Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Det är alla de prylarna som man ska ha som får mig att tveka att skaffa salt. Verkar onekligen krångligt och att det är mycket utrustning som kan gå sönder ?)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #32
      Jo det kostar lite mer till salt och belysningen framförallt ska man inte snåla med. Men klart saker kan gå sönder fast sötvatten pumpar är inte oförstörbara heller.

      Dock verkar koraller ganska känsliga för snabba förändringar så det kanske är mer panik om vissa saker havererar. Men det kanske visar sig om jag har otur.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #33
        I dag var jag och köpte Levande sten av en kille på saltvattensguiden som la ner sitt akvarium. Så i morgon ska jag köpa lysrör i rätt färg och fosfatremover sedan är det bara låta det gå in sig lite innan man investerar i några levande saker.

        Har försökt få högarna ganska i mitten så fiskar ska kunna simma runt dem. Men den vid avrinnigen är lutad mot glaset där.

        bild 1 är från vardagsrummet och den andra från köket sett.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #34
          Kul! Verkar vara härliga stenar med massa liv & färger du fått tag på!
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #35
            Ursprungligen postat av Bjorn
            Kul! Verkar vara härliga stenar med massa liv & färger du fått tag på!
            Lite gröna alger på 3 av stenarna som jag inte riktigt gillar men annars är det mycket kul på dem, olika skivanemoner och massor med smådjur och olika sorters sjöstjärnor.

            Kör fosfatremover nu och sedan efter nyår blir någon städpatrull med lite snäckor och eremiter efter det ska jag väll försöka komma på vad för koraller och fiskar jag vill ha.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #36
              Efter att har kört Fosfatremover bara en vecka så har de mesta gröna dött och försvunnit. Kör en Aluminiumbaserad som heter Ultra Phos från Fauna marin och den verkar vara grymt effektiv.
              Har lyckats få dit rätt färg på lysrören nu också och på fredag blir det troligtvis en tripp till Triton för att köpa en städpatrull med snäckor och några eremiter och kanske någon mjuk korall.

              Bjuder på en bild på stenhögarna i alla fall.
              Bifogade filer
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                Hehe, schyssta stenhögar!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #38
                  I dag var jag till Triton och tänkte köpa mig en osmolator för att slippa fylla vatten själv varje dag. Tyvärr köpte kunden före mig den sista de hade inne så får fortsätta fylla på tills efter nyår nån gång.

                  Däremot köpte jag mig en städpatrull på 5 turbosar, 5 eremiter av olika slag och 5st sandsnäckor. Till de sista snäckorna kom det lite sand också så har runt 3kg sand i karet nu ungefär 1cm tjockt lager. Enbart i estetiskt syfte.
                  Köpte även min första korall som blev en vanlig brun Sarcopython. Gillar verkligen den svampliknande formen på dem, tilltalar mig av någon konstig anledning.
                  Nu finns det i alla fall lite liv på stenhögarna

                  Tyvärr har tjejen med sig kameran nu när hon åkt bort över jul så blev 2 mobil bilder denna gång.
                  En sur Sarcopython som nyss flyttat in och har indragna polyper och en av eremiterna.
                  Bifogade filer
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #39
                    Har nu en lite gladare Korall och första fisken har hittat ner.
                    Tyvärr har jag fått röda slemalger också, även kallat cyano, så blir att bråka lite med det innan jag handlar mer saker till detta karet.

                    Fisken är en kirurgfisk vid namn Zebrasoma scopas och korallen är en Sarcophyton glaucum.
                    Fick ingen jätte bra bild på fisken för den gömde sig hela tiden när jag kom nära med kameran :/
                    Bifogade filer
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • Toompa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 247

                      #40
                      Snyggt Saltvatten är något jag vill testa, men det får bli i framtiden

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #41
                        Tackar, även om det inte är speciellt mycket gjort nu alls.

                        Det jag kan säga är att det inte alls är så svårt som det verkar, i alla fall om håller sig i från de svårare stenkorallerna.
                        Kostar däremot en hel del med den utrustning som behövs, men jag har köpt det mesta begagnat.
                        Annars är det självklar en del mer pill med mätande och doserande än i sötvatten men det som jag tycker är roligt så därför passar det mig bra.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • Toompa
                          Användare
                          • september 2012
                          • 247

                          #42
                          Okej jo att det är rätt dyrt har jag förstått Tjejen skulle så gärna vilja ha ett litet saltkar med någon clownfisk i bla hehe. Men sa att det får nog vänta lite

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #43
                            Jag tror ett clownhotell skulle funkar bra då, ca 50L och då ingår skummare och liknande.
                            titta lite på saltvattensguiden.se så går det nog hitta nått, finns många intressanta trådar med snygga sådana byggen.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • Toompa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 247

                              #44
                              tack för tipset Den sidan ska kollas

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #45
                                En helbild på karet med kvällsbelysning och en stackars korall.
                                Bifogade filer
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...