Geophagus Brachybranchus Lek :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Stort grattis! Riktigt kul att se.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ReGGae_Ripan
      Användare
      • juni 2012
      • 100

      #32
      Imorse var ynglen borta, föräldrarna var jätte bra vårdare... Fattar ingenting... Nu åker dem bara runt och silar sand...



      Ska jag göra något annorlunda nästa gång ? Ta äggen? Låta äggen vara och ta ynglen i ett senare skede ?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Det är sånt som händer. Låt de försöka igen så kanske det går bättre.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ReGGae_Ripan
          Användare
          • juni 2012
          • 100

          #34
          Då har de lagt igen då Samma par, större romkaka vad säger ni, vad ska jag göra ?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Watch and enjoy the show är mitt råd
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #36
              Mina kullar av Geophagus sp (3 hittills) har startat med 30 - 50 larver som sedan glesar ut alltmer. Har sett scalare hugga ett par st då de alltid lekt i sällskapskar, ev ger sig Ancistrus eller pansarmalar på larverna men detta är isåfall efter mörkläggning. Vid en lek höll jag nattlampa tänd men resultatet var detsamma - var dag/natt försvinner några larver/yngel. Då jag haft ett tiotal kvar efter någon månad har jag passat på att fiska upp dem och dragit upp dem ett halvår i 100-liters kar innan jag satt tillbaka dem.

              Om alla försvinner samtidigt är det frågan om inte (ngn av) förädrarna gett upp hoppet om kullen o blivit nervig. Det blir förhoppningsvis bättre redan med denna kull!

              Kommentar

              • ReGGae_Ripan
                Användare
                • juni 2012
                • 100

                #37
                Det lutar åt att jag tar upp en 100 litrare från källaren och låter ynglen växa upp där, i akvariet finns allt möjligt som antagligen gjorde den förra kullens liv kort. Apisto/Diskus/Kardinaltetror/Siameser/Fjärilar/Andra jordätare, många munnar där.

                Kommentar

                • chelmon
                  NCS Medlem
                  • mars 2007
                  • 45

                  #38
                  discus kompisar

                  Hej en fråga från en novis,att hålla jordätare med discus är problemfritt eller?

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #39
                    Ursprungligen postat av chelmon
                    Hej en fråga från en novis,att hålla jordätare med discus är problemfritt eller?
                    Beror helt på vilken jordätare. Det finns Geophagusar som vid lek förmodlingen skulle göra processen kort med fullvuxna diskusar, eller stressa ihjäl dem innan det blir lek (typ brasiliensis).

                    Sedan finns det andra arter där jag upplever diskusarna som betydligt tuffare (typ Biotodoma). Men det kanske skulle fungera i alla fall. Jag upplever dem som tuffare i grupp än om man bara har ett par eller så.

                    Många satanopercor tror jag skulle fungera bra (och även snälla Geophagusar). Sedan får man väl inte glömma Guianacarorna (för då får jag DaRe efter mig ).

                    Det är dock viktigt att inte glömma att många jordätare och alla diskusar är stora fiskar, och behöver ordentligt med plats (definitivt om man håller dem ihop).

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • ReGGae_Ripan
                      Användare
                      • juni 2012
                      • 100

                      #40
                      Ursprungligen postat av chelmon
                      Hej en fråga från en novis,att hålla jordätare med discus är problemfritt eller?
                      Problem fritt skulle jag väll inte säga, fast problemet ligger snarare i att Jordätarna är mer för sig och är mer på, på maten.
                      Brukar lösa det problemet med att ge klumpar med mat till jordätarna för att sen ge diskusarna mat precis vid ytan gärna med händerna. Häller man bara i mat så tror jag snabbt att diskusarna skulle börja må dåligt/växa dåligt.

                      Kommentar

                      • ReGGae_Ripan
                        Användare
                        • juni 2012
                        • 100

                        #41
                        För att återgå till ämnet...

                        Idag så var det den rutin-enliga Söndagsstädningen i akvariet, då skulle det fångas fisk.
                        Honan skulle över till en 100 liters IKEA "plastlåda". Började med att skärma av den del av akvariet som Paret höll till med hjälp av lite överblivna täckglas. Sen gjorde jag precis som Norsken tipsade mig om tidigare här, tog en glassbytta och hade under vattnet och fångade fisken med håven. Det gick riktigt bra och direkt när jag lyfte byttan över vatten nivån så gjorde honan precis som han sa, spottade ut dem men då rätt i byttan. 40-60 små larver med gulesäck var det ungefär.

                        Tänkte jag skulle låta honan var kvar i lådan tillsammans med ynglen tills gulesäcken är borta, för att sen dra upp ynglen med liquifry->flingfoder. Synpunkter på det ?

                        Plastlådan är det ju inte speciellt bra insyn in och då har jag inte så bra koll på ynglen men jag intalade mig själv att det var bäst i början då honan är med och kan lugna ner dig bättre. När ynglen sen är själva så blir det ett 50 liters akvarie de får hålla till i.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Det bör nog fungera med att ta ynglen i det läget.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • ReGGae_Ripan
                            Användare
                            • juni 2012
                            • 100

                            #43
                            Hur länge klarar sig honan utan mat?

                            Kommentar

                            • ReGGae_Ripan
                              Användare
                              • juni 2012
                              • 100

                              #44
                              Någon som har koll på hur länge gulesäcken håller på dessa arter? Läste något om 7 dagar, någon som kan bekräfta? Beställde liquifry idag och det lär ju inte dyka upp förens på måndag-tisdag.. What to do?

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Ja sju dagar är nog rimligt. Det går nog att suga upp ett gäng innan det också.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...