Geophagus Brachybranchus Lek :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ReGGae_Ripan
    Användare
    • juni 2012
    • 100

    Geophagus Brachybranchus Lek :)

    Hej ! Eftersom det varken var så stor aktivitet på zoopet eller diskusforum när jag publicerat där så tänkte jag spräcka min ciklid.org oskuld :have a nice day_mid

    Jag köpte i vilket fall 2+2 VF/F1 G. Brachybranchus i Måndags, desvärre fick jag en läcka på en av påsarna direkt och en av de jag tror är en av VF'arna fick problem med simblåsan. Den blev senare helt återställd efter lite behandling. Sen gjordes det revir nästan direkt ena paret på ena sidan och det andra på den andra sidan. F1 paret började gräva och gräva i en hörnet andra kvällen sen 4e kvällen (i torsdags) så flyttade de till mitten av karet där jag har ett stenparti och jag satt länge och beskådade hur de seglade runt de där stenarna utan att göra några andra speciella rörelse. Fredag morgon klev jag upp och skulle ge fiskarna mat i vanlig ordning och märkte att de lagt en hel hög med ägg.
    Snacka om fort de kände sig hemma tänkte jag och blev överlycklig.

    Idag när jag kom hem från jobbet var äggen borta (de var där imorse dock) nu har det här paret lagt ägg flera gånger förut hos den gamla ägaren så jag tänkte ju förstås inte att de ätit upp dem och framför allt inte att någon annan gjort det. Sen matade jag fiskarna igen, för att se om paret åt mat eller lurade på något i munnen, fiskarna har fått mat vid 3 tillfällen efter dess. Hanen äter inte alls och han gapar inte med munnen när han åker runt i vanliga fall heller. Så han måste ju ha ynglen i munnen ?

    Jag har försökt läsa mig till hur det går till när den här arten leker och det jag kan hitta är att äggen kläcks efter 2-3 dagar och sedan blir uppfångade i munnen av honan och kan ibland skifta mellan hane och hona om hanen är intresserad. Varför har då hanen dem hela tiden ? Han byter inte med honan...

    Här kommer även en liten filmsnutt på hur det såg ut i fredag

    Senast redigerad av DaRe; 03 juni 2012, 08:42.
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Grattis! Kul att du lyckades så bra så snabbt
    CA

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Snygga firrar och välkommen till forumet! Vore kul med en helhetsbild på karet.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Kul att du letade dig hit, Välkommen!!

        Jag har lagt in din snutt i artregistret för Geophagus brachybranchus


        Vi saknar närbild, yngelbild och lekbild så där har du lite att jobba på, hehe

        Jag editerade också ditt inlägg så filmen syns inline, editera ditt eget inlägg så ser du hur jag gjorde.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Och hahn tuggar säkert om han beter sig på det sättet. Vi får hoppas det når fram till frisimmande yngel. När jag har tuggande fiskar brukar jag mata lite mindre så det inte väller ned sjunkande favorit mat runt munnen på föräldrarna som tuggar, jag vet dock inte om det spelar någon roll eller ej.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Ursprungligen postat av ReGGae_Ripan
            Hej ! Eftersom det varken var så stor aktivitet på zoopet eller diskusforum när jag publicerat där så tänkte jag spräcka min ciklid.org oskuld :have a nice day_mid

            Jag köpte i vilket fall 2+2 VF/F1 G. Brachybranchus i Måndags, desvärre fick jag en läcka på en av påsarna direkt och en av de jag tror är en av VF'arna fick problem med simblåsan. Den blev senare helt återställd efter lite behandling. Sen gjordes det revir nästan direkt ena paret på ena sidan och det andra på den andra sidan. F1 paret började gräva och gräva i en hörnet andra kvällen sen 4e kvällen (i torsdags) så flyttade de till mitten av karet där jag har ett stenparti och jag satt länge och beskådade hur de seglade runt de där stenarna utan att göra några andra speciella rörelse. Fredag morgon klev jag upp och skulle ge fiskarna mat i vanlig ordning och märkte att de lagt en hel hög med ägg.
            Snacka om fort de kände sig hemma tänkte jag och blev överlycklig.

            Idag när jag kom hem från jobbet var äggen borta (de var där imorse dock) nu har det här paret lagt ägg flera gånger förut hos den gamla ägaren så jag tänkte ju förstås inte att de ätit upp dem och framför allt inte att någon annan gjort det. Sen matade jag fiskarna igen, för att se om paret åt mat eller lurade på något i munnen, fiskarna har fått mat vid 3 tillfällen efter dess. Hanen äter inte alls och han gapar inte med munnen när han åker runt i vanliga fall heller. Så han måste ju ha ynglen i munnen ?

            Jag har försökt läsa mig till hur det går till när den här arten leker och det jag kan hitta är att äggen kläcks efter 2-3 dagar och sedan blir uppfångade i munnen av honan och kan ibland skifta mellan hane och hona om hanen är intresserad. Varför har då hanen dem hela tiden ? Han byter inte med honan...

            Här kommer även en liten filmsnutt på hur det såg ut i fredag



            Hmm...kan inte se att någon av fiskarna har ägg i munnen?

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Nej när du säger det så andas de med öppen mun vid ruvning brukar de knip rätt tätt och ruska om munnen för att skölja runt ynglen, lägga dem till rätta och säkert syresätta dem.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • ReGGae_Ripan
                Användare
                • juni 2012
                • 100

                #8
                Pelle, där är äggen på stenen ;-) det var igår de började munruva.

                Tack för alla snabba svar, ska försöka fixa lite bilder med bättre kamera.

                Kommentar

                • ReGGae_Ripan
                  Användare
                  • juni 2012
                  • 100

                  #9
                  Dare vad menar du med tuggar?

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Ursprungligen postat av ReGGae_Ripan
                    Dare vad menar du med tuggar?
                    "tugga" är när de ruvar äggen i munnen, de flyttar runt dem så de ska bli syresatta och på så vis ser det ut som det tuggar, där av namnet.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • ReGGae_Ripan
                      Användare
                      • juni 2012
                      • 100

                      #11
                      Ah misstänkte det.

                      Är just nu på jobbet men det ska bli intressant att komma hem o se om de bytt sinsemellan

                      Kommentar

                      • ReGGae_Ripan
                        Användare
                        • juni 2012
                        • 100

                        #12
                        Här kommer ett par dassiga bilder på karet och hur äggen såg ut

                        Kommentar

                        • ReGGae_Ripan
                          Användare
                          • juni 2012
                          • 100

                          #13
                          Nu har de bytt så honan har larverna, nu bryr han sig inte alls. Kör iväg honan så hon hamnar hela tiden mellan reviren i mitten av karet. Hanen försöker nu flörta till sig den viltfångade honan

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Härligt att du fått tilld enmiljön där de trivs så bra. Toppenjobbat! Blir kul att följa hur det ska gå för dig med detta!! Lycka till och keep us posted...
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • ReGGae_Ripan
                              Användare
                              • juni 2012
                              • 100

                              #15
                              Tack för de fina orden Tanken är att akvariet ska få sig ett lyft med snart men en ny bänk, ny framruta samt en egen tillverkad bakgrund. Ska börja med det när vädret börjar likna sommar (bor inne i stan så kan inte göra det inne).

                              Tittade på dina Guianacara geayi ! Herregud vilka fina fiskar !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...