Odlings lokal inom 1år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    Odlings lokal inom 1år

    Sådär nu har jag funderat och funderat och funderat lite till och kommit fram till att jag hade tänkt mig att bygga en liten "odling" eller om inte odling ett rum med en massa liter vatten

    Jag är helt ny inom denna världen och ska ge mig in på att försöka odla lite fisk.
    Varför? jo för jag vill (trotts bristande kundskaper) Men tanken och planerna är följande.
    Jag har fått tillgång till en bit i min mors källare OM jag fixar iordning det själv, och i dagsläget står det en oljetank där och en onödig vägg ytan kmr inte bli så stor men det kmr bli mer än lagom för ett 10-15kar.
    Min tidsplan för att detta ska vara färdigt så har jag tagit till en mkt rimligt tidsgräns på 1år och då ska allt va på sin plats. Det som ska göras är följande.

    1.Röja undan all skit som är där nere. (gjort idag)
    2.Riva Tanken
    3.Riva upp betonggolvet för ett avlop
    4.Lägga isolering och golvvärme
    5.Dra vattenrör så en blandare hamnar i rummet
    6.Fixa ställningar
    7.Fixa Karen
    8.Fixa med allt med vattenbyten och el osv
    9.Köra igång allt
    10.Fylla med fisk

    Där är dom stegen på min trappa och håller jag tidsplanen så har jag god tid på mig för att skaffa mig så gott om kompetens och skulle det inte funka så funkar det helt enkelt inte men den som inte testar kmr ju aldrig få veta.

    Kostnad: Troligtvis en massa pengar Men själva bygget av lokal kommer inte bli dyr (rätta kontakter)

    Kommer när detta är igång att vissa alla utgifter på detta projekt. Och bilder kommer komma så småningom när det händer ngt i källaren. Och ni som har odlingar får mer än gärna ge mig tips o trix.
    Mvh / Jimmy

    Lokal
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Trevligt projekt! Hoppas du bor nära din morsa annars kan du nog lika gärna flytta hem igen! Finns ju många fördelar, få mat, kläder tvättade osv

    Jag vill också ha lokal men skulle nog inte palla lägga all den tid det kräver...

    Den här tråden kommer följas!

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Låter som ett trevligt höst och vinter projekt..

      Mitt första tips till dig är att bli medlem i NCS så att du får tillgång att kunna posta bilder i denna tråd.

      Tips nr. 2 är att anv tigersåg för delning av oljetank. Det brukar funka bra.

      Golvvärme låter som överkurs, det finns ju element. Men du kanske ska ha klinkers ?

      Du kommer säkert att få många tips i denna tråd...Ännu mer om du kan visa lite bilder på ditt arbete.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • sluggo
        Användare
        • augusti 2010
        • 22

        #4
        Tog ut min tank i vintras för att få plats med fler kar.
        Köp ordentliga (dyra) märkes blad till tigersågen. Jag körde med hitachi och några från swedool o dom funka bra. Såga ur sidorna först och ta "taket" sist så håller den sig ganska stabil när du sågar och blir inte så sladdrig.

        Mvh Niklas

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • juni 2010
          • 458

          #5
          Erik Österlund: Jag har en promenad på 10min lr bil 2min så de e lugnt med den biten. fast tror dock morsan skulle vilja ha mig hemma nu när ungen snart ploppar ut

          Göran Å: Jag har betalat in medlemskapet för några dagar sen så tar väl ett tag innan det funkar Och kmr komma massor med bilder
          Jag ska lägga ett lager EPSbetong (frigolitbetong) sen ett armeringsjärn och slingor på det och sen ett lager finbetong på det, min svärfar o svåger är rörmokare så det blir nog ingen överkurs med det

          sluggo: Låter precis som jag tänkte göra dock står den lite dumt blir ev. att jag river en vägg först så jag kan jobba lättare med tanken. Men först måste jag tömma 1kubik olja
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            Fundera på system för att koppla ihop alla kar till samma filter.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #7
              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              Fundera på system för att koppla ihop alla kar till samma filter.
              Jag har tänkt lite grann på det men att koppla alla karen till en stor sump på 200L men kom o tänka på att om det blir något kar som får sjukdom eller ngt så går hela skiten åt pipsvängen Så det som ligger i tankarna nu är att ha ett filtersystem i varje kar.

              hur har ni det hos er som har odlingar??
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Tedde
                Användare
                • september 2006
                • 100

                #8
                hör av dig om du vill veta hur man bygger vattenbytar system och var man köper det. Även om du har kontakter inom vvs, så blir nog detta smidigare!
                I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                Kommentar

                • sluggo
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 22

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kimmy-
                  Jag har tänkt lite grann på det men att koppla alla karen till en stor sump på 200L men kom o tänka på att om det blir något kar som får sjukdom eller ngt så går hela skiten åt pipsvängen Så det som ligger i tankarna nu är att ha ett filtersystem i varje kar.

                  hur har ni det hos er som har odlingar??
                  Ett filter i varje.. Har funderat på ett ihopkopplat system med ett filter/sump.
                  Slippa byta vatten i alla kar, bara fylla nytt vatten i sumpen (med breddavlopp). Och stabilt vatten när det blir så stor volym.
                  Man kan ha en kran till varje kar så man kan stänga av cirkulationen dit om det skulle bli nån sjukdom.

                  Kommentar

                  • sluggo
                    Användare
                    • augusti 2010
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kimmy-
                    sluggo: Låter precis som jag tänkte göra dock står den lite dumt blir ev. att jag river en vägg först så jag kan jobba lättare med tanken. Men först måste jag tömma 1kubik olja
                    Om du inte ska sälja oljan finns det nog firmor som tar oljan som betalning när dom tar ut tanken..

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Ett stort droppfilter i sumpen och kran till varje kar.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av sluggo
                        Om du inte ska sälja oljan finns det nog firmor som tar oljan som betalning när dom tar ut tanken..
                        Det har jag också hört talas om och det skulle ju innebära mindre jobb för dig utan att det kostar något. Värt att kolla upp!

                        Kommentar

                        • Jerry_ciklid
                          Användare
                          • januari 2009
                          • 111

                          #13
                          Vädra ordentligt när du kapar tanken, annars blir man lätt snurrig Jag förbrukade en tigersåg och 12 blad + massa hjärnceller
                          Blir kul att följa detta. Och jag lovar att du kommer lägga om dina planer ett antal ggr innan du bestämmer dig för hur det ska vara

                          Kommentar

                          • Kimmy-
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 458

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tedde
                            hör av dig om du vill veta hur man bygger vattenbytar system och var man köper det. Även om du har kontakter inom vvs, så blir nog detta smidigare!
                            Det ska jag göra kanske kan komme ner te dig ngn dag/kväll o tjöta lite

                            Har ringt runt lite idag och kollat lite angående tanken och den bästa dealen var att dom kommer och tar olja och skär ner tanken och tar all skit med sig plus att dom städar upp så det blir snyggt o fint, när jag ska skräpa ner med rivningen av väggen oljan=betalning + jag slipper krångla med att ta ner tanken själv

                            hoppas mitt NCS medlemskap är fixat snart, så jag kan posta lite bilder hur det ser ut idag!
                            Mvh / Jimmy

                            Lokal

                            Kommentar

                            • Kimmy-
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 458

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                              Vädra ordentligt när du kapar tanken, annars blir man lätt snurrig Jag förbrukade en tigersåg och 12 blad + massa hjärnceller
                              Blir kul att följa detta. Och jag lovar att du kommer lägga om dina planer ett antal ggr innan du bestämmer dig för hur det ska vara
                              Jo det där med planerna är bara en riktlinje sen kmr det ju säkerligen ändras drastiskt när jag får tips från er alla
                              Mvh / Jimmy

                              Lokal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...