Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    "Hur ser belysningstiden ut i karet om det släcks så här sent?"

    Lyset är på från 9.30-21.30


    "Här hos mig tänds karet 7.30 och släckts 19.30.
    Jag funderar på att strunta i morgonmatningen och därmed tända karet typ kl.10.30 och sedan ha det tänt till 22.30... bara för att man ska få se det vara tänt lite längre på kvällarna."

    Precis så har jag tänkt när jag har valt tider. På morgonen har man iaf ingen nytta av att lyset är på eftersom man är i skolan då. Det är på kvällarna man vill ha lyset på, dels för att man oftast är hemma då, dels för att det ser så mycket snyggare ut när det är mörkt runtomkring karet. Det hinner ju ljusna ute innan mitt lyse knäpps på, så dt börjar bli lite morgonljus redan vid 7 tiden i karet. Detta ökar ju succesivt och kan jämföras med att solen håller på att gå upp. Sedan kl 9.30 så kommer solen i karet (jag menar förstås lyset inte den riktiga solen). På kvällarna blír det ju istället tvårmörkt utan någon dämpning först men det är nog inte nödvändigt iaf. Skulle man vilja ha så att lyset dämpas innan det släcks så kan man ju ordna med en dimmer. Det finns faktiskt en fisk som kräver att lyset släcks sakta och i omgångar. Det är någon näbbgädda fråna amazonas. Släcker man för tvärt åt dom så börjar dom hoppa febrilt mot täckglasen.

    Du behöver inte alls strunta i morgonmatningen om du skulle ändra belysningstiderna. Så fort det har kommit in lite morgonljus i rummet så äter fiskarna lite bra som dom gör när lyset är på. Jag brukar om jag hinner mata mina innan jag drar till skolan, det är väl runt 7.30. Då har lyset inte tänts än men morgonljuset hjälper fiskarna och dom äter hur bra som helst. Att mata på kvällarna när lyset har släckts och det är mörkt ute är lite svårare men jag tror det går det också. Bara man har en taklampa eller nåt som ledljus plus att lyset inte har varit släckt för länge för då verkar dom vara ganska sega.

    Angående frontosa så har dom ett gäng fina klossar på zoo nära mig. Dom har det i ett akvarium för fint och dom är inte till salu. Men dom är otroligt snygga och inte alls rädda fiskar. Det är väl samma sak här som med jaguarerna, dom kan se lte dassiga ut innan dom är fullvuxna. Bleka färger och så, men som stor är dom otrligt vacker.


    MVH Martin
    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      FI: Tittade på en av dina filmer från den nya inredningen och jag måste säga att jag verkligen blir avundsjuk på renheten. Jag slamsuger och byter vatten varje vecka, och har aldrig missat detta. Ändå ser det ut som en gräsmatta på mina rötter. Min ancistrus arbetar inte speciellt effektivt. Äter dom inte gröna alger? det verkar inte så eftersom dom aldrig minskar även fast han är där. Han tillbringar inte så mycket tid där heller. De gröna algerna är ljusgrön från början med nu har dom rotat sig så väl att dom ser ut som mossa nästan. Ska nog ta och skaffa fler algätare.

      Hur många algätare har du FI?

      Kanske ska köpa 2-3 stycken till så dom kan arbeta lite effektivare. Anledningen till att det är mycket alger är väl att jag har lite växter plus att jag matar ganska bra. Ändå är mina nitratvärden bra. Vill heller inte köra med något algborttagningsmedel eftersom det då blir snålt med mat åt ancistrusen. Hörde någon som hade använt sådant och han hade inte en alg efter det, så det är ingen höjdare det heller. När jag var borta på Cypern så var det extremt mycket alger på rutorna när jag kom hem, bruna alger. Detta såg inte ut att vara ens rört av ancistrusen. Ofta när jag ha precis rengjort rutorna så dom är helt algfria då kan han sätta sig på rutan.

      Är min ancistrus helt puckad eller bara så otrolig för liten för att gå själv i 375 liter?

      Ska ringa till zoo imorrn och höra vad dom tar för dom. Antagligen 600 kr för ett yngel för affären är svindyr=).


      MVH Martin
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • INXS

        Jag har inte haft mycket lycka med ancistrusar aven om alla verkar rekomendera dem.

        I mina kar har jag vanliga plecostomus och gibbiceps(dom gor valdigt bra ifran sig). Jag har ocksa en ancistrus och en peckoltia men dom ar mindre och gor inte lika bra ifran sig som gibby och pleco.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Martin:
          Jag har två "algätare" i 375an.



          De sköter sig väldigt bra faktiskt, ancistrusen är däremot den som fungerar bäst. Gibbicepsen verkar tycka bättre om frysfodret än algerna, den verkar inte heller kunna gnaga bort algerna lika bra som ancistrusen.

          Hur som helst, du är inte den ende som har råkat ut för alginvasion... När jag hade sebrorna i det äldre karet som jag nu har skrotat så såg det ut så här...




          Akvariet stod i solljuset och det kunde bara ta någon dag innan framrutan var helt grön... hyffsat deprimerande.
          Jag skaffade i alla fall en stor ancistrus och innan jag plockade ner karet så var åtminstone rötterna och de stora stenarna helt algfria, hade jag haft det stående längre så hade han säkert rensat hela karet.

          Skaffa en ancistrus med andra ord, en stor en, det är mitt tips.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Glömde en sak...

            Att ha några bottenfiskar som äter foderrester kan också vara bra, även om de algätande malarna även äter foderrester så brukar de "vanliga" malarna göra ett betydligt bättre jobb. Mina långsträckta pansarmalar gräftar runt i gruset hela dagarna och när dagen är slut så finns det nog inte mycket kvar som algerna kan ta näring av.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              Jo jag har hört andra som anser att deras ancistrus inte gör vad dom borde. Dock har jag en väldigt liten, kanske 6 cm eller nåt och det är väl lite tungt åt han, men det som frustrerar mig mest är att han är på algerna men ändå försvinner dom inte. Sen är det ju så att han är inte så välkommen att komma fram för sebrorna för dom jagar iväg honom hela tiden. De senaste dagarna har han tillbringat på samma ställe.

              Ditt sebrakar ser verkligen inte kul ut på den där bilden. Som tur är så det inte riktigt så illa för mig men det blir väl om jag inte skaffar fler algätare.

              Gibbiceps har jag funderat på för dom är så oerhört snygg, men blir också oerhört stor. Det dröjer väl ett tag men det sägs att dom praktiskt taget slutar äta alger när dom nått en storlek av ca 15 cm. Hur länge dröjer det?

              Pleco vill jag inte ha för dom är så extremt ful och det sägs vara samma problem där, när den blir större vill den ha annan mat.

              Ancistrus är väl ingen skönhet det heller kanske men det är iaf en beprövad algätare som ska vara en av de bästa. När jag byter in 2 av mina jaggar så byts dom nog mot en eller två ancistrusar.

              För övrigt så står två av jaggarna tätt tillsammans mest hela tiden. Detta borde väl tyda på att det är ett par? Dom har inte kört iväg den tredje jaguaren än men det kommer säkert. Jag längtar så otroligt till dom börjar med lekförberedelserna. Det är ju dom som är huvudfiskarna i karet och deras lek har jag väntat på ända sedan jag köpte dom.


              MVH Martin
              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Martin:
                Enligt min erfarenhet så är inte gibbicepsarnas tillväxttakt särskilt rask... inte om de bara äter alger och foderrester i alla fall. Jag har haft min gibbiceps i över ett halvår och den har vuxit väldigt lite, max 2cm, den är uppskattningsvis 11-12cm idag.

                Sedan så ställer jag samma fråga här som jag gjorde i parachromistråden...
                Måste fiskarna leka för att man ska känna sig nöjd som akvarist?
                Jag tycker inte detta.

                Faktum är att jag precis har skaffat ännu en jaguarciklid som jag definitivt inte tänker få någon lek med. En ensammen liten jagga, en grabb ser det ut som, döm själva.





                Han är ca 8cm just nu och bor tillsammans med malawisarna i 120-litrarn. Tanken är att jag ska låta honom växa upp och bli en s.k "petfish", han ska få gå i ett alldeles eget kar eller eventuellt med någon annan ensammen centralamerikanare som fungerar ihop med en ensammen jaguar. Det ska bli intressant att följa hans utveckling när det gäller aggressionen nu när han inte kan leka och "boosta" aggressionsnivån pga detta. Det ska även bli kul att se om det går att få honom handtam, lekparet har jag aldrig lyckats handmata även fast jag har försökt under en lång tid, en ensammen jaguar kanske är mer mottaglig för sånt, speciellt om det blir en stark relation mellan ägare och fisk.
                Men vi får se hur det går med detta...

                Jag tycks i alla fall inte få nog av dessa tuffa fiskar... hur ska detta sluta egentligen?
                Brorsan tycker att jag prioriterar HELT fel då jag nu planerar att ha tre kar med jaguarciklider... själv tycker jag bara att det är roligare än någonsin =D

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • chrillo
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 180

                  Självklart behöver fiskarna inte leka för att det ska vara kul och intressant och ha dem. Men just leken är en intressant del i fiskens beteende tycker jag. Sedan så blir ju oftast fiskar som leker regelbundet mindre än fiskar som går ensamma utan partner. Detta har jag upplevt många gånger tidigare. Energin går för det mesta åt till leken så fisken stannar i växten. Just nu har jag kvar en av 3 dovii eller fredrischtalli och vet fortfarande inte vilken art det är. Ska ha kvar denna fisk. Ska köra igång ett jaguar kar snart också så fort jag får tag på några jaguarer.

                  Vad gäller gibbiceps så kan de växa 2cm på 1år och sedan med blixtfart växa 15cm på nån månad. De växer till och från. Inget alls på några månader och sedan jätte mycket andra månader (grundar detta på egen erfarenhet av gibbiceps).

                  Har försökt få tag på Jaguarer ett bra tag nu och rolle säger att de brukar vara vanliga men nu verkar det helt dött med sånna =(. Du vet inte nått ställe som har jaggar FI?

                  720liter Malawi

                  Mvh /Christian
                  http://www.akvaristforeningnord.org

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    chrillo:
                    "Du vet inte nått ställe som har jaggar FI?"
                    Javisst.
                    Jag har köpt alla mina jaguarer på Guldfisken, även den senaste, de brukar nästan alltid ha några jaguarer inne och de hade minst fyra till förutom den jag köpte. Jag vet däremot inte hur många som var hanar och honor men det vet man i regel aldrig när det gäller jaguarer. De andra var lite mindre än den jag köpte men fortfarande 5-6 cm skulle jag tro. Jag tror att de har gått ganska länge i butiken och de var väl inga praktexemplar direkt men du kan ju alltid åka dit och kika på dem om du funderar på att köpa.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      chrillo:
                      "Självklart behöver fiskarna inte leka för att det ska vara kul och intressant och ha dem. Men just leken är en intressant del i fiskens beteende tycker jag."
                      Jo du har nog rätt, det är nog bara jag som har blivit lite "anti" eftersom leken hela tiden har tvingat mig att byta in fiskar... Hade allt gått som på räls så finns det givetvis inte mycket att klaga på.

                      "Sedan så blir ju oftast fiskar som leker regelbundet mindre än fiskar som går ensamma utan partner. Detta har jag upplevt många gånger tidigare. Energin går för det mesta åt till leken så fisken stannar i växten."
                      Men gäller inte detta främst för honan? ...så har jag fattat det. Hanen växer väl på i rask takt oavsett om han leker eller ej, eller?

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 330

                        hej
                        har skaffat nåra 8cm jaguarer som utfodras (just nu) med ca 3cm sebra yngel,när jag kollar in deras jaktmetod så har dom alltid tagit ynglet med stjärten först,spelar väl ingen roll iofs,men är detta en slump? gäddan tex hugger ett byte o sen vänder på det så huvut kommer först,men här går det tydligen lika bra omvänt,eller?

                        Kommentar

                        • chrillo
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 180

                          Ja givetvis gäller det honan =) det glömde jag skriva. Kan ju dock hända att hanen minskar lite i storlek också. Jasså så de hade Jaguarer på guldfisken. Då måste jag ta och titta in. Var de inte fina där eller vad menar du?
                          720liter Malawi

                          Mvh /Christian
                          http://www.akvaristforeningnord.org

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            Vad gäller algätare har jag hört att Panaque (typ L-27) skall vara de bästa, de är dessutom väldigt snygga. Dessa algätare är vad jag tänker ha till mina centraler när det blir dags!
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • walle_1
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 708

                              citat:"Enligt min erfarenhet så är inte gibbicepsarnas tillväxttakt särskilt rask... inte om de bara äter alger och foderrester i alla fall."
                              Ok, men jag vill fortfarande ha en bra algätare. Då är väl ancistrus ett bättre val?

                              citat:Måste fiskarna leka för att man ska känna sig nöjd som akvarist?
                              Nej, men om dom leker så är det ett tecken på att dom trivs. Sen om man som jag inte har erfarit så värst mycket lek (bara en faktiskt) så är det något av en höjdpunkt i karet. En annan grej är att jag vill se riktigt aggressiva fiskar och leken är väl bra som du sa att "boosta" aggressivitet.

                              citat:Har försökt få tag på Jaguarer ett bra tag nu och rolle säger att de brukar vara vanliga men nu verkar det helt dött med sånna =(.
                              varför gå och vänta? säg till att dom beställer hem. Enligt han jag köpte av så var centralamerikaner bland det lättaste och billigaste man kunde få tag på.

                              citat:har skaffat nåra 8cm jaguarer som utfodras (just nu) med ca 3cm sebra yngel,när jag kollar in deras jaktmetod så har dom alltid tagit ynglet med stjärten först,spelar väl ingen roll iofs,men är detta en slump? gäddan tex hugger ett byte o sen vänder på det så huvut kommer först,men här går det tydligen lika bra omvänt,eller?
                              Om man läser om jaguarer så står det "specialized in eating soft rayed fish". Vilket innebär att dom äter fiskar med mjuka fenor. Detta kan nog vara en orsak till att dom sväljer fiskarna hur som helst. En gädda får ju ibland handskas med abborrar vilka inte har speciellt mjuka fenor. Därför måste dom vända fiskarna och gör nog därför så med även mört för att vara på den säkra sidan. Sen är det så att om du ger dina fiskar foderfisk som är så stora att dom knappt kan sväljas så kommer dom att ta huvudet först för att inte fastna i alla fenor. Fiskar sväljs alltså "medhårs" när dom är ganska stor av jaggar.

                              citat:Vad gäller algätare har jag hört att Panaque (typ L-27) skall vara de bästa, de är dessutom väldigt snygga. Dessa algätare är vad jag tänker ha till mina centraler när det blir dags!
                              Nu vet du inte vad glad jag blir. Precis en sån har jag sett på zoo:t jag brukar vara på. Jag vet att det är en algätare men har inte vågat prova den eftersom jag inte vet hur effektiv den är. Den jag har sett är skapligt stor, kanske 10 cm. Så det blir helt klart att jag provar en sån när jaggarna byts in. Tack så mycket för tipset. Zoopet skriver såhär: Algätare, behöver mycket alger. Kan även ges vegetabiliskt tablettfoder och frusna gröna ärtor (tinade). Det är absolut nödvändigt att den serveras mycket grönfoder.

                              Vad gäller mitt kar så stod jag inte ut med att se alla alger så jag tog helt enkelt upp rötterna och växten och rengjorde dom. Dom blev inte helt algfria men jag hoppas ancistrusen kan plocka bort det jag missade. Jag passade på att möblera om på en gång när jag ändå hade plockat ur allt. Det blev riktigt snyggt faktiskt. Men jag är inte nöjd med sebrornas sida som har en kruka och ett stenrös kolstenar. Har aldrig varit nöjd med den sidan så vi får se om jag skaffar lite rötter dit kanske.

                              Fast jag sa att jag inte skulle mata med vildfångad fisk så har jag ändå varit ute och fångat idag[]. Och jag måste säga att oj oj oj vad yngel det fanns i sjön. Har väl närmare 1000 st löjor i en 30 liters hink nu. Dom är ca 3-4cm och fungerar kanon som foder. Jag har saltat vattnet ganska kraftigt för att få död på det värsta i bakterie/parasit-väg. Har även tippat i ganska mycket vattenberedning. Allt för att stärka småfiskarna så att dom blir motståndskraftiga och blir av med eventuella smittor. Givetvis har dom även en syrepump. Jag har ju som sagt aldrig blivit drabbad av något i karet förut och det tror jag beror på att jag har förvarat mörtarna i badkaret. Fungerade nog som en sorts karantän. Senaste gången jag matade med löjor till jaggarna så blev ju en av dom sjuk dagen efter. Efter vad det låter på alla som har kommenterat det så kan dom inte smitta så snabbt och det sjukdomsangreppet berodde troligen på något annat. Därför tänker jag mata med viltfångad fisk igen. Det är så mycket billigare än att åka på zoo och köpa 1000 foderfiskar. Plus att det tar inte mer än 20 minuter att håva upp så många om man som jag har en stor agnhåv. Helt otroligt vilka enorma stim som var i sjön. Säkert tiotusentals småfiskar.

                              Det var allt för ikväll


                              MVH Martin
                              MVH Martin

                              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                chrillo:
                                "Jasså så de hade Jaguarer på guldfisken. Då måste jag ta och titta in. Var de inte fina där eller vad menar du?"
                                Nja, den jag köpte hade dominerat rätt hårt i karet så de andra såg tyvärr lite mörka ut av stress osv. Men de kommer säkert att se fina ut till i veckan nu när de får lite lugn och ro i karet. Hur som helst så skadar det ju inte att kolla så jag tycker definitivt att du ska åka dit, du kan ju ringa först så att du säkert vet att de har dem kvar innan du åker dit.

                                Martin:
                                Jepp, panaque nigrolineatus är en riktig hejare på att käka alger, de har tänder i "sugproppen" och den jag hade gnagde så hårt att ytan på rötterna fick strukturform.... det såg ut som om jag hade filat dem med en rasp. ;D

                                Enda problemet med dem är att de är ganska dyra, jag fick betala 395:- för min...

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...