1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liv
    NCS Medlem
    • februari 2005
    • 192

    Ursprungligen postat av aejohansson
    Har du fått lek på dom någon gång?

    Har du fått lek på dom någon gång?
    Nei,men de holder på med munnkamper og litt graving .Viser også saxatilishannen,en utrolig flott crenicikla.Har 2 hanner og 3 hunner sammen med psittacusene.
    Bifogade filer
    jan

    Kommentar

    • Ramnér
      Användare
      • maj 2011
      • 61

      Funderar på att byta min lysramp och vet inte om jag ska bygga en själv för fyra rör eller skaffa MH.. Hur bred är din MH-ramp? och hur högt över har du hängt den för att få bra ljus över hela?
      4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        Min ramp är 180cm lång, 30cm bred och ca 17cm över vattenytan.

        Det trevliga med MH är skimmret man får på botten. Sedan är det ju lysrör i min ramp också som hjälper till att balansera upp färgerna på fiskar.
        Eftersom mitt kar är högt så var det lite för klent med lysrör för att få bra belysning. Jag hade behövt så många så att man hade blivit ruinerad av att bara köpa lysrör.

        Hade jag valt att bygga nått eget i dag så hade jag nog byggt en LED ramp med en sådan här ramp. http://www.ledgroupbuy.com/makersled...ssional-grade/

        Man behöver ju aldrig byta lampor på en LED utom om de går sönder sedan drar de mindre ström och utvecklar ingen strålningsvärme som värmer karet och man får det härliga skimmret.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Hade jag haft råd hade det blivit MH eller möjligen LED som jag egentligen gillar bättre med tanke på effektförbruknig och kompakt byggsätt, men så är det inte lika bra för växter. Hmm...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ursprungligen postat av liv
            Nei,men de holder på med munnkamper og litt graving .Viser også saxatilishannen,en utrolig flott crenicikla.Har 2 hanner og 3 hunner sammen med psittacusene.
            Gillar din Crenicihla ocså, kan du inte dra igång en Crenisichla-bild-tråd och ösa på med crenichla bilder?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              Ursprungligen postat av DaRe
              Hade jag haft råd hade det blivit MH eller möjligen LED som jag egentligen gillar bättre med tanke på effektförbruknig och kompakt byggsätt, men så är det inte lika bra för växter. Hmm...
              Det med växterna är ju inte riktigt sant, gäller att kombinera rätt LEDs med rätt våglängder för växterna så funkar det kanon. Köpa en LED på Ikea så är ju den inte gjord för växter så den kommer självklart vara sämre än ett lysrör eller MH lampa som är gjord för akvarium med växter.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Okej, jag har också läst/hört att det kommer nya LEDS med bättre kombinationer av dioder som ger ett brdare och bättre växtljus i en och samma LED-modul-mojäng
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  Jag har velat länge fram och tillbaka vad jag egentligen vill med denna burken nu på slutet.
                  Har lyckats bestämma mig att jordätarna stannar men det blir nya fiskar i övre regionen av karet. Vilka det blir kommer ni få se senare när dessa fiskar anländer.
                  Därför har jag i alla fall bestämt mig för att sälja chokladcikliderna och Flaggcikliderna. Får jag dem inte sålda kommer jag donera dem till en lokal djuraffär så därför är jag villig att diskutera priser.
                  Har lagt upp en annons här i alla fall. http://www.ciklid.org/forum/showthre...och-flaggor%29

                  Troligtvis åker Guianacara geayi gruppen också. Men har lite beslutsångest där så vi får se.
                  Senast redigerad av affealien; 24 januari 2013, 16:44.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  Arbetssätt...