1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Joo tycker också det ser klent ut på höjden, speciellt på den vänstra sidan, Vet en rot på en affär i stan som skulle passa super hoppas bara den finns kvar fortfarande.

    Klurar fortfarande på nått smart sätt att hänga upp redmoore rot i "taket" också men har inte kommit på nått super smart lösning där, hoppas någon har lite tips?

    Sedan ser det alltid väldigt tomt ut utan växter.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      1 decimeter bred plexiglasskiva som är lika lång som bredden på karet och ligger på listen i fram och bakkant. I den skruvar du fast redmorroten!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        Lite för enkelt för jag skulle komma på det.

        Tack för det!
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          Fått lite mer tips från andra sidor, som tex bamburör man lägger över ramen och knyter rötterna i eller styv aluminiumtråd man gör krokar av, får se vilket det blir sen.

          I dag var jag ute i 3 av stans zoo affärer, han inte med fler för jag var med tjejen på SM i marsvinsutställning först, där letades det passande rötter så jag kunde få lite ordning på karet.

          Hittade 2 stora mangroove rötter som nu är stående i karet. Men alla redmoore rötter var ca 2dm långa och det kändes som det bara skulle se dumt ut i karet så de fick ligga kvar. Planen är att åka till akvarielagret under nästa vecka någon gång och hoppas på kanske hitta lite bättre rötter jag kan hänga upp därifrån.

          Skulle även handla växter så jag kunde plantera innan jag fyllde med vatten tänkte jag. Hittade Anubis Nana och Java ormbunke men inte var det en av de 3 affärerna som hade Vallisneria så blir väl sådan från lagret sen också, som tur är går det rätt lätt att plantera med vatten i karet eftersom de inte behöver knyta fast i något.

          Efter jag lagt i de sista rötterna och monterat på växterna var det bara fylla vatten, och de får ni några bilder på.
          Konstigt nog är inte vattnet tefärgat ännu, blev de direkt när rötterna låg i badkaret, men det är väll de i morgon skulle jag gissa.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            Planen är att åka till akvarielagret under nästa vecka någon gång och hoppas på kanske hitta lite bättre rötter jag kan hänga upp därifrån.
            Du lär hitta rötter på lagret som passar! Där finns ju massor! När ja var där sist så la jag undan en redmorrot som jag tänkte köpa, men sen så glömde jag bort den. Stor spretig o grann var den. Den kanske ligger kvar på stenhögen.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Även arninge zoo i Täby har bra storlekar och priser på rötter samt är rabattaffär. Inte samma utbud dock.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                I dag fick jag besök av en arbetskamrat som hämtade lite äppelsnäckor, som jag har MÄNGDER av men försöker bli av med, hon hade Vallisneria med sig, bara några plantor men bättre än inget. Plockade lite från mitt 180L kar också men de var inte i bästa skicket, hoppas det ger av sig lite skott bara så borde jag snart ha liten skog.

                Kollade sen igenom resterande djuraffärer i staden men ingen hade Vallisneria hemma tyvärr. Men däremot köpte jag ett stim på 28st Colombia tetror som nu bor i baljan tillsammans med 5st corydoras som fått flytta från 180L karet.

                Har även flyttat över min Eheim 2080 pump från 180L karet där den gått i ca 1 månad och byggt bakteriekultur så hoppas den ska göra uppstarten lättare av karet.

                Just nu är karet ganska grumligt som alla kar blir i uppstartsfasen men ska försöka ta lite bilder i kväll när det inte är så mycket reflektioner så ska ni få se hur fint tetrorna stimmar.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Toppentråd, kul att du har så ordentliga inlägg med en massa info! Thumbs up!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • stavhem
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 119

                    Håller med ovanstående, du har fått till ett riktigt snyggt kar.

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      Kul att ni gillar lite historier från min fritid.

                      Detta funkar lite som dagbok för mig också, får lite info om den dagen och lite bilder själv så jag kommer ihåg när jag gjort olika saker, haft användning av det några gånger faktiskt.

                      Funderar på kanske knåpa ihop en artikel till ciklidbladet sen om det skulle finnas intresse, när allt väl är klart alltså, och då kommer denna tråd fungera utmärkt för att komma ihåg saker.
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        Ursprungligen postat av affealien
                        Kul att ni gillar lite historier från min fritid.

                        Detta funkar lite som dagbok för mig också, får lite info om den dagen och lite bilder själv så jag kommer ihåg när jag gjort olika saker, haft användning av det några gånger faktiskt.

                        Funderar på kanske knåpa ihop en artikel till ciklidbladet sen om det skulle finnas intresse, när allt väl är klart alltså, och då kommer denna tråd fungera utmärkt för att komma ihåg saker.
                        Det tycker jag absolut du ska göra Blir säkert en kanonartikel!

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          Får kanske börja jobba på en redan nu då, har en ganska bra början bara jag läser min tråd själv från början och försöker formulera lite snyggt.
                          Antar att inte alla som får ciklidbladet läser här.

                          Här kommer i alla fall 2 bilder, lovade ju att bjuda på några grumliga ena, tyvärr är jag inte riktigt kompis med kameran ännu men man ser nästan vad det föreställer i alla fall.

                          Den ena är på nya invånare och den andra är på hela karet med några få strån Vallisneria.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            Funderar på kanske knåpa ihop en artikel till ciklidbladet sen om det skulle finnas intresse, när allt väl är klart alltså, och då kommer denna tråd fungera utmärkt för att komma ihåg saker.
                            Väntar med spänning!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ser verkligen toppen ut!!!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                I går vädjade jag till akvarieföreningen som jag är med i här i Uppsala och kollade om någon hade lite Vallisneria att sälja eller donera och det visade sig att det inte alls var omöjligt att få tag i, Bytte dem mot lite av min runt 200 äppelsnäckor.
                                Att det sedan är roligt att komma hem till folk med samma intressen och kolla in deras kar gjorde inte min dag tråkigare

                                Så nu är jag ganska nöjd med växterna i karet faktiskt, vet ju att Vallisnerian kommer sprida sig som rackarns när den väl tar sig så kommer nog inte behöva köpa mer utan räknar helt enkelt med att den ska sprida sig.

                                Är lite mindre grumligt i karet fortfarande men mycket bättre än i går. Hoppas på att slippa rota så mycket i karet nu och ägna mig åt att titta på fiskar och deras beteenden i stället. Blir antagligen att handla några falggciklider nästa vecka, de hade nämligen en gäng inne på en affär här i stan, och hämta de 5st Guianacara geayi som jag paxat och han som har dem har varit GRYMT snäll att hålla åt mig trots alla förseningar det varit med detta kar.

                                Bjuder på en dagsfärsk bild på karet med lite mer växter i alla fall.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...