1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trilska
    Användare
    • september 2011
    • 170

    Ser fint ut

    Vad är det för växt som flyter runt? Ser mysig ut på nåt sätt

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      Ursprungligen postat av Trilska
      Ser fint ut

      Vad är det för växt som flyter runt? Ser mysig ut på nåt sätt
      Tackar!

      Det är Hornsärv som flyter runt, kan inte det latinska namnet men du lär kunna hitta den lätt. Snabbväxande planta som kommer åka ut sen, har den bara under uppstarten.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        I dag har jag lite funderingar kring fiskar om någon kanske har lite idéer eller förslag.

        Har tittat lite på kanske ha ett par chokladciklider i karet i framtiden men snubblade då över Hypselecara coryphaenoides som fanns som nyhet på akvarietekniks listor.
        Någon som vet något om denna variant, är det naturliga färger eller är de framodlade och är de lika lugna och fredliga som den "vanliga" varianten Hypselecara temporalis ?
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          I dag var det riktigt bra väder ute så varför inte köra lite över en timma enkelväg i en bil med trasig AC för att köpa fisk?

          Dagen började med att med att tjejen var på arbetsintervju på SVA här i Uppsala så var uppe tidigt och körde henne till den så hon inte skulle komma sent ifall det skulle strula med bussen. Så nu är det bara hålla tummarna.

          När hon var klar med det satt vi oss i bilen och styrde mot Daniel i Norrköping, Tjejen har inget körkort så hon fick även övningsköra dit så tog lite längre tid än planerat, När vi väl var framme mötte Daniel oss utanför huset och vi följde med in och tittade på karet och fiskarna, tittade även på hans kar med Geophagusar.

          Karet som innehöll de 5st Guianacara geayi som jag var där för att köpa innehöll även sajica ciklider och alla de var upptryckta i en fjärdedel av karet för de andra 3/4 hade några färgglada ciklider jag inte kommer ihåg namnet på tagit över som revir åt sina frisimmande yngel. Så jag kom som en liten räddare i nöden och gav dem enormt med mer plats här hemma.

          Daniel fick kämpa lite för att fånga alla Guianacara men de hölls på en fjärde del av de andra cikliderna så han slapp röja runt i hela karet i alla fall sedan när de väl var fångade pratade vi en stund sedan gav vi oss av hemmåt, denna gången körde jag så det skulle gå lite fortare

          När jag väl koppat in dem i karet for alla snabbt till samma rot med hål i och började bråka om vem som ska vara i hålet. De har fortfarande inte, efter snart 1 timma, utforskat mer än 1dm runt den roten någon av dem men de kommer nog snart.

          Här kommer några bilder som jag tog trots alla spegelbilder.
          Hoppas de fått mer färg efter helgen så jag kanske kan få lite trevligare bilder, ska försöka fota i mörker då också.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Trilska
            Användare
            • september 2011
            • 170

            Söta små rackare!

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              Riktigt nice. Guianacaror är en fisk jag med är ute efter i framtiden... Jag kommer att använda den här tråden som inspiration när jag sätter igång med mitt framtida vardagsrumsprojekt. Även om jag inte har skrivit så mycket här följer jag tråden slaviskt

              /Jocke

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                Is nice, jag hade fel på facebook, men detta var bättre än min gissning

                Kommentar

                • daniel ps
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 148

                  Tjena Alf !
                  Norrköping är väl lite för långt bort ;-) norrtälje ...
                  De ser lite chockade ut men de inser väl att det är ingen illusion utan verklighet.
                  Att salvinia är borta och sajcorna :-) dom andra jordätarana är proxiumus .
                  Samtidigt är skönt att veta att dom har kommit till ett bra hem .
                  Men jag hör av mig när jag kommer till uppsala och kikar in ditt akvarie och fiskarna :-)

                  Ha de bra så länge och trevlig midsommar!

                  Mvh Daniel

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    Haha var inte många rätt där, tur det fanns någon som hade facit.
                    Har köpt pizza och öl och sitter med flickvännen och en kompis i soffan framför karet och bara njuter nu.

                    Daniel du är välkommen in om du dyker förbi uppsala någon gång.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      Ursprungligen postat av affealien
                      I dag var det riktigt bra väder ute så varför inte köra lite över en timma enkelväg i en bil med trasig AC för att köpa fisk?

                      Dagen började med att med att tjejen var på arbetsintervju på SVA här i Uppsala så var uppe tidigt och körde henne till den så hon inte skulle komma sent ifall det skulle strula med bussen. Så nu är det bara hålla tummarna.

                      När hon var klar med det satt vi oss i bilen och styrde mot Daniel i Norrköping, Tjejen har inget körkort så hon fick även övningsköra dit så tog lite längre tid än planerat, När vi väl var framme mötte Daniel oss utanför huset och vi följde med in och tittade på karet och fiskarna, tittade även på hans kar med Geophagusar.

                      Karet som innehöll de 5st Guianacara geayi som jag var där för att köpa innehöll även sajica ciklider och alla de var upptryckta i en fjärdedel av karet för de andra 3/4 hade några färgglada ciklider jag inte kommer ihåg namnet på tagit över som revir åt sina frisimmande yngel. Så jag kom som en liten räddare i nöden och gav dem enormt med mer plats här hemma.

                      Daniel fick kämpa lite för att fånga alla Guianacara men de hölls på en fjärde del av de andra cikliderna så han slapp röja runt i hela karet i alla fall sedan när de väl var fångade pratade vi en stund sedan gav vi oss av hemmåt, denna gången körde jag så det skulle gå lite fortare

                      När jag väl koppat in dem i karet for alla snabbt till samma rot med hål i och började bråka om vem som ska vara i hålet. De har fortfarande inte, efter snart 1 timma, utforskat mer än 1dm runt den roten någon av dem men de kommer nog snart.

                      Här kommer några bilder som jag tog trots alla spegelbilder.
                      Hoppas de fått mer färg efter helgen så jag kanske kan få lite trevligare bilder, ska försöka fota i mörker då också.
                      De där gillade jag!

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        Jag med! :-)
                        Lycka till med nya baljan och de nya kompisarna.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Aha, är det Daniel ps Guianacaror du har då är det väl mina gamla yngel från den kullen som finns i artikeln, dvs de ynglen man ser på bilderna. Stämmer det att det var mina yngel, Daniel?

                          Daniel fick kämpa lite för att fånga alla Guianacara men de hölls på en fjärde del av de andra cikliderna så han slapp röja runt i hela karet i alla fall sedan när de väl var fångade pratade vi en stund sedan gav vi oss av hemmåt, denna gången körde jag så det skulle gå lite fortare
                          Kan tänka mig det, de är små men har ett enormt tryck i fenorna. Turbo så det räcker. Men så finns de även i strömt vatten så det kan ju hänga ihop. Dock leker de inte i strömt vatten.
                          Senast redigerad av DaRe; 22 juni 2012, 07:42.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • järnvägar
                            Användare
                            • mars 2008
                            • 87

                            Ursprungligen postat av affealien
                            I dag har jag lite funderingar kring fiskar om någon kanske har lite idéer eller förslag.

                            Har tittat lite på kanske ha ett par chokladciklider i karet i framtiden men snubblade då över Hypselecara coryphaenoides som fanns som nyhet på akvarietekniks listor.
                            Någon som vet något om denna variant, är det naturliga färger eller är de framodlade och är de lika lugna och fredliga som den "vanliga" varianten Hypselecara temporalis ?
                            På -80 talet var det den fisken man menade när man sa choklad ciklid, Temporalis kallades "Crasse" Jag var och köpte Hypselecara coryphaenoides , dvs den riktige Chokladen ( I min umgänges krets i vart fall) någonstans utanför Stockholm -96...

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ursprungligen postat av järnvägar
                              På -80 talet var det den fisken man menade när man sa choklad ciklid, Temporalis kallades "Crasse" Jag var och köpte Hypselecara coryphaenoides , dvs den riktige Chokladen ( I min umgänges krets i vart fall) någonstans utanför Stockholm -96...
                              Uggh hade du den firren!! Några bilder kvar??
                              Senast redigerad av DaRe; 22 juni 2012, 16:55.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • daniel ps
                                Användare
                                • januari 2010
                                • 148

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Aha, är det Daniel ps Guianacaror du har då är det väl mina gamla yngel från den kullen som finns i artikeln, dvs de ynglen man ser på bilderna. Stämmer det att det var mina yngel, Daniel?



                                Kan tänka mig det, de är små men har ett enormt tryck i fenorna. Turbo så det räcker. Men så finns de även i strömt vatten så det kan ju hänga ihop. Dock leker de inte i strömt vatten.
                                Jo David det stämmer att de kommer från din första kull ;-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...