Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Affes första saltbalja 379L

    Efter att fått rätt bra ordning på 1000L baljan så känner jag mig nöjd med det projektet och sitter och njuter och tittar på fiskarna nästan varje dag, De flesta verkar trivas eftersom alla har lekt utom Satanoperca jurupari men de hoppas jag på ska bli ändring på så småningom.

    Älskar att bara sitta och titta på karet och dricka kaffe på kvällarna men eftersom jag jobbar skift och inte har så mycket andra hobbysar för mig på höst och vinter när jag har lediga veckor så behövde jag ett nytt projekt och något som jag kunde pilla med lite mer även när projektet var "klart" som jag nämnt i min andra tråd är just saltvatten något som verkar väldigt spännande.

    Akvariemiljö här i Uppsala var de jag köpte 1000L karet av och de har bästa utbudet i stan på saltvatten så har varit dit och dreglat lite och snackat skit ett antal gånger. Sen la de ner sin verkstad där de byggde kar men spikade ihop ett sista av det glas som fanns kvar. Ett 379L kar med sump, måtten på karet är 115x55x60 (BxDxH) och det passade perfekt där mitt 180L står nu mellan kök och vardagsrum. Men jag velade i 2 månader och när det fortfarande stod kvar en dag när jag var in och skulle fördriva tid och snacka skit slutade det med att jag köpte det.

    Tanken är nu att det ska byggas lite luckor till bänken och sedan inhandlas en del teknik under några månader tid innan jag drar igång allt. Finns en hel del att läsa och tänker inte bara köpa det billigaste jag hittar så detta projekt kommer gå lite långsamt fram.

    Bjuder på lite bilder på 180L där är platsen där saltkaret ska stå sen.
    Några bilder på karet och sedan kommer jag återanvända akvastabil belysningen jag hade till 1000L till att börja med sedan ska jag nog leta reda på någon led om jag känner att salt är roligt och något jag vill hålla på med.
    Mvh
    //Alf
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Bra beslut!
    //Kaj

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      #3
      Gillart! Mkt info vill jag ha! Är själv mkt sugen på salt vet dock inte om jag hinner med allt vad det innebär med skötsel!
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • irwin_fletch
        Användare
        • april 2010
        • 306

        #4
        Kul med lite ciklidfolk som testar salt. Jag är själv där nu, snart haft igång det tre månader.

        Kommentar

        • Micke_720
          Användare
          • november 2003
          • 368

          #5
          Hej

          Jag har oxå gjort som dig.
          Det står ett salt kar i källarn på lut... Än är det tomt.
          Min tanke var att prova karet med lite Malawi först.

          Med vänlig hälsning, Micke

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Bra beslut!
            //Kaj
            Det hoppas jag.

            Ursprungligen postat av Kimmy-
            Gillart! Mkt info vill jag ha! Är själv mkt sugen på salt vet dock inte om jag hinner med allt vad det innebär med skötsel!
            Ska försöka lägga in info när jag lär mig saker själv och försöka förklara lite varför jag valt att köpa olika saker. Har en saltvatten nörd i akvarieföreningen som ska hjälpa mig med lite råd.

            Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Kul med lite ciklidfolk som testar salt. Jag är själv där nu, snart haft igång det tre månader.
            Var har du alla bilder på det då? Börjat ha lite koraller nu också eller?

            Ursprungligen postat av Micke_720
            Hej

            Jag har oxå gjort som dig.
            Det står ett salt kar i källarn på lut... Än är det tomt.
            Min tanke var att prova karet med lite Malawi först.

            Med vänlig hälsning, Micke
            Tänkte faktiskt prova Malawi eller Tangynika själv först, men kändes som att det skulle vara för lite pill med det akvariet, lika mycket som mitt 1000L men inte ens några växter och det är lite det jag är ute efter så därför blev det salt.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Har varit och handlat gångjärn och fått MDF skivor tillkapade i dag så nu är det dags att bygga luckor igen.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • irwin_fletch
                Användare
                • april 2010
                • 306

                #8
                Säg bara till så kan du få se bilder. Jag har fyllt hela karet med LS så fick med lite skivor och några Kenyaträd. Dessa har växt ganska mycket, sen har jag haft en sinularia i två veckor. Eftersom jag är helt novis så har jag gått sakta fram, har idag 3,5 h fullljus. Sen har jag lite lägre tid med bara blå lysrör samt actinic! Lyckas att hålla algerna borta utom de jag vill ha (kalkalger).

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av irwin_fletch
                  Säg bara till så kan du få se bilder. Jag har fyllt hela karet med LS så fick med lite skivor och några Kenyaträd. Dessa har växt ganska mycket, sen har jag haft en sinularia i två veckor. Eftersom jag är helt novis så har jag gått sakta fram, har idag 3,5 h fullljus. Sen har jag lite lägre tid med bara blå lysrör samt actinic! Lyckas att hålla algerna borta utom de jag vill ha (kalkalger).
                  Gör en tråd om ditt projekt! Snart får forumet inrätta en egen avdelning för salt!

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Finns det förresten någon som ciklid som klara så pass salt vatten att den kan sållas in som saltfisk
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Nasso
                      Användare
                      • april 2011
                      • 154

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Finns det förresten någon som ciklid som klara så pass salt vatten att den kan sållas in som saltfisk
                      Här har du en artikel i ämnet.


                      Verkar ju finnas lite iaf.

                      One black
                      belt did survive, however. It was eventually donated to
                      the University of Toledo and displayed in a marine
                      aquarium, where it cohabitated with damselfish and
                      clownfish for over two years (final disposition unknown).
                      Senast redigerad av Nasso; 30 september 2012, 00:01.
                      //Emil

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #12
                        Intressant läsning, inte för jag tänker prova mig på det men kul att någon gjort det
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Grymt bra läsning. Att de verkligen hittas i havet i det vilda var ju coolt.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #14
                            Lite pyssel har det blivit under veckan och helgen.
                            Har gjort luckor till ställningen, målat dem och gjort en ram upptill, jag gillar inte se vattenytan på karen utan vill ha "undervattens känsla". Funderade på att köra utan handtag från början men tycker nu det är alldeles för naken så kommer montera handtag på luckorna.
                            Invändigt har jag isolerad med ljuddämpning från biltema och sedan på kortsidan mot väggen sitter en 90mm fläkt för att få ut den fuktiga luften från skåpet.

                            Börjar få lite klar för mig vilken teknik jag tänker börja med i alla fall, man vill ju ha den dyraste egentligen men måste sätta stopp nånstans. Men som sagt detta projekt kommer ta bäbis steg i början och jag kommer köpa lite saker eftersom jag kommer över det.

                            Bjuder på lite bilder i alla fall.
                            Kameran förstärker de fula penseldragen på luckorna extra i ljuset, hoppas folk inte kommer tänka på det senare när det kommer saker i karet.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #15
                              Ursprungligen postat av affealien
                              Efter att fått rätt bra ordning på 1000L baljan så känner jag mig nöjd med det projektet och sitter och njuter och tittar på fiskarna nästan varje dag, De flesta verkar trivas eftersom alla har lekt utom Satanoperca jurupari men de hoppas jag på ska bli ändring på så småningom.

                              Älskar att bara sitta och titta på karet och dricka kaffe på kvällarna men eftersom jag jobbar skift och inte har så mycket andra hobbysar för mig på höst och vinter när jag har lediga veckor så behövde jag ett nytt projekt och något som jag kunde pilla med lite mer även när projektet var "klart" som jag nämnt i min andra tråd är just saltvatten något som verkar väldigt spännande.

                              Akvariemiljö här i Uppsala var de jag köpte 1000L karet av och de har bästa utbudet i stan på saltvatten så har varit dit och dreglat lite och snackat skit ett antal gånger. Sen la de ner sin verkstad där de byggde kar men spikade ihop ett sista av det glas som fanns kvar. Ett 379L kar med sump, måtten på karet är 115x55x60 (BxDxH) och det passade perfekt där mitt 180L står nu mellan kök och vardagsrum. Men jag velade i 2 månader och när det fortfarande stod kvar en dag när jag var in och skulle fördriva tid och snacka skit slutade det med att jag köpte det.

                              Tanken är nu att det ska byggas lite luckor till bänken och sedan inhandlas en del teknik under några månader tid innan jag drar igång allt. Finns en hel del att läsa och tänker inte bara köpa det billigaste jag hittar så detta projekt kommer gå lite långsamt fram.

                              Bjuder på lite bilder på 180L där är platsen där saltkaret ska stå sen.
                              Några bilder på karet och sedan kommer jag återanvända akvastabil belysningen jag hade till 1000L till att börja med sedan ska jag nog leta reda på någon led om jag känner att salt är roligt och något jag vill hålla på med.
                              Kul med ännu en cikledist som vänstrar lite med salt! Välkommen! ...känner gott igen mig i din beskrivning "sitter och njuter och tittar på fiskarna nästan varje dag" ...var försiktig! Just den känslan, i kombination med att det är väldigt lite jobb med ett färdigt akvarium, har gjort att jag har 8st just nu (varav 2 salta)

                              Ursprungligen postat av affealien
                              /../jag gillar inte se vattenytan på karen/../
                              Ååååh! Det är ju definitivt något av det bästa med salt enligt min mening. ...om vi pratar kar med koraller, mitt "nano" med rovfisk kommer definitivt alltid vara förslutet med tanke på allt gift i det (bl.a. en dvärgdrakfisk och en charmig stenfisk)

                              Vad har du för planer/tankar på vad du vill ha i det?

                              Tycker det ser otroligt lovande ut... ska bli kul att följa din tråd!

                              /Bjorn
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...