Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #16
    Ursprungligen postat av Bjorn
    Kul med ännu en cikledist som vänstrar lite med salt! Välkommen! ...känner gott igen mig i din beskrivning "sitter och njuter och tittar på fiskarna nästan varje dag" ...var försiktig! Just den känslan, i kombination med att det är väldigt lite jobb med ett färdigt akvarium, har gjort att jag har 8st just nu (varav 2 salta)


    Ååååh! Det är ju definitivt något av det bästa med salt enligt min mening. ...om vi pratar kar med koraller, mitt "nano" med rovfisk kommer definitivt alltid vara förslutet med tanke på allt gift i det (bl.a. en dvärgdrakfisk och en charmig stenfisk)

    Vad har du för planer/tankar på vad du vill ha i det?

    Tycker det ser otroligt lovande ut... ska bli kul att följa din tråd!

    /Bjorn

    Jag har svårt att se glädjen med att se ytan från sidan på varken salt eller sötvatten. Men mitt sötvattens kar är öppen uppifrån men har ram runt det så här blir det samma sak, man kan titta ner uppifrån när man gå nära.

    Har en flickvän som inte tillåter mig ha hur många kar jag vill i vår 3:a, men har dealat till mig att få bygga ett 3-4000L kar sedan när vi köper hus som jag kan köra amazonas i så får leva med att ha 2 kar nu och en liten räkvas.

    Vill rikta in mig på koraller för det är vad jag just nu är grymt intresserad av, så mycket annat än bara mata fiskar. Mjukisar och några LPS är väll tanken, gillar när det rör på sig lite i tanken. Men självklart blir det några fiskar ändå.

    Teknik utöver skummare och pumpar har jag tänkt testa biopellets och Baling light.

    Fisklista
    Gobiodon histrio
    Synchiropus splendidus
    Salarias fasciatus
    Pterapogon kauderni (måste kolla upp dessa mer hur de trivs i ett korallkar, vill egentligen bo i sjögräs)
    Centropyge loricula

    Koraller
    Sarcophyton glaucum (Någon av Sarcophyton släktet i alla fall)
    Sinularia mollis
    Euphyllia paraglabrescens
    Tridacna crocea (egentligen en mussla)

    Men jag vet inte hur bra allt fungerar ihop osv så detta är bara en önskelista än så länge och sedan blir det mer som tillkommer ju mer jag läser på.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #17
      Ursprungligen postat av affealien
      Jag har svårt att se glädjen med att se ytan /../
      Vad är felet på glädjen med denna ytan?
      Senast redigerad av Bjorn; 12 oktober 2012, 22:52.
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #18
        Härliga bilder.

        Men man ser uppifrån om man ställer sig vid mitt kar också de är inget täcklock eller glas, men du ser inte ytan från sidan, vilket är precis vad jag vill.

        För övrigt var jag på triton i dag och snackade lite skit och försökte få lite saker förklarade från mer än en källa. Men ser ut som jag är i rätt tankebana med min teknik i alla fall.

        Men skummaren så skrotar jag nog Bubble Magus och köper en Deltec sc1455 i stället för den kostar bara 3200kr och det går att få tag i reservdel och pumpen är en Aquabee i stället för atman vilket känns lite säkrare.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #19
          Blir lätt lite uttråkad av att jobba natt så tänkte bjuda på en bild på min osmos som jag tänkt använda till karet.
          Levererar endast 33 kubik i timmen
          Senast redigerad av affealien; 14 oktober 2012, 05:44.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Ciklid_Martin
            Användare
            • maj 2011
            • 136

            #20
            Ursprungligen postat av affealien
            Blir lätt lite uttråkad av att jobba natt så tänkte bjuda på en bild på min osmos som jag tänkt använda till karet.
            Levererar endast 33 kubik i timmen
            För fan kör på. Hade en gammal akvaristpolare som hade snott en osmosanläggning från St Görans sjukhus. Producerade runt 8 kubik osmos per dygn.
            sigpic

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #21
              Ja denna kan jag inte riktigt släpa hem från jobbet men jag är ju där nästan varje dag. Har 4st 25L dunkar så blir ju lite släpande, men ledsnar jag så får jag köpa en egen osmos hem.

              Efter osmosen på bilden så är det även mixbädd filter så vattnet kommer ner till 0,03-0,01µS/cm så hoppas detta ska duga. På jobbet använder vi vattnet för att koka och göra ånga, alla vet hur kaffebryggaren och vattenkokaren brukar se ut efter ett tag och det skulle inte funka när vi kokar upp 100 liter ånga i timman, skulle bli tätt i pannan ganska snabbt.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #22
                Här händer det lite men inte mycket.

                Jag har ljudisolerat skåpet, kapat och limmat alla pvc rör, fått hem returpump på 3000L/h sedan även 2st tunze 6045 på 4500L/h styck.

                Sedan har jag provfyllt karet med vanligt kranvatten och haft det där i 3 dagar och provkört pumpar och kontrollerat så det inte är något läckage och allt var i sin ordning.

                Nu i dag ska jag tömma karet igen sedan blir det att fundera vidare över vilken skummade jag vill ha.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #23
                  Det går ju starta karet utan skummare så länge du bara kör levande sten för att få igång karet, tålamod är ju så jävla jobbigt

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #24
                    Haha, joo men har ingen levande sten heller så känner ingen panik direkt.

                    Tänkte köpa på mig all teknik jag vill ha först innan jag drar igång.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • aejohansson
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 432

                      #25
                      Ursprungligen postat av affealien
                      Haha, joo men har ingen levande sten heller så känner ingen panik direkt.

                      Tänkte köpa på mig all teknik jag vill ha först innan jag drar igång.
                      Du verkar ha en gåva som jag saknar, tålamod..

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #26
                        Det hjälper att vara upptagen med lite annat för tillfället också
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #27
                          Då har jag lyckats få ihop nästan all teknik begagnad. Planen att dra igång till års skiftet ligger kvar men kan ju lista vad jag köpt på mig i alla fall bara för att.

                          Skummare Bubble Magus NAC6. Hoppas den ska göra sitt jobb trots att de är billig sak.
                          Streamerpumpar 2st Tunze nanostream 6045.
                          Returpump New Jet 3000. Denna är jag inte nöjd med för den låter extrem mycket när jag testkört med kranvatten. Vibrerar massor.
                          Reaktor Deltec FR509 med eheim pump. Till fosfatremover och kol.
                          Belysning 4x39w T5 med måsvinge reflektorer och sunriser dator.

                          Teknik jag tänkt köpa men som inte behövs vid start är en Doserpump till baling och en osmolator så jag slipper fylla vatten själv.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #28
                            En liten uppdatering som är rolig för jag lägger in bilder.

                            Blir att fylla upp med osmosvatten och blanda salt till veckan sedan köp sten efter helgen hoppas jag.

                            Här kommer 2 bilder med tekniken på plats men utan vatten.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Ser proffsigt ut!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #30
                                Bra det ser proffsigt ut i alla fall. Jag är ju total nybörjare.
                                Men har tänkt till lite och försökt ställa allt så det verkar smart. Sen om det är det får tiden utvisa
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...