1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hult87
    Användare
    • april 2012
    • 30

    #16
    får hoppas på bättre väder så du kommer igång med reglarna, tråkigt när vädrets makter ska ställa till det.

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #17
      Kollade vädret i går kväll och det var risk för regn hela veckan men i dag på morgonen, ungefär fram till lunch skulle det vara uppehåll, så vad gör man då?

      Jo självklart ställde jag väckaren och var uppe i tid för att gå ut och såga reglar. Sedan har jag även varit iväg och handlat lim, skruv med torx skalle och vinklar.

      Kommer påbörja bygget nu i dag och ska försöka fota under tiden. Kommer en uppdatering i kväll så får ni ser hur långt jag hunnit. Tills dess får ni hålla till godo med en bild på reglar.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #18
        Efter lite slit och släp är stommen klar. Kunde tyvärr inte skruva fast skivorna för skruven tog slut när jag skruvade vinklarna. Sedan visade det sig att mitt golv är som "hela havet stormar" ungefär. Det är betonggolv med löslagd korkmatta. Brukar bli ½cm djupa gropar efter möbler så den får stå ett tag så får vi se om den sjunker till sig lite annars måste jag vid ta några åtgärder.

        Här kommer lite bilder på eländet.

        1. Förborra
        2. limma
        3. skruva
        4. ramarna ihop
        5. lite ben
        6. nått som liknar ritningen
        7. med skivan dit lagd.
        8-9. ingen tyngd vilar på vinklarna utan såhär har jag lagt reglarna
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #19
          en sista bild
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Cool
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #21
              Får se om jag hittar några billiga köksluckor på ikea. Annars blir det att köpa MDF skivor och bygga några egna dörrar. Möblen kommer bli svart sen när den är klar för att matcha datorbordet bredvid.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • chas
                Användare
                • augusti 2009
                • 304

                #22
                Ser stabilt ut! Köksluckor brukar dom ha en hel drös i fyndhörnan på ikea. Iaf här i malmö. När kommer karet på plats?
                http://naistick.wix.com/photo

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #23
                  På den bänken kan du ställa en stridsvagn S utan att den brakar ihop!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #24
                    Ursprungligen postat av chas
                    Ser stabilt ut! Köksluckor brukar dom ha en hel drös i fyndhörnan på ikea. Iaf här i malmö. När kommer karet på plats?
                    Får åka och ta en titt här i Uppsala då och se om jag hittar nått som kanske passar.

                    Angående karet så väntar jag på prisuppgifter från en sista som kanske ska bygga det åt mig men det lutar åt att han inte får göra det om jag inte får det gratis med tanke på det tagit över 2 veckor att få fram ett exakt pris.

                    Så när lönen kommer beställer jag det direkt från en av de andra där jag redan vet vad det kommer kosta.

                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    På den bänken kan du ställa en stridsvagn S utan att den brakar ihop!
                    Jag har aldrig gjort nått sånt här tidigare så var bättre att ta i lite extra tycker jag
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • hult87
                      Användare
                      • april 2012
                      • 30

                      #25
                      ser ju kanon ut! låter som du har lika roligt golv som jag, nästan så det blir fotavtryck när man går

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #26
                        Joo lite så är golvet, trycker man med tummen i 1 minut är det en grop sen.

                        Dagens jobb har i alla fall bestått av att skruva MDF skivor på sidorna och gjort luckor till hela skåpet.
                        Blir att spackla och måla allt senare, tjejen har varit hemma med feber och grym förkylning och börjar själv känna av det så det lilla jag gjorde i dag får duga tills jag känner mig bättre igen.

                        Frågan är nu bara vilka gångärn som ska användas?
                        Har funderat lite på den sorten som sitter på alla Ikea möbler eftersom jag inte vill att de ska synas.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #27
                          Varit lite segt med snickrandet ett tag, har haft lite annat att göra, men kommit igång lite igen.

                          Var och handlade färg som blev en halvblank svart för att matcha möblerna i rummet. Dock underskattade jag mängden färg jag behövde extremt mycket vilket ni ser på bilderna, fick helt enkelt åka och köpa en större hink. Målat ett varv invändigt och 2 varv utvändigt, utom där karet ska stå där är det bara ett varv.

                          Sedan fixade jag gångjärn och borr för dörrarna. Blev möbel/pianogångjärn till de 2 yttre dörrarna och vanliga ikea/köksdörr gångjärn till de 2 inre dörrarna så jag kunde öppna dem åt de håll jag ville.

                          När jag provmonterade de inre dörrarna visade sig att jag inte tänkt riktigt så de var 5mm för långa och gick därför inte att stänga utan överlappade varandra. Fick dem utsågade till önskade mått på Bauhaus eftersom jag inte hade någon bra såg till detta. Blev mycket funderande tills jag kom fram till hur jag lättast skulle såga rakt med den vanliga handsågen. Blev mycket bra tillslut måste jag säga och dörrarna passar perfekt.

                          I morgon åker det på mer färg på dörrarna och sedan ska handtagen dit efter det är det bara skära till frigoliten som ska ligga ovanpå bänken sedan är det bara vänta på att akvariet ska dyka upp.

                          Han jag väntade på att få pris från har hört av sig och det visade sig vara dyrare hos honom än en av de andra butikerna jag pratat med så har nu bestämt mig var jag ska handla. Problemet nu är att de ska ha pengar i förskott, vilket jag kan förstå i detta fall. Problemet är dock att jag besiktigade bilen och den visade sig ha en trasig katalysator så blev en oväntad utgift där så nu måste jag vänta innan jag beställer karet. Men snart är det lön så det ska nog gå vägen.

                          1. För lite färg.....
                          2. Mer färg inhandlar och luckorna ovanpå målade med.
                          3. Lösningen för att såga rakt, ganska uppenbart när man väl kommer på det.
                          4. Borrning av luckor till gångjärnen
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Ser hur stabilt och stiligt ut som helst! Är det en färg som skyddar träet från vatten, eller lasyr?

                            Var det enkelt att fräsa ur för gångjärnen?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #29
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Ser hur stabilt och stiligt ut som helst! Är det en färg som skyddar träet från vatten, eller lasyr?

                              Var det enkelt att fräsa ur för gångjärnen?
                              Ja jag tog ju i lite när jag byggde det för att det ska hålla så får hoppas det gör det också.

                              Färgen är någon sorts lackfärg, hur bra den kommer stå emot vätan återstår att se, men jag hoppas den ska duga. Tanken är ju att vattnet ska vara i akvariet och inte på bänken

                              Ja det var jätte lätt att fräsa för gångjärnen, Körde borrläge och högsta fart på skruvdragaren. Det var bara djupet man fick passa sig för så man inte borrade igenom skivan. Skivan är 16mm och hålet ska vara 13mm djupt.
                              Men att skivan är av MDF underlättar nog väldigt mycket eftersom det är så mjuk material.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #30
                                Jag har omålad träbänk till ett akvariumoch som du säger vattnet ska ju vara i akvariet. Det funkar bra för mig även om jag slabbar en del.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...