Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #46
    vilken vacker hane, wow!
    fish r friend

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #47
      Cyruz:
      Jag förstår vad du menar med "barnarov" Storleksskillnaden är verkligen enorm! :O

      Hanen var för övrigt sjukt snygg! En av de snyggaste jag har sett tror jag!
      Jag tror att den där mönster-varianten kallas Aztec eller något liknande. Fläckarna är inte riktigt fläckar utan liksom ett slags sammanvävt mönster eller hur man nu ska förklara det. Ganska ovanligt och MYCKET snyggt.

      Har de bråkat något nu innan leken?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #48
        Mitt lilla experiment med bottenfiskar ser ut att ha fungerat, tanken var att de skulle fungera som "targetfish" så att jaguarhanen skulle sluta bråka med honan så att de till slut kunde leka. Clarias-malen har nog fungerat bäst tror jag, den blir helt galen vid matningen och jaguarerna har haft fullt upp att hålla honom borta från deras revir, och i och med detta så har bråket mellan dem upphört.
        Och nu på morgonen så möts jag av denna syn...






        Vackert, eller hur?

        Jag tror hur som helst att det är svårt att få åtminstone mina jaguarer att leka utan någon "targetfish", hanen har varit EXTREMT hård mot honan de senaste dagarna, jag har många gånger fruktat att han skulle döda henne... Andra lekpar kanske är snällare och då går det säkert att ha dem helt ensamma men mina verkar bara bli aggressivare och aggressivare inför varje lek, det är riktigt jobbigt faktiskt.
        Men det gick ju bra till slut i alla fall och jag tror att det hade väldigt mycket med bottenfiskarna att göra, framför allt Clarias-malen(Clarias batrachus).

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Cyruz
          Användare
          • december 2002
          • 15

          #49
          Fredrik:
          Nej, dom har faktiskt inte bråkat någonting, inte det minsta.
          Dom har spännt upp gälarna mot varandra ett par gånger, men det är allt, annars håller dom ihop väldigt bra och försvarar reviret mot synspilum-paret, och eventuella andra jaguarer.

          Böt in alla påfåglar utom den största igår, samt den minsta jaguaren, dom andra får vänta ett tag. (Dom är juh inte överdrivet lätta att fånga )
          Efterdett så färgade en av dom resterande jaguarerna ut och vart lika i färg som honan i paret... så det finns troligen minst en hona till nu, bland de resterande tre (förutom paret) kanske blir ett par till om det vill säg väl,(Tycker att det har varit lite "gosigt" mellan två av dom, men kan inte säga nåt säkert än.)
          isf är den som känner sig manad välkommen att komma och hämta det senare paret, jag bor i Norrtälje... 8 mil norr om stockholm... så finns det nån i närheten som är intresserad, så håll ögonen här, så ska jag försöka hålla er underrättade om hur det går.

          Nääh, nu bär det av mot akvarieleasing och akvarielagret för att köpa lite rötter att avgränsa reviren bättre med..
          Jag har inte såå tydliga gränser mellan reviren nu, så jag är rädd att jaguarerna kommer att ta större och större, och kanske inte lämna något till synspilumparet, så jag ska avgränsa lite bättre.

          Förresten... jag gjorde en tabbe när jag körde igång karet, som jag bittert får erfara nu, det kanske är nån som har nåt tips om hur jag ska kunna rätta till det...
          Jag lade frigolit i botten på karet, men limmade den aldrig... nu har ju jaguarerna grävt på en rätt ansenlig fläck, och rensat den från minsta gruskorn. Varpå frigoliten buktar upp i den hörnet och jag befarar att om dom kommer att gräva lite till kommer flytkraften bli så stor att den bryts.
          Någon som har ett bra tips på hur man skulle kunna förhindra detta ?
          MVH.
          //Cyruz

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #50
            Cyruz:
            Åh vad avundsjuk jag blir att dina inte bråkar, mina bråkar som dårar just innan leken... hyffsat jobbigt.

            Appropå frigoliten så skulle du kunna ställa några stenar där frigoliten har börjat lyfta, t.ex kalkstenar som är ganska tunga och som samtidigt ökar hårdheten på vattnet vilket jaguarer gillar.
            Gör det så fort som möjligt i så fall... jag har exakt samma problem i mitt kar men mina har redan hunnit leka och då är det ju så dags att börja ställa dit stenar...

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #51
              Cyruz: vart köpte du dina jaguarer och synspilum?
              fish r friend

              Kommentar

              • Cyruz
                Användare
                • december 2002
                • 15

                #52
                Fredrik:
                Ja, jag hade mina funderingar på stenar jag med... och så får det nog bli...

                orm:
                Jag köpte jaguarerna på servicehörnan i Rotebro. (inne på köpcentret.)
                Synspilumen köpte jag privat av någon som höll till i uppsala akvarieförenings lokaler.
                MVH.
                //Cyruz

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #53
                  tjena grabbar
                  sitter pa cypern och surfar lite jag. Kan ju inte beratta sa myckt om jaguarerna men man kan ju inte missa den har traden for allt i varlden.

                  hoppas ni har det kul och koper billig ol och sprit och badar i havet[8D].


                  MVH
                  en grekcypriot fran sverige
                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • INXS

                    #54
                    Ja Martin , nu far du val se hur det kanns att kora utan prickar och cirklar over a,a och o.[]

                    Kommentar

                    • INXS

                      #55


                      Kolla in jaguar traden med bilder, kolla ocksa in http://208.51.130.220/~mojo/cgi-bin/...num=1052035877

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #56
                        INXS:
                        Din hane börjar ju se RIKTIGT fin ut nu, väldigt tydliga prickar osv.
                        Hur stor är han?

                        Är det snart dags för lek hos dig också? ...våra fiskar brukar ju hålla ungefär samma lek-schema så det är säkert nära nu.

                        Mina håller i alla fall på att flytta runt de hyffsat nykläckta ynglen nu, de är dessutom aggressivare än normalt precis som i vanliga fall och Synodontisen och Clarias-malen får en hel del smisk... men det är inga allvarliga strider, bara lite smågnabb då de kommer för nära.
                        Hur som helst, funkar allt som det ska så är ynglena frisimmande nästa måndag enligt mina egna beräkningar.

                        MoJo's "Jumbo" som visades i en av dina länkar är för övrigt en av de snyggaste jaguarcikliderna jag har sett, jag har följt utveckligen av honom ett ganska bra tag nu via MoJo's regelbundna bildvisningar och det verkar som att han bara blir vackrare och vackrare hela tiden.
                        Kontrasten mellan färgerna är verkligen brutalt bra.


                        Martin:
                        När kommer du hem? Vi börjar sakna dig här.
                        Och ta det nu lugnt med alkoholen... visst lovar du det?

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • INXS

                          #57
                          Fredrik - jo han borjar farga till sig ganska bra nu, jag skulle saga att han nog ar omkring 20 cm.

                          Angaende leken: dom har ju gravt halvvags till Kina, stan jattehal. Det blir nog dags snart igen. Jag har ett 360 l hemma som ar tomt och kanske flyttar in dom dit sedan har jag tre stycken zebror - hadde ett par och en extra hona sedan dog en av paret - hanen forstass. Sa jag drog ivag till butiken och inhandlade tva jag trodde var hanar , en blev ihjalslagen direkt och den andra verkar vara en hona till[:X]

                          Sa jag tankte att om jag drar hem jaggarna sa kan jag ju slanga in en av zebrorna med dom sa dom inte slar ihjal varandra.

                          Angaende Mojos "Jumbo" tycker jag hans monster vid fenorna ar suverant, det verkar inte vara helt vanligt for man ser det inte pa de andra jaguarerna.

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #58
                            Stolt ägare till 6 jaguarer

                            Största är 11,5 cm, enligt butiksinnehavaren hadde de redan lekt 2 ggr!

                            Koppar in dom precis nu, sen ska det fotas lite så ni får se skönheterna.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #59
                              orm:
                              Gratulerar!
                              Vad kul att du hittade ett lekpar, du slipper all den där jobbiga ovissheten som vi andra har varit tvungna att traggla oss igenom. Vet du vilka som var lekparet och om det var fler än 1 par?


                              Själv var jag och handlade lite jättedanior idag [] ...så jag har ägnat hela eftermiddagen åt att studera jaguarernas jaktteknik. Jag skaffade även lite växter så nu jagar de precis som då de var yngre, de smyger bland plantorna osv. Skitskoj att sitta och studera!

                              De har inte knipigt någon ännu men lyset släcks vilken sekund som helst...
                              ...och då vet ni säkert vad som brukar hända. Hehe []

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Daniel Odell
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 2437

                                #60
                                ingen aning om vilka som gillar varann, just nu ett par timmar efter isläpp så ere full fart i karet med liplocks å fight.
                                fish r friend

                                Kommentar

                                Arbetssätt...