840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasK
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 286

    #76
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Ja, det är definitiv något att tänka på när man väljer sällskap. Och ja, det är därför jag tvekat med leleupin också, eftersom jag inte vet hur de är.
    Inga nya vänner på ingång inom det närmaste men jag jobbar på lite olika planer för att få tag på Benthochromis tricoti - en fisk som själv har ganska långa fenor och som jag därför inte tror tillhör fenbitarklassen. Jag har gett mig den på att fixa denna art som sällskap och om inte förr så i alla fall under sommaren då jag kanske förmodligen tar en tripp ner till Tyskland och hämtar hem några. Men kanske det kan ske tidigare att arten hittar hem till mig, vem vet? Priserna varierar ganska kraftigt på den här har jag förstått. Vi får se vad som händer här under de närmaste månaderna.
    Inga brådska för min del i alla fall men i svagare ögonblick har jag varit inne på en kompromiss med Leptosoma Jumbo istället, men det är ju en kompromiss och kompromisser är ju aldrig riktigt det man vill ha...

    //Kaj
    Jag har 8 st. betydligt mindre frontosor än de du har Kaj, ca: 4 till 10 cm. som går ihop med 4 st. Leleupi.
    Ännu har jag inte sett av några beteenden till att de skulle ge sig på fenorna på frontosan, men det kan ju
    kanske bli så efterhand, de har gått tillsammans i ca: 4 mån. nu.

    Hoppas du får tag i fiskarna du söker, ska bli intressant att följa.

    Jag skulle även vilja utöka mitt kar med 1+2 Lamprologus congoensis , men jag måste ta reda på lite mer om det passar
    att låta dessa arter gå tillsammans, du kanske känner till något om det Kaj.
    Mvh Thomas

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #77
      Ursprungligen postat av ThomasK
      Jag har 8 st. betydligt mindre frontosor än de du har Kaj, ca: 4 till 10 cm. som går ihop med 4 st. Leleupi.
      Ännu har jag inte sett av några beteenden till att de skulle ge sig på fenorna på frontosan, men det kan ju
      kanske bli så efterhand, de har gått tillsammans i ca: 4 mån. nu.

      Hoppas du får tag i fiskarna du söker, ska bli intressant att följa.

      Jag skulle även vilja utöka mitt kar med 1+2 Lamprologus congoensis , men jag måste ta reda på lite mer om det passar
      att låta dessa arter gå tillsammans, du kanske känner till något om det Kaj.
      Ja, jag tror väl kanske inte att det skulle vara ett problem med Leleupin. Det jag hört är att troffar biter av fenspetsarna på frontosorna.
      När det gäller hur väl Lamprologus congoensis funkar med Frontosorna så är inte jag rätt person att svara på det. Jag kan för lite om det helt enkelt. Men de skulle aldrig hamna i mitt kar tillsammans med Frontosorna...och det av en helt annan anledning än att de inte skulle passa ihop: de är från två olika biotoper! För mig är det en big deal. Det skär sig liksom, både i karet och i själen.....ja, det är en knepig egenhet jag och några till har. Men det är en helt annan diskussion.

      Men om man bara läser lite om Lamprologus congoensis i artregistret tycker jag mig kunna dra slutsatsen ganska snabbt att de inte passar speciellt bra ihop. Den här västafrikanen kan vara ganska aggresiv mot andra arter och ska helst ha starkt strömmande vatten. Två faktorer som jag tycker talar helt emot att man ska ha dem tillsammans. Så mitt svar är: Nej, man ska inte ha dem tillsammans.

      //Kaj

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #78
        Ursprungligen postat av ThomasK
        Tack för länken, är det någon av de olika varianterna som är mer åtråvärd/ svåra att få tag i än andra ?
        Jag såg tidigare inlägg gällande utfodring med musslor, är det vanliga "burkmusslor" eller är det någon
        speciell framtagen sort/fabrikat som man ska använda sig av ?

        Jag provade att ändra strömriktningen i min 2:a pump så att det "fria" simutrymmet blev mindre
        strömsatt, vilket gjorde att fiskarna blev mer lekfulla/livligare än tidigare, bra tips där, Tack.
        Vilken som är mest åtråvärd är en smaksak. En del vill ha Moba eller Chaitika för att den är mera ovanlig och någon annan för att de är blåare, medan andra föredrar Burundin som är vanligare men har större bula på huvudet i vuxen ålder. Nu har jag Moba som jag gillar väldigt mycket, men jag har sett några riktigt fina Burundi också som jag absolut också skulle kunna tänka mig.

        //Kaj

        Kommentar

        • chas
          Användare
          • augusti 2009
          • 304

          #79
          Fantastiskt fina Moba du har kaj. Blir riktigt avundsjuk. Måste fixa till några fler stora kar så man själv kan ha några. Tricoti går nog att fixa rätt lätt via danmark. Är väl inte så många som får yngel på dom så du får nog räkna med Vf och dom kostar några slantar. Men det skulle passa bra i ditt kar med moban.
          http://naistick.wix.com/photo

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #80
            Ursprungligen postat av chas
            Fantastiskt fina Moba du har kaj. Blir riktigt avundsjuk. Måste fixa till några fler stora kar så man själv kan ha några. Tricoti går nog att fixa rätt lätt via danmark. Är väl inte så många som får yngel på dom så du får nog räkna med Vf och dom kostar några slantar. Men det skulle passa bra i ditt kar med moban.
            Kul att höra chas!
            Så du tror Tricoti går att fixa via Danmark? Har du någon speciell idé om var i Danmark? Jag har koll på cichlids.dk och en del andra ställen. Hittar ingen butik som är bra på Tanganyika i Danmark.

            //Kaj

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #81
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Kul att höra chas!
              Så du tror Tricoti går att fixa via Danmark? Har du någon speciell idé om var i Danmark? Jag har koll på cichlids.dk och en del andra ställen. Hittar ingen butik som är bra på Tanganyika i Danmark.

              //Kaj
              Kolla med Mankan(hagebycikliden) han har vf tricoti.
              CA

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #82
                Ursprungligen postat av RobinH
                Kolla med Mankan(hagebycikliden) han har vf tricoti.
                Jag har kollat med honom men han säljer endast till butiker så det har inte varit helt enkelt att få ett pris. Men igår fick jag det till slut. Tyvärr en bra bit högre än vad jag är beredd att ge. Men det lär vara stora fina exemplar han har så...men ändå för mycket för mig. Jag letar vidare!
                Tack för tipset i alla fall Robin!

                Kommentar

                • ThomasK
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 286

                  #83
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Ja, jag tror väl kanske inte att det skulle vara ett problem med Leleupin. Det jag hört är att troffar biter av fenspetsarna på frontosorna.
                  När det gäller hur väl Lamprologus congoensis funkar med Frontosorna så är inte jag rätt person att svara på det. Jag kan för lite om det helt enkelt. Men de skulle aldrig hamna i mitt kar tillsammans med Frontosorna...och det av en helt annan anledning än att de inte skulle passa ihop: de är från två olika biotoper! För mig är det en big deal. Det skär sig liksom, både i karet och i själen.....ja, det är en knepig egenhet jag och några till har. Men det är en helt annan diskussion.

                  Men om man bara läser lite om Lamprologus congoensis i artregistret tycker jag mig kunna dra slutsatsen ganska snabbt att de inte passar speciellt bra ihop. Den här västafrikanen kan vara ganska aggresiv mot andra arter och ska helst ha starkt strömmande vatten. Två faktorer som jag tycker talar helt emot att man ska ha dem tillsammans. Så mitt svar är: Nej, man ska inte ha dem tillsammans.

                  //Kaj
                  Ja, du har helt rätt där Kaj angående Congonesisen, men jag har nog funnit en lösning på det ändå.
                  Jag kanske i framtiden skaffar ett kar till, där jag kan låta dessa fiskar gå i, ihop med någon mer anpassad sort.
                  Det är nog så just nu att jag drabbats av "nybörjariver" och vill ha det mesta man ser, framförallt när man ser alla
                  vackra fiskar och uppsättningar som ni andra har här på forumet.
                  Mvh Thomas

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #84
                    Ursprungligen postat av ThomasK
                    Ja, du har helt rätt där Kaj angående Congonesisen, men jag har nog funnit en lösning på det ändå.
                    Jag kanske i framtiden skaffar ett kar till, där jag kan låta dessa fiskar gå i, ihop med någon mer anpassad sort.
                    Det är nog så just nu att jag drabbats av "nybörjariver" och vill ha det mesta man ser, framförallt när man ser alla
                    vackra fiskar och uppsättningar som ni andra har här på forumet.
                    Hehe..den ivern går nog, för många, aldrig över egentligen men tuktas av de dåliga erfarenheterna när det man hoppades på inte fungerade ihop... Lösningen är, helt riktigt, flera kar!

                    /Kaj

                    Kommentar

                    • chas
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 304

                      #85
                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Kul att höra chas!
                      Så du tror Tricoti går att fixa via Danmark? Har du någon speciell idé om var i Danmark? Jag har koll på cichlids.dk och en del andra ställen. Hittar ingen butik som är bra på Tanganyika i Danmark.

                      //Kaj
                      Jag ska kolla om dom går o få och till vilket pris
                      http://naistick.wix.com/photo

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #86
                        Är man som nybörjare villig att lyssna på råd så är det ju en perfekt tid att skaffa akvarium nu. Informationen finns i överflöd och det är lätt att få tips och råd från erfarna akvarister som när de var unga inte hade denna informationsmöjlighet utan fick pröva sig fram med mer eller mindre lyckade resultat

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #87
                          Ursprungligen postat av chas
                          Jag ska kolla om dom går o få och till vilket pris
                          All assistans mottages tacksamt!
                          Det finns ju någon eller några killar i Danmark som annonserar varje vecka att de tar hem Malawi och Tanganyika från Cichliden-Stadl och jag har fått pris av dem på mindre tricoti. Problemet har främst varit att fisken ska hämtas i Köpenhamn på en onsdag och då är jag i Sthlm på jobbet. Jag kan inte fixa det och jag vill själv kolla fisken när den kommer osv. Priset har varit helt ok.

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • ThomasK
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 286

                            #88
                            Ursprungligen postat av johho
                            Är man som nybörjare villig att lyssna på råd så är det ju en perfekt tid att skaffa akvarium nu. Informationen finns i överflöd och det är lätt att få tips och råd från erfarna akvarister som när de var unga inte hade denna informationsmöjlighet utan fick pröva sig fram med mer eller mindre lyckade resultat
                            Håller med dig Johho i det du skriver, jag som nybörjare har ju fantastiska möjligheter i NCS forum att
                            kunna söka information och kunskap här, utöver det som jag själv har skyldighet att ta reda på s.a.s.
                            Så förmodligen kommer jag ställa både en och annan fråga som ni svarat på ett antal ggr. tidigare,
                            men det får ni stå ut med
                            Mvh Thomas

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #89
                              Absolut tveka inte at fråga. Jag tycker det är lite fånigt att man måste söka som en galning. Visst liten sökning skadar väl inte men det är ju kul att tjöta som göteborgarna säger (tror jag)
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell
                                Användare
                                • mars 2012
                                • 231

                                #90
                                Tjôta!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...