840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    840 liter Tanganyika i Malmö

    Ombytlig? Vem? Jag?
    Jo, det stämmer nog till viss del. Det här karet har skiftat karaktär några gånger sedan jag skaffade det för 1,5 år sedan.
    Men nu, slutligen, efter en massa funderande och sökande på internet föll jag fullständigt för idén att ha ett gäng Cyphotilapia gibberosa , någon av de blåare varianterna. Och efter lite letande fann jag 10 st Moba F1 i Hornbaek i Danmark - till ett bra pris dessutom.
    Här är de några minuter efter isläpp. En timme senare käkade alla.
    Är jag nöjd? Jepp!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0612.jpg
Visningar: 1
Storlek: 882,5 KB
ID: 698048

    //Kaj
  • Morgan
    Användare
    • februari 2011
    • 21

    #2
    Ser väldigt trevligt ut! Snyggt kar, snyggt inrett och snygga fiskar.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Toppen! Vad fick utgå? Inte skalarerna o diskusen väl?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • chas
        Användare
        • augusti 2009
        • 304

        #4
        840 liter Tanganyika i Malmö

        Helt rätt med Tanganyika! Ännu mer rätt med riktigt fina Moba.
        http://naistick.wix.com/photo

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Ursprungligen postat av Morgan
          Ser väldigt trevligt ut! Snyggt kar, snyggt inrett och snygga fiskar.
          Tack Morgan - dock är det inte färdigt inredningsmässigt, men en bit på väg.

          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Toppen! Vad fick utgå? Inte skalarerna o diskusen väl?
          Nja, de två diskus och de två altum jag hade i detta karet fick flytta in i det andra (900-litarn) där jag har de andra diskusarna och altumen. Nu blev det lite trångt där så det här lite större diskusparet ska jag göra av med tillsammans med kardinaltetrorna (som bara blev lite föör mycket) och kanske peru-altumen också. Så nu har jag ett 900 SA med diskus/altum och detta som nu blivit Tanganyika.

          Ursprungligen postat av chas
          Helt rätt med Tanganyika! Ännu mer rätt med riktigt fina Moba.
          Ja, jag är väääldigt nöjd med dessa. När frugan fick syn på de sa hon "de var ju riktigt vackra"! Det är ju alltid enklare när man får samtycke från äkta hälften. Men de är väldigt fina.

          //Kaj

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Roligt med ännu en med en fot i "Tanga träsket" Snyggt kar o fina fiskar, "Frontarna" är bland dom snyggaste Tanganyika fiskar. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Ser mycket trevligt ut Kaj!
              Mina tankar går åt samma håll, fast tropheus. Är inte länge sedan jag konverterade från SA till Ca i mitt 1050 kar. Nu har jag dock 30 st Tropheus yellow nkonde i ett 375. Sneglar allt som oftast på hur kanske 60-80 tropheus skulle ta sig ut i CA-karet...
              Ja, ibland krävs lite skiften innan det till slut sätter sig.
              De ser hyggligt stora ut dina frontosa?

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Ursprungligen postat av Repen1
                Roligt med ännu en med en fot i "Tanga träsket" Snyggt kar o fina fiskar, "Frontarna" är bland dom snyggaste Tanganyika fiskar. Mille
                Håller med. Grymt snygga!

                Ursprungligen postat av Pabbe
                Ser mycket trevligt ut Kaj!
                Mina tankar går åt samma håll, fast tropheus. Är inte länge sedan jag konverterade från SA till Ca i mitt 1050 kar. Nu har jag dock 30 st Tropheus yellow nkonde i ett 375. Sneglar allt som oftast på hur kanske 60-80 tropheus skulle ta sig ut i CA-karet...
                Ja, ibland krävs lite skiften innan det till slut sätter sig.
                De ser hyggligt stora ut dina frontosa?
                Ibland måste man prova sig fram och ibland hoppar man på något lite förhastat och ångrar sig. Troffar har jag också funderat allvarligt på men så föll blicken på de blå varianterna av Frontosa/Gibberosa och då slog det mig att dessa skulle vara perfekta för mig. De är vackra, får lite storlek och är ganska lugna av sig. Mina Frontosa är ca 11-17 cm.
                Nu ska jag inreda karet. Rot och växter ligger i princip bara nedslängda. Det får bli imorgon. Sen ska det funderas på lämpligt sällskap till de här. Någon firre som rör sig i de övre regionerna.
                /Kaj

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Även om nu rutan inte är putsad och det ligger en växtkorg mitt i rutan så slänger jag ändå in en video...och har ni några förslag till ytterligare invånare så mottages detta tacksamt. Funderar på någon Cyprichromis, t ex Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" . Kan det vara lämpligt tro?





                  //Kaj

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Riktigt snygga, dom där "Kajjan". Då "leptosama" är "Frontosans" naturliga byte så kommer det försvinna fisk efter fisk, kanske tar lite längre tid då "jumbo" är större, men fullvuxna "Frontoser"får plats med dom också.Har själv aldrig provat men tycker det borde funka med någon av "ventralis" sorterna,eller någon av dom större "Callochromis" sorterna om du är ute efter mera frisimmare. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 25

                      #11
                      840 liter Tanganyika i Malmö

                      Snyggt Kaj!
                      Har du provat att ge dem blackworms?

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Riktigt fina kaj.. tummen upp..

                        Kommentar

                        • Markus2254
                          Användare
                          • juni 2012
                          • 89

                          #13
                          kan inte annat än att hålla med fina ...

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            Riktigt snygga, dom där "Kajjan". Då "leptosama" är "Frontosans" naturliga byte så kommer det försvinna fisk efter fisk, kanske tar lite längre tid då "jumbo" är större, men fullvuxna "Frontoser"får plats med dom också.Har själv aldrig provat men tycker det borde funka med någon av "ventralis" sorterna,eller någon av dom större "Callochromis" sorterna om du är ute efter mera frisimmare. Mille
                            Jo, jag har läst om "leptosarna" som naturligt byte för Frontosan men samtidigt har jag läst om folk som utan problem håller dem tillsammans. Jag är ju ute efter fisk som rör sig i den övre delen av karet. Callochromisarna är ju bottenlevande, eller däromkring. Skulle gärna ha sådana också då det verkar vara en trevlig firre. Dock inte nu. Kanske senare.

                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Snyggt Kaj!
                            Har du provat att ge dem blackworms?
                            Ja jag testade lite black worms ikväll eftersom jag inte tycker de är riktigt på hugget matmässigt ännu. De som upptäckte bw'n tycktes gilla det. Jag la inte i så mycket, ville testa lite försiktigt först.

                            Ursprungligen postat av salmberg
                            Riktigt fina kaj.. tummen upp..

                            Ursprungligen postat av Markus2254
                            kan inte annat än att hålla med fina ...


                            De här första dagarna har jag märkt att de är lite nervösa av sig, men jag anar att de inte riktigt gjort sig hemmastadda ännu. Dessutom har jag för lite grottor och gömställen vilket ska åtgärdas. Tror också att en art till i karet skulle hjälpa. Men kanske handlar det bara om att de ska acklimatisera sig. Matlusten hänger väl samman med detta skulle jag tro. De käkar D50, men jag tycker det verkar alldeles för smått men har den fördelen att det sjunker. Har också provat med Hikari sjunkande pellets, men verkar inte falla helt i smaken. Kommer dock ihåg att mina Påfågelcklider inte heller var speciellt förtjusta i Hikaris pellets...
                            Nåväl, om några veckor så har de väl acklimatiserats och käkar bra...så det är väl bara att ha lite tålamod, ge dem lite fler gömställen och låta dem acklimatiseras.
                            Någon som har erfarenheter, tips eller synpunkter?

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              840 liter Tanganyika i Malmö

                              Satan så tjusiga fiskar!!

                              Fan nu när man gett sig in i hobbyn igen har man alldeles för många ha begär!

                              Hade behövt 5 stora baljor!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...