Geophagus Brachybranchus Lek :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlid-Power
    Användare
    • november 2006
    • 253

    #46
    Ursprungligen postat av ReGGae_Ripan
    För att återgå till ämnet...

    Idag så var det den rutin-enliga Söndagsstädningen i akvariet, då skulle det fångas fisk.
    Honan skulle över till en 100 liters IKEA "plastlåda". Började med att skärma av den del av akvariet som Paret höll till med hjälp av lite överblivna täckglas. Sen gjorde jag precis som Norsken tipsade mig om tidigare här, tog en glassbytta och hade under vattnet och fångade fisken med håven. Det gick riktigt bra och direkt när jag lyfte byttan över vatten nivån så gjorde honan precis som han sa, spottade ut dem men då rätt i byttan. 40-60 små larver med gulesäck var det ungefär.

    Tänkte jag skulle låta honan var kvar i lådan tillsammans med ynglen tills gulesäcken är borta, för att sen dra upp ynglen med liquifry->flingfoder. Synpunkter på det ?

    Plastlådan är det ju inte speciellt bra insyn in och då har jag inte så bra koll på ynglen men jag intalade mig själv att det var bäst i början då honan är med och kan lugna ner dig bättre. När ynglen sen är själva så blir det ett 50 liters akvarie de får hålla till i.


    Hei ReGGae, du behøver ikke bruke så smått som Liquifry, jeg går rett på nyklekt artemia når de har brukt opp plommesekken.

    Cichlid-Powe
    r

    Kommentar

    • ReGGae_Ripan
      Användare
      • juni 2012
      • 100

      #47
      Nu är de överflyttade till ett 20 liters akvarie där de ska få bo ett tag. Kommer dokumentera hur det går och systemkameran ska fram lite senare. Här är dock en rätt suddig bild.

      Kommentar

      • ReGGae_Ripan
        Användare
        • juni 2012
        • 100

        #48
        Länge sen jag skrev något här.. Paret har nyligen brutit upp och nu har VF hannen tagit över och sällskapar nu med honan. Det nya paret la rom nu på eftermiddagen. Så nu är vi inne på kull nummer 5 eller 6 tror jag. Dock lever bara 8 st yngel i 20 litraren. Detta för att de senaste kullarna har jag ej tagit hand om, utan de har fått vara kvar. De har ju då blivit mat såklart. Funderar på att ta upp min kub ur källaren och låta paret gå där i och dra upp yngel. Får återkomma med det :-) ska försöka få till lite bilder på de yngel jag har imorgon.

        Kommentar

        • Cichlid-Power
          Användare
          • november 2006
          • 253

          #49
          Ursprungligen postat av ReGGae_Ripan
          För att återgå till ämnet...

          Idag så var det den rutin-enliga Söndagsstädningen i akvariet, då skulle det fångas fisk.
          Honan skulle över till en 100 liters IKEA "plastlåda". Började med att skärma av den del av akvariet som Paret höll till med hjälp av lite överblivna täckglas. Sen gjorde jag precis som Norsken tipsade mig om tidigare här, tog en glassbytta och hade under vattnet och fångade fisken med håven. Det gick riktigt bra och direkt när jag lyfte byttan över vatten nivån så gjorde honan precis som han sa, spottade ut dem men då rätt i byttan. 40-60 små larver med gulesäck var det ungefär.

          Tänkte jag skulle låta honan var kvar i lådan tillsammans med ynglen tills gulesäcken är borta, för att sen dra upp ynglen med liquifry->flingfoder. Synpunkter på det ?

          Plastlådan är det ju inte speciellt bra insyn in och då har jag inte så bra koll på ynglen men jag intalade mig själv att det var bäst i början då honan är med och kan lugna ner dig bättre. När ynglen sen är själva så blir det ett 50 liters akvarie de får hålla till i.

          Hei Reggae, ja det er bra man kan gi gode råd som funker. Jeg har gjort det mange ganger og spesielt om det er en fisk du ønsker flere av. Jeg har gitt mine yngel direkte nyklekt Artemia.

          Cichlid-Power

          Kommentar

          • ReGGae_Ripan
            Användare
            • juni 2012
            • 100

            #50
            Ursprungligen postat av Cichlid-Power

            Hei Reggae, ja det er bra man kan gi gode råd som funker. Jeg har gjort det mange ganger og spesielt om det er en fisk du ønsker flere av. Jeg har gitt mine yngel direkte nyklekt Artemia.

            Cichlid-Power
            Ja jag lär ju aldrig lyckas annars, tips på vad man ska beställa kontra vad man faktiskt kan bygga/göra själv ?

            Kommentar

            • ReGGae_Ripan
              Användare
              • juni 2012
              • 100

              #51
              Då har man ca 70 st yngel på uppväxt, känner mig rätt duktig. Det dök även upp en romkaka i burken härromdagen och jag trodde vf paret varit igång men det visade sig vara mina nyinköpta Flaggciklider :-) har aldrig fått sån tur med ägg förut så man känner verkligen att all den tid man lägger ner verkligen betalar sig.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Grattis till ynglen. Ska du dra upp ett gäng?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ReGGae_Ripan
                  Användare
                  • juni 2012
                  • 100

                  #53
                  Om du tänker på Flaggorna så var de deras absolut första lek, men föräldrarna skötte äggen bra i 3 dygn. Sen försvann äggen, så jag misstänker att kamraterna i karet. Men kan man ta dessa ägg till ett eget akvarie direkt nästa gång och dra upp dem själv?

                  Kommentar

                  • ReGGae_Ripan
                    Användare
                    • juni 2012
                    • 100

                    #54
                    Jordätarna ska jag dra upp... Har snart kullar överallt i lägenheten :-P

                    Kommentar

                    • Cichlid-Power
                      Användare
                      • november 2006
                      • 253

                      #55
                      Ursprungligen postat av ReGGae_Ripan
                      Om du tänker på Flaggorna så var de deras absolut första lek, men föräldrarna skötte äggen bra i 3 dygn. Sen försvann äggen, så jag misstänker att kamraterna i karet. Men kan man ta dessa ägg till ett eget akvarie direkt nästa gång och dra upp dem själv?

                      Man kan dra opp yngelen selv, gjør på samme viset som jeg forklarte med Geophagusen, har de lagt eggene på et blad eller en liten gren, klipp de av og bruk samme metode som med Geophagusen. Det vil være en fordel med svak lufting på yngelen.

                      Cichlid-Power

                      Kommentar

                      • ReGGae_Ripan
                        Användare
                        • juni 2012
                        • 100

                        #56
                        Tack för bra tips, som alltid :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...