presentation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #16
    Ursprungligen postat av Kimmy-
    Helt rätt. Men det är väll ingen som tvingar dig till att betala jag betalar till största del för tidningen även om jag kanske inte lusläser den så jättenoga. Men enligt mig en kul grej som inte kostar mig så mkt. Anser inte 295:- vara någon större summa för egen del. Men som du den dagen jag inte får ut någon av dom 295:- så kommer jag inte betala iheller.

    Nej ingen tvingar mig, men vill jag stödja hemsidan så måste jag betala för en "miljövidrig" tidning..... Storleken på kostnaden är av underordnad betydelse.
    Jag tycker ett forum ger mer än en tidning med blindskrift där inget går att ifrågasätta.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Sv: presentation

      Ciklidbladet är otroligt viktigt och coolt att vi har och har haft i mer än 45 år på raken. Inte många föreningar om ens någon kan skryta med det.

      Dock kan också jag se att hela världens tidning har svårt att klara sig med sina pappersformat och trenden går onekligen mot ett liv online.

      Hur det över tiden påverkar NCS återstår väl att se.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Ursprungligen postat av GraTis
        Jag tycker ett forum ger mer än en tidning med blindskrift där inget går att ifrågasätta.
        Men du tycker ju att tidningen är bra och att du läser fler artiklar nu än förr!
        Men visst kan du ifrågasätta vad som står i den! Bara att skriva av dig i forumet.
        Förmodar att du inte köper några tidningar alls! Eller?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #19
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Men du tycker ju att tidningen är bra och att du läser fler artiklar nu än förr!
          Men visst kan du ifrågasätta vad som står i den! Bara att skriva av dig i forumet.
          Förmodar att du inte köper några tidningar alls! Eller?
          Så är det Wilhelm. Sen du tog över blev tidningen mer läsvärd, vet inte hur man ska definiera det, men "kamratligare" kallar jag det så länge.
          Då kan man ju undra varför inte medlemmarna skriver sina artiklar direkt i forumet så alla kan delta och tycka därefter? Varför ska NCS tvinga fram artiklar av medlemmar för att skickas till Långtbortistan för tryckning på papper tillverkat i skandinavien med hjälp av el från tyska kolkraftverk och av flis från ryssland med ytförhöjningsmedel från sydamerika och kina och sen en lång transport hem till sverige där Christer ska stå och klistra lappar på varje tidning?
          Det låter bra mycket enklare om textförfattaren skriver direkt här i forumet, väldigt många miljöförstörande steg som skippas då.

          Har vi tidningen bara för att man ska bli betalande medlem eller fyller den någon annan viktig funktion.
          Och varför ska jag behöva betala för en tidning för att jag gillar att läsa här?(om jag vill stödja hemsidan/föreningen)

          Nej jag köper inga tidningar mer än CB under tvång.

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            #20
            Ursprungligen postat av GraTis
            Så är det Wilhelm. Sen du tog över blev tidningen mer läsvärd, vet inte hur man ska definiera det, men "kamratligare" kallar jag det så länge.
            Då kan man ju undra varför inte medlemmarna skriver sina artiklar direkt i forumet så alla kan delta och tycka därefter? Varför ska NCS tvinga fram artiklar av medlemmar för att skickas till Långtbortistan för tryckning på papper tillverkat i skandinavien med hjälp av el från tyska kolkraftverk och av flis från ryssland med ytförhöjningsmedel från sydamerika och kina och sen en lång transport hem till sverige där Christer ska stå och klistra lappar på varje tidning?
            Det låter bra mycket enklare om textförfattaren skriver direkt här i forumet, väldigt många miljöförstörande steg som skippas då.

            Har vi tidningen bara för att man ska bli betalande medlem eller fyller den någon annan viktig funktion.
            Och varför ska jag behöva betala för en tidning för att jag gillar att läsa här?(om jag vill stödja hemsidan/föreningen)

            Nej jag köper inga tidningar mer än CB under tvång.
            Förvirrad Om du inte vill ha tidningen och bidra till dess problem, så borde det väll gå att bara avsäga dig den? Och fortfarande vara betalande medlem då du stödjer föreningen? Om jag inte ljuger helt nu så tror jag hela ciklidbladet finnes via androidappen vilken jag tycker är otroligt bra, och den använder jag för det mesta då det är bekvämare att ligga och läsa med en telefon än en tidning. Och den funktionen får man väll enbart om man är betalande medlem?
            Det är ju klart att föreningen sen har tidningen som ett litet dragplåster för att skaffa medlemmar då det är ganska unikt att ha det (såvitt jag vet på svenska)

            Sen kan jag inte påstå att jag är den ivrigaste av själar som kanske tänker på miljön i första hand när det är något jag vill ha.
            Men skulle det bli mer miljövänligt med tidningen om man betalar lite mer om året så skulle jag inte klaga på detta. Men jag tycker det är kul och trevligt att få hem tidningen och sen en fredageftermiddag efter jobbet komma hem ta sig en dusch och sätta sig framför akvariet med tidningen och en Stänkare till sällskap
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Sv: presentation

              Det går utmärkt att skippa tryckt tidning. Bara att säga till. Hmm kanske jag skulle tydligare lyfta fram det någonstans.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av endymion
                Nej, men det är helt klart rörigt.
                ok är du säker, har för mig att det var problem för mig när jag frågade för typ 15 år sen att lägga upp en till alltså
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #23
                  Ursprungligen postat av GraTis
                  Så är det Wilhelm. Sen du tog över blev tidningen mer läsvärd, vet inte hur man ska definiera det, men "kamratligare" kallar jag det så länge.
                  Då kan man ju undra varför inte medlemmarna skriver sina artiklar direkt i forumet så alla kan delta och tycka därefter? Varför ska NCS tvinga fram artiklar av medlemmar för att skickas till Långtbortistan för tryckning på papper tillverkat i skandinavien med hjälp av el från tyska kolkraftverk och av flis från ryssland med ytförhöjningsmedel från sydamerika och kina och sen en lång transport hem till sverige där Christer ska stå och klistra lappar på varje tidning?
                  Det låter bra mycket enklare om textförfattaren skriver direkt här i forumet, väldigt många miljöförstörande steg som skippas då.

                  Har vi tidningen bara för att man ska bli betalande medlem eller fyller den någon annan viktig funktion.
                  Och varför ska jag behöva betala för en tidning för att jag gillar att läsa här?(om jag vill stödja hemsidan/föreningen)

                  Nej jag köper inga tidningar mer än CB under tvång.

                  utan tidningen är jag tveksam till att vi överlever misstänker att mer än 50% av medlemmarna inte är webbaktiva, ska man då tvinga dessa till att börja läsa en tidning på nätet??

                  lika horribelt som att radiotjänst ska ta ut tv avgift för dem som har en android, ska man då tvingas att betala för sånt som man inte använder, vem fan tittar på tv i mobilen??? sinnessjukt kallar jag detta

                  jag skulle aldrig läsa en tidning digitalt, har testat i de flesta format och förmår mig aldrig mer än att ägna max 5 minuter på dessa har testat det mesta men nä fy, det är som att lyssna på en bok.............bläääääää rena dagis böcker ska läsas i lugn och ro gärna med musik och med möjlighet att lukta på trycksvärtan
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Jan Kohler
                    Användare
                    • augusti 2007
                    • 128

                    #24
                    Jag skulle bli besviken om inte tidningen fanns.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Tidningen ska definitivt finnas kvar!!

                      Men de som vill kan givetvis säga till att de vill spara på skogen. Själv läser jag bara med surfplatta numer.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Christer5
                        Användare
                        • december 2012
                        • 155

                        #26
                        Är ny medlem och det som gjorde att jag till slut gick med som medlem var tidningen

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          #27
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Det går utmärkt att skippa tryckt tidning. Bara att säga till. Hmm kanske jag skulle tydligare lyfta fram det någonstans.
                          Hm! det verkar vara något bortglömt, men kan du då redovisa att min avgift bara tillfaller hemsidan och inte tidningen? i annat faller försvinner vitsen med det hela.
                          Och vart tog föreningens tanke om miljö och samhälle vägen? Eller försvinner det med MikaelW till dom finländska glömda urskogarna.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Jag kan inte visa det egentligen, tror jag men jag kan ju testa några knep. Du kan ju annars lägga in det i din signatur om du vill.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #29
                              Ursprungligen postat av GraTis
                              Hm! det verkar vara något bortglömt, men kan du då redovisa att min avgift bara tillfaller hemsidan och inte tidningen? i annat faller försvinner vitsen med det hela.
                              Och vart tog föreningens tanke om miljö och samhälle vägen? Eller försvinner det med MikaelW till dom finländska glömda urskogarna.
                              Hej

                              Ciklidbladet kostade 2011 ca 195 000 SEK. Med annonsintäkter betalades ca 58 000 SEK och följaktligen täcktes ca 137 000 SEK via medlemsavgifterna.
                              Medlemsavgifterna var ca 229 000 SEK, så 92 000 SEK av dem gick till hemsidan och övrig verksamhet.

                              Vill man, kan man ju säga, att medlem N:s medlemsavgift gick till hemsidan, och medlemmarna X:s och Y:s avgifter till Ciklidbladet. Men jag tycker det vore att tricksa.

                              Utgångspunkten är i allmänhet att en person tar ställning till föreningens verksamhet som helhet när han besluter sig för om han vill vara medlem eller inte. Jag känner inte till några föreningar, där man kunde välja vilka enskilda verksamhetsformer man vill styra sin medlemsavgift till.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                #30
                                Om flertalet medlemmar väljer bort papperstidningen så blir det väl väldigt dyrt per tidning när man trycker en mindre upplaga, eller? Det kanske inte spelar så stor roll så länge det finns tillräckligt många betalande medlemmar, däremot så "sponsrar" ju dom som valt bort papperstidningen kostnaden för att producera den och då finns det risk att den till slut blir tvungen att läggas ner.

                                Jag visste inte att alternativet att välja bort papperstidning finns. Jag håller med GraTis, bättre att ha en sponsorpeng liknande den ciklider har där inte papperstidningen finns med men däremot tillgång till artiklar och annat webbaserat. Då kanske fler stannar kvar som medlemmar även fast man inte är intresserad av papperstidningen. Även fast 295:-/år är väldigt billigt så upplever nog många att det är tidningen man betalar för. Dom andra förmånerna man får med ett medlemsskap så som rabatter, tillgång till webbaserat osv kanske inte lyfts fram tillräckligt mycket.

                                Men en "sponsorvariant" leder kanske också till att antalet fullt betalande medlemmar (om nu sponsorpengen ska vara lägre än dagens medlemsavgift) minskar och tidningens existens blir hotad även i detta fallet.
                                Men då är det ju bara så, som det är med allt som ska säljas, om ingen eller få är intresserade av produkten så är det ingen idé att producera den heller.

                                Äää bäst är väl om vi har medlemmar som vill vara medlemmar i den förening vi har..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...