Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Magnus:
    Jag röstar definitivt för den varierande matsedeln.
    Det här är vad mina fiskar har fått ända sedan jag skaffade dem, vissa foder har jag dock slutat med efter att jag har läst dåliga saker om dem.

    Pellets:
    Hikari Cichlid Gold
    Cichlid sticks (lösvikt, Sera?)
    Sera Granumeat

    Fryst foder, köpes:
    Mysis
    Krill
    Artemia
    Vita mygglarver
    Svarta mygglarver
    Röda mygglarver (används bara vid nödfall, t.ex vid matvägran)
    Oxhjärta (använder ej detta längre)

    Fryst foder, eget:
    Bitar från torskfiléer
    Räkor, skalade
    bitar från abborre

    Levande foder, med eller utan min tillåtelse...
    Sebraciklidsyngel
    Jättedanior
    Sajicaciklider
    Siamesisk algätare
    Kuhliiålar
    malawiciklider


    Det foder jag använder som basfoder är helt klart de två pelletssorterna, detta har fungerat jättebra men jag blir lite nervös då du Magnus säger att dessa är onödigt feta... Är det så?
    Mina fiskar är väldigt runda tycker jag, kan det vara pga all pellets de har fått?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      lyckans dig som får dina fiskar att äta pellets, mina testar dem inte ens.

      citat:
      Siamesisk algätare
      Kuhliiålar
      malawiciklider
      lol
      fish r friend

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        Tydligen är det så att vissa pelletssorter innehåller proteiner från varmblodiga djur, vilket egentligen skulle vara lika illa som att mate dem med Oxhjärta. Men var och en blir salig på sin tro och det finns ju bevisligen folk som föder upp både vackra och livsdugliga fiskar på enbart oxhjärta eller pellets. Men det skadar nog inte att läsa innehållsförteckningarna i de fall det finns sådana.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          "Tydligen är det så att vissa pelletssorter innehåller proteiner från varmblodiga djur, vilket egentligen skulle vara lika illa som att mate dem med Oxhjärta."

          Jag kan inte läsa att Hikaris pellets innehåller sånt men å andra sidan så är det en hel drös av kemiska beteckningar bland alla ingredienser och vad detta är törs jag inte svara på. Oxhjärta slutade jag i alla fall med så fort jag fick reda på hur felaktigt det var och hur mycket det försämmrade vattenkvalitén.

          Så naturligt foder som möjligt borde i alla fall vara det bästa, i jaguarernas fall så kan knappast "foderfiskar" vara särskilt dåligt om man bara vet att de inte bär på några sjukdomar.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            citat:Ursprungligen skickat av orm
            citat:
            Siamesisk algätare
            Kuhliiålar
            malawiciklider
            lol
            En av baksidorna med att äga jaguarciklider... de äter inte bara upp foderfiskarna, de äter även upp fiskarna du gärna hade velat ha kvar.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              citat:Jo det kan också fungera, vita mygglarver har däremot en tendens att flyta så man kanske får trixa lite för att få ner maten till fisken i så fall. Även mysis kan fungera bra
              Jo när mygglarverna sitter i klumpar så flyter dom men det är samma sak med mysis. När (om i mitt fall) klumparna tinar så att det blir lösa mygglarver så flyter dom definitivt inte. Varken mygglarverna eller mysis. Det sprider sig som ett stort moln i hela karet. Detta var ofta fallet med mina när dom var små men nu tar dom bitarna så fort dom kommer i karet så nu är det aldrig molnigt i karet (kul va? haha)
              citat:eller kanske en kombination, med pellets, fisk, köpt frysfoder och hemgjord räkmix?
              Precis som fredrik säger så är vriationen viktig. Jag kör nu med räkmix och foderfisk som basföda. Vita mygglarver, mysis och daggmask blir det ibland. Även några pellets slinker ner men det är mest sebrorna som käkar det. Det är två av jaggarna som käkar pellets men inge enorma mängder precis. Jag har ju sera granumeat vilket är väldigt smått så det är ganska svårt att mätta en jaguar med dom.
              citatjälv har jag som sagt oroväckande dålig koll på just vattenvärdena, snart måste jag nog göra något åt detta, jag vet inte ens vad det är för skillnad mellan kH och gH...
              Många som har svårt att skilja på det där. gH innebär den totala hårdheten på vattnet, alltså vattnets egentliga hårdhet. kH är karbonathårdheten. Dessa två har inget att göra med varandra. T.ex. om du höjer kH så påverkas inte gH. Ett högre kH ger ett stabilt pH värde. Har man lågt kH så kan man få stora svängningar på pH:t vilket inte är önskvärt.
              citat:Appropå det där med att använda saker från naturen så tycker jag själv att det i många fall är det bästa, åtminstone när det gäller inredningen.
              Jo man har ju lite större urval då. Man kan hitta hur mycket som helst och sedan plocka ur det som passar bäst till ändamålet. Kolstenar har jag i mitt akvarium men jag tycker dom inte passar speciellt bra, dom ser plastig ut.
              citat:Mina fiskar är väldigt runda tycker jag, kan det vara pga all pellets de har fått?
              Kolla fetthalten på fodret. Jag tror att fodertillverkningen har gått såpass långt idag att tillverkarna vet vad dom stoppar i. Att dina blir rundare beror nog på att dom börjar komma upp i lite storlek nu. Dom växer ju mer på höjden när dom blir äldre.
              citatå naturligt foder som möjligt borde i alla fall vara det bästa, i jaguarernas fall så kan knappast "foderfiskar" vara särskilt dåligt om man bara vet att de inte bär på några sjukdomar.
              Precis. Jag är inte så sur över att mina inte äter så mycket pellets längre. Det finns ju så mycket smådjur och småfisk och annat man kan få tag på. Man vill ju helst ha friska fiskar som växt upp på naturlig diet. Visst är det säkert naturliga råvaror i pellets också. Sera granumeat vet jag att det innehåller räkor. Men det känns ändå mer naturligt att ge dom saftiga räkor än stenhårda torkade räkor. Det är ju som man vill och pellets är säkert optimerade för att ge bättre tillväxt men jag kommer att hålla på färsk mat åt mina.

              Ska nog ta och bada växterna utifrån i riktigt salt vatten nu för att döda parasiter och bakterier. Vet inte om växten tål det men det blir bara ett korttidsbad, sedan sköljer jag av den noga och stoppar den i karet. Ska bli kul att se om den trivs eller om den dör på en gång. Gräs är vad jag alltid ha velat haft i karet. Ser så härligt ut när mjuka gräsblad vajar i strömmen. Plus att jaguarerna får bättre möjlighet att smyga sig på bytena. Löjorna är extrema att komma undan då dom står i ytan. Tvingas dom däremot gå ner mot botten och en jaguar står precis där, då är det färdigt.

              Den nya inredningen verkar iaf vara bra för den utstötta jaguaren har kommit tillbaka till rötterna och står där med de andra nu. Han blir väl bortkört ibland och det är han dom bråkar mest med men han står iaf inte bakom pumpen nu e.

              Vad gäller de andra tre så verkar det som att jaguarhanen får uppmärksamhet av två honor. De två som fick vara kvar ska alltså vara honor. Det låter väl ganska troligt också. Att den minsta hanen blev bortkörd, men honorna fick stanna så han kunde ragga på dom. Jag har ju ändrat mig förr så detta är ingen garanti, men det ser så ut nu iaf.


              MVH Martin
              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                citat:Ursprungligen skickat av walle_1
                gH innebär den totala hårdheten på vattnet, alltså vattnets egentliga hårdhet. kH är karbonathårdheten. Dessa två har inget att göra med varandra. T.ex. om du höjer kH så påverkas inte gH. Ett högre kH ger ett stabilt pH värde. Har man lågt kH så kan man få stora svängningar på pH:t vilket inte är önskvärt.
                Så det är egentligen gH-värdet som är det viktiga? ...det är det som ska vara högt till centralamerikanska ciklider? ...inte kH-värdet som jag alltid har trott?

                Som jag sa, jag har oroväckande dålig koll på vattenvärdena.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  så har man gjort egen räkmix till jaggorna, som vanligt så kan jag aldrig vara måttlig så efter att mixern började ryka stog ja där med 1½L räkmix bestående av ocean star svindyra pellets, spenat, torsk, ägg, räkor, musslor. inte ens gäddcikliden som i vanliga fall äter allt (utom pellets) åt det :-/

                  aja det blir till å svälta tills maten passar.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • INXS

                    18 sidor [:0] det ar nastan tid att borja nasta kapitel(4)

                    Orm - vad blir det till middag ikvall? Fiskbullar?

                    Fredrik - glom inte mask, ett av dom basta levande foderna.

                    I det vida tror jag att dom flesta cikliderna ater lite gronska ocksa - man kann mata med zuccini eller spenat.

                    Pellets eller flingor har ofta tillsatser av mineraler och vitaminer som jag tror ar bra for att uppna en balanserad kost.

                    Men som Fredrik sager sa ar en varierad matsedel det basta.

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      citatå det är egentligen gH-värdet som är det viktiga? ...det är det som ska vara högt till centralamerikanska ciklider? ...inte kH-värdet som jag alltid har trott?
                      Precis. gH-värdet är det man pratar om när man pratar hårdhet. Om jaguarer vill ha 10 i hårdhet så menar man gH. kH har ingen betydelse för fiskarna (rätta mig om jag har fel) annat än att det stabiliserar pH-värdet. Därför vill man uppnå ett ganska högt kH (över 4), så man inte får svängningar i pH.
                      citat:aja det blir till å svälta tills maten passar.
                      Gör du det så kommer dom äta till slut. Mina var heller inte sådär jätteförtjust i räkmixen då jag började med den. Men nu när jag har det som basmat så är dom heltokiga i den. Det dom blir van att äta gillar dom. Sen att dom gillar maten behöver ju inte betyda att den är bra för dom, men du verkar ha fått ihop en väl sammansatt mix så det är nog ingen fara.

                      Har iaf stoppat ner gräset som jag har svamlat om nu. Blev faktiskt riktigt fint. Men det blir bättre när det har börjat växa lite så det blir lite lummigare.


                      MVH Martin
                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        Eftersom det startat en fortsättning på den här tråden på http://www.ciklid.org/forum/topic.as...96&whichpage=1 så låser jag den här.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...