti" till salu för ett bra pris, tror det var här på forumet. Annars så kan du slå en signal till "Mankan" på Hageby cikliden, han har Vf i sitt stora kar i lokalen, kan hända att dom är till salu eller om han kan ha fått yngel. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Kryckan
              Användare
              • juli 2012
              • 91

              #36
              Gillar dina fiskval.
              Hela tiden fiskar som imponerar. Inga undantag här.
              Riktigt fina!!

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #37
                Ursprungligen postat av Repen1
                Det var inte så länge sen en kille i Karlstad hade Vf "tricoti" till salu för ett bra pris, tror det var här på forumet. Annars så kan du slå en signal till "Mankan" på Hageby cikliden, han har Vf i sitt stora kar i lokalen, kan hända att dom är till salu eller om han kan ha fått yngel. Mille
                Ja, jag såg den annonsen när jag sökte runt efter den - man kanske ska kontakta säljaren och se om de finns kvar, även om chansen inte är så stor så här pass länge efteråt. Enligt Akvarielagrets fisksök har Hagebycikliden sådana - men han säljer ju inte till privatpersoner...och priset på den listan är onödigt högt känns det som, men jag har å andra sidan inte bråttom och kan vänta tills rätt tillfälle dyker upp. Kanske dra till Tyskland på en biltur med frugan och "råka" passera rätt butik på vägen hem...? (Ja, det skulle hon genomskåda förstås, men då är det ju liksom försent )
                Men Karlstadskillen ska jag försöka få tag på. Bra tips.

                //Kaj

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kryckan
                  Gillar dina fiskval.
                  Hela tiden fiskar som imponerar. Inga undantag här.
                  Riktigt fina!!
                  Men så har det inte alltid varit, kan jag säga. Det har varit en hel del förhastade beslut tyvärr och sen har jag kommit underfund med att det inte var vad som passar mig och mitt akvarieintresse och - inte minst - mina resurser när det gäller nedlagd tid på hobbyn. Men numera har jag en plan innan jag handlar och när jag väl bestämt mig för en linje så håller jag mig till den. Jag går inte bara in i en akvariebutik och väljer något de har om det inte ingår i min plan. För att komma fram till en fungerande plan söker jag febrilt på nätet, i forum och nät butiker osv, efter kunskap om vad som finns rent allmänt i den aktuella biotopen och sedan hur tillgången är.
                  Det är ju en jäkla skön känsla att sitta framför karen och njuta och känna sig så ini glödheta nöjd med vad man ser och för att det funkar bra i karen. Sen är det ju väldigt kul att andra gillar det också, både hemma och på forumet.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Det blir nog riktigt fint med dessa kombinationer i karet!! Blir intressant at följa.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #40
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Det blir nog riktigt fint med dessa kombinationer i karet!! Blir intressant at följa.
                      Det kan bli riktigt bra kombo! Jag har lyckats spåra upp två olika grupper av Bentochromis tricoti, men det är uppenbarligen svårare att få loss dem än jag hade hoppats...inte ens ett pris har jag fått...ännu... men jag ska ha ett gäng om jag så ska behöva åka utomlands och hämta hem dem

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #41
                        Tuggande hona!

                        Upptäckte idag att en hona går och tuggar...gjorde därför en ny video. För er som inte orkar se hela men vill se den tuggande honan hittar ni den 3:15 in i filmen. (vänligen bortse ifrån att rutorna är skitiga och växter och annat ligger som om jag bara droppat i det...vilket är precis så det är)



                        //Kaj

                        Att hon tuggar är tydligt - men på vad? Romkorn eller något annat, jag är osäker faktiskt.
                        Senast redigerad av Kajjjan; 22 mars 2013, 18:24.

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #42
                          Ny filmsnutt. Har precis bytt 60% av vattnet och öst i lite Easy Life (eller är det Happy Life?) så det är lite grumligt. Har möblerat om samtidigt som jag lagt i ett gäng nya stenar.



                          //Kaj

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #43
                            Sv: 840 liter Tanganyika i Malmö

                            Ser makalöst ut.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #44
                              Medan andra var ute i det fina vårvädret stod jag och byggde om mitt Tanganyika-kar. Den stora roten åkte ut. Den är skitfin men passar inte in i den här biotopen som jag är ute efter. Dessutom färgar den fortfarande vattnet, om än svagt, brunt och det passar sig inte alls i det här karet.
                              Nej, jag har inte tömt karet på fisk...
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0768.jpg
Visningar: 1
Storlek: 768,4 KB
ID: 685125

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Sv: 840 liter Tanganyika i Malmö

                                Ser grymt bra ut. Rejält med grottor. Allt riktiga stenar? Tungt?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...