Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #91
    Yvonne:
    Vad kul att höra om gäddan! När jag var yngre så hade vi en hel del svenska fiskar i akvarierna bl.a abborre, mört, simpa och "snorgärs" osv... En kompis till brorsan hade däremot turen och lyckades håva upp en minimal gädda, den var extremt tuff och matades med guppys i stora lass, tyvärr så var jag ganska liten då så jag kommer tyvärr inte ihåg just hur den jagade... Men visst har gäddan ett ganska likt jaktbeteende som jaguarerna? ...att de liksom smyger på sina byten och inte attackerar förrän de är så gott som bergsäkra på att knipa bytet?

    Synd bara att gäddan blir så stor, annars hade den varit typ hur tuff som helst att ha i ett särskilt "svenskt" akvarium.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #92
      Förra sommaren tog en kompis och jag upp en gädda i sjön. Han var så liten att vi tog den med händerna, kanske 4 cm eller nåt. Han käkade små mörtyngel och maskar med stor aptit. Han gick i ett 70-liters. Han bet faktiskt mig i fingret några gånger men han var så liten att det inte hände nåt. Men man har ju fått några gäddtänder i händerna genom åren då man har fiskat. Samma där ingen tendens till inflammation. Sen har nog gäddan ganska mycket extremare tänder än jaguarerna. Det är väl jaguarernas två huggtänder som kan göra skada men gäddan har ju tusentals sylvassa små sylar i munnen som är mycket värre i min mening.

      Om det är sebravarning på orms jaguarer när det gäller parningen, så är det oscarvarning på mina när det gäller matningen


      MVH Martin
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #93
        Kanske ska nämna att han använde en fluval 1 pump i karet. Hade hade inget filter till den så insugshålet var öppet. Detta blev gäddans död. Han sögs in i hålet och krossades av propellern. Vi ska nog ordna en ny denna sommar, en lite större=).


        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #94
          borde inte tonfisk vara bra i räkmixen? proteinrikare föda finns knappt, och protein är bra för tillväxt.
          fish r friend

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • februari 2003
            • 708

            #95
            Orm: funkar nog säkert bara det inte är en massa tillsatser i. Annars tror jag inte det är så mycket mer proteinritk än annan fisk. Tonfisk är ju ganska blött om man köper det i konservburkar. Men man ska mäta proteinandelen från torrvikten på ämnet. Torsk innehåller 95% protein när det är torkat och jag tror inte tonfisk innehåller så mycket mer. Torsk fungerar ju även som bindemedel så det är det självklara valet för mig. Annars skulle man kanske kunna blanda i både tonfisk och torsk, eller kanske till och med flera olika sorters fiskar. Det borde ju vara väldigt bra att få mycket olika sorters protein från många olika fiskar. Annars vet jag att det är follk som blandar i proteinpulver i sin räkmix, alltså sånt som är anpassat för kroppsbyggare. Vet inte om det är skadligt men det ger säkert bättre tillväxt.


            MVH Martin
            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #96
              ok du kör bara med torsk som bindmedel, inget ägg eller gelatin?
              fish r friend

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #97
                amerikaner ... man får ju ont i hjärtat:
                citat: i added biospira to my tank and addded fish the next day it works so well its been up for 4 months and i only did a water change 1 time so far
                killen har ett 130L med en jaguar i ... :-/
                fish r friend

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #98
                  Senaste mixen blev på 5 dl. Till den använde jag två äggvitor som bindelmedel. Har väl ca en tredjedel var av räkor torsk och musslor. Binder väldigt bra då det är fryst. Just efter mixningen kladdar det otroligt mycket så då kan du inte se hur det kommer funka sen. Tror även att det funkar utan äggvita om du har musslor i för do binder ihop smeten till en smetig men hållbar massa. Kan ju vara bra med lite extra protein fårn äggen också.


                  MVH Martin
                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • INXS

                    #99
                    Tonfisk ar ganska fet och oljig, lax ar liknande - det kan skita ner vattnet ganska snabbt.
                    Rakor och torsk ar mycket mindre problem. Jag har markt att nar jag matar med hackad fisk (torsk, rakor, tonfisk(farsk), lax och nakra andra) plockar de flesta fiskarna ut rakorna forst resten av fisken ligger kvar tills de blir annu hungrigare eller tills jag fiskar ut det.

                    Det ar bra att mata med gronsaker ocksa - zuccini, gurka, spenat och gronsallad som har doppats i kokande vatten ar alla bra.

                    Torrfoder ar ju laddat med alla mojliga vitaminer och grejor sa man bor mixa in nagat sadant ocksa.

                    Nu pa varen/sommaren/hosten forsoker jag fanga en hel del mat at de flesta av mina firrar - mygglarver, vattenloppor, olika insekter,grodyngel, mask och sma rakor. Alla dessa har jag matat och de har uppskattats mycket, det galler bara att rensa fangsten valdigt bra och se till att man inte introducerar nagra parasiter(typ iglar). Sniglar brukar jag ocksa mata , men bara dom jag plockar ur mina andra akvarium.

                    Jag har markt att fiskarna proppar i sig hur mycket levande som hellst och vaxer snabbare , dom leker ocksa mer med levande tillskott.

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      oki tack för infon walle, ska testa å göra egen mix, blandar nog i lite spenat å pellets med.

                      man borde ha nån polare som e levandefödare-nörd å har nån privatodling, ja vågar inte plocka grodyngel å sånt, risk för parasiter å sjukdomar.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 708

                        Det var någon som sa till mig att inte parasiter överförs mellan olika djur. Kanska var INXS till och med. Alltså grodyngel smittar inte fisk, fisk smittar inte fåglar osv. Då borde de ju vara ofarligt att mata med sådant som inte är fisk?

                        Är det någon som vet om fiskar kan få kräftpest? det borde dom inte kunna om det hr stämmer.

                        Orm: tänk på att köra med oskalade räkor i mixen eftersom skalen innehåller mycket näring och ger fiskarna fina färger. Kanske därför mina har fina färger eftersom dom äter räkmix som innehåller räkskal.

                        Har hört att räkor ska ge bättre färg än t.ex. spirulina och ansthaxantin (stavning åt helvete). Det kan säkert mycket väl stämma. Våra svenska aborrar får ju sina vackra röda fenor av kräftdjuren dom äter.


                        MVH Martin
                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Jag filmade lite idag, vattnet är illgrönt av medicinen och filmerna är som vanligt i usel kvalitet men det går ändå att få en ganska bra bild över hur stor jaguarernas yngelskara är. Så här stor har den aldrig varit tidigare, ändå gjorde fengäddan ett besök i yngelhögen innan de blev frisimmande. Uppskattningsvis så är det minst 400 stycken, kanske ännu fler.




                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            fan va tufft

                            ja e orolig, honan i det jag hoppas är ett par har liksom alltid hängt bakom en stor rot å försvarat reviret, å det gör hon fortfarande. äggröret är borta och jag märkar att hon inte äter.

                            alla jaggor älskar räkmix å kastar sig över det vid matdags utom hon, hon tittar inte ens åt räkmixen om det inte är småsmulor som kommer ut genom gälarna på gäddcikliderna, då smakar hon och spottar ut. Pellets eller räkbitar äter hon inte heller. jag har hafft lite dålig koll så ja vet inte om hon ätit öht sen hon kom i karet ... imorgon är det två veckor sen. Jag borde nog se på henne om hon inte ätit på 2 veckor? hon är inte utmärglad men hon e inte smällfet som alla de andra heller :-/
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              Skaffa levande käk. Ut och fånga en massa svarta mygglarver t ex. Troligegen finns det inget att köpa i affärerna.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                orm:
                                Appropå honan...
                                Kan hon ha lagt ägg?
                                Hon kanske inte törs äta för att hon måste vakta och fläkta äggen... eller?
                                Det brukar ofta vara ungefär så där det ser ut hos mig också, hanen glufsar i sig som vanlig men honan tar bara för sig av maten om hon ser att äggen är utom fara.

                                "killen har ett 130L med en jaguar i ... :-/"
                                Hur stor var jaguaren? ...var det riktigt illa?

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...