Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    #31
    Tror inte att det blir färre ägg om hon leker för tidigt. Äggen utvecklas ju samtidigt och inte ett i taget. Snarare att äggen är för små eller outvecklade när dom läggs, men annars tycker jag att 3 veckor inte låter så lite, inte för att jag är någon lekexpert men nog tror jag att dom kan producera ägg på 3 veckor iaf.


    MVH Martin

    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #32
      de olika sorter ciklider jag håller för tillfället leker med ca 3 veckors mellanrum ... tyvärr kan ja inte få dem att sluta vad jag än gör :-/



      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #33
        Martin:
        "Köpte även lite småfisk när jag ändå var där. 10 st guldtippar eller vad dom hette. Dom hade inga jättedanio, bara slöjdanio men dom var ju seg som en slöjstjärt dom. Blev inte vad jag hade väntat mig. Kan ju bero på medicinen iofs. Dom vågade inte riktigt attackera, dom stog och velade en bit ifrån stimmet med småfisk. När lyset slocknade blev det dock en annan historia, är 1 kvar av tio nu tror jag."

        Du måste ge dem fler än en chans, de är ju nybörjare på sånt där, det tar nog ett tag innan de instinktivt ser alla småfiskar som mat. Men nu har de troligtvis fått smak för levande foder så nästa gång så kommer de att hugga efter dem på en gång.

        fortsättning följer...

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #34
          forts...

          Men mina jaguarerna jagar också ofta på natten, precis som dina gjorde. När jag hade jättedanior i karet så var det ofta vid släckningen som jaguarerna knep dem, de tog dem när daniorna blev nervösa över att allt blev mörkt. Jaguarerna vänder sig fortfarande upp mot ytan när akvariet släcks i tron att de ska kunna knipa någon småfisk, de fattar nog inte att de är i ett akvarium och att småfiskarna inte automatiskt kommer dit så fort lyset släcks...
          Eller också är det bara ett inlärt beteende som de inte har skakat av sig än.

          Hur som helst, dina blev förmodligen bara förvånade över de nya fiskarna, de fattade nog inte att det var tänkt att de skulle äta upp dem. Du måste träna dem, köp några småfiskar lite då och då, de billigaste du kan komma över, köp inte så många utan bara ett par stycken. Till slut så är de mästare på att jaga, de lär sig snabbt.

          Det är möjligt att medicinen kan ha påverkat deras jaktvilja också men jag är tveksam, möjligtvis hade medicinen gjort dem lite mindre hungriga.

          fortättning följer...

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            Forts...

            Hur som helst...
            Ett gäng(40+) sebraciklidsyngel "råkade" hamna i jaguarkaret nu när jag bytte in deras föräldrar. Du skulle ha sett hur det såg ut, jaguarerna blev heltokiga! De har inte fått levande foder på typ flera månader och när de nu fick det i överflöd så tuggade de t.o.m grus i sin vilda jakt på de mumsiga små liven. ;D
            Ynglena var ju rätt små, max 1.5cm, och när jaguarerna till slut lyckades överlista de toksnabba ynglena och tränga in dem i ett hörn ner mot gruset så tog de ofta en halv näve grus i käften i samma veva som ynglet! Sedan såg man hur det ploppade ut lite grus medan det knastrade som aldrig förr av grus- och yngelblandningen de tuggade på. ;D
            Jag satt givetvis med ett dumt fånleende på läpparna hela tiden och började genast smida planer på att skaffa massor av foderfiskar till dem.

            Jakten är helt klart det som jag intresserar mig mest med jaguarerna just nu, leken ställer till med så mycket problem att jag inte längre uppskattar den på samma sätt som tidigare. Jakten är däremot problemfri och precis lika kul nu som när jaguarerna första gången började sätta i sig sajicacikliderna. Jag gillar verkligen rovfiskar och jaguarcikliden är i mitt tycke den ultimata rovfisken, rolig att mata, rolig att äga, vacker, totalt orädd och med en attityd som kan få även den mest mjuka personen att inse att det är kul med aggressiva fiskar.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              #36
              Jaguarern börjar iaf piggna på nu. Igår började han äta lite och idag har han ätit ännu mer. Hoppas han blir riktigt bra innan jag åker utomlands.


              MVH Martin

              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #37
                å eftersom jag e forumaddicted så passar ja på att berätta att bakgrunden e ilimmad nu, härdar tills imorrn, då skall sand sten å rötter i, lite pilotfisk åker nog i redan imorrn ... filtermaterial å vatten tas från det redan mogna 576L karet ... så om allt går enligt planerna så simmar det sex jaguarer hos mig i helgen

                Då skall det fotas som fan!

                fish r friend

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #38
                  Faan va härligt för dig

                  MVH Martin
                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #39
                    orm:
                    Superkul att höra! Fotografera gärna så mycket som möjligt även nu när de är små och "fula", det finns alldeles för få bilder på yngre jaguarciklider. Dokumenterar vi deras uppväxt och hur de förändras så kan alla nya jaguarciklidsägare säkert slippa många av bekymmren kring könsskillnader osv.
                    Det är även kul att själv kunna gå tillbaka och se hur mycket en fisk har vuxit och hur stor och grann den där lilla pluttefisken blev då den växte upp.

                    Här är t.ex ett par tidiga bilder på min jaguarhona, hon är ca 8-9cm på de här bilderna och av att döma av hennes mage så är detta just innan hennes första lek.


                    Och här är två färska bilder på henne hur hon ser ut idag, idag är hon ca 20cm.



                    Samma utveckling finns dokumenterad med bilder på hanen, här är han ca 10-12cm.

                    Och här är han ca 23cm.


                    Det är nästan otroligt att de bjässar jag har i karet idag bara var 5cm i augusti 2002. [:0]

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #40
                      den gruppen på 6 st jag tänkte köpa är nog runt 10cm redan .. lite för stort tycker jag ... hittade en ensam rackare på 3-4 cm inne i stan, men killen kunde inte ta in några fler sa han så ... antingen en grupp på 6 10cm fiskar nu, eller vänta på att hitta en grupp med mindre djur.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Cyruz
                        Användare
                        • december 2002
                        • 15

                        #41
                        Jahaja, så var det dags för lek då, som det ser ut... har inte haft jaguarerna mer än en vecka, och nu är det ett par, dock ett väldigt omaka par, Arnold - 30-35 cm. och Lisa - 16-17 cm. Det måste nästan vara barnarov
                        Arnold håller på för fullt och "provkör" (som Fredrik uttryckte sig i början av jaguartråden ) på frigoliten på ett ställe där han rensat totalt från minsta gruskorn... Och Lisa övervakar honom med stränga ögon, sedan avbryter arnold ibland för att gosa lite med Lisa, eller köra iväg eventuella inkräktare

                        Såå, nu är det väl dags att börja plocka bort "överflödiga" jaguarer antar jag... Men... en fråga... det är så att det finns en hanne (?) till som jag fäst mig ganska mycket vid... så... vad tror ni, skulle det kunna funka att behålla en hanne till eller skulle han bli totalmobbad ??
                        Karet är på strax under 1000 liter, och innehåller just nu oxå ett synspilum-par, han - 20 cm. hon - 15 cm. (som funkar förvånansvärt bra med jaguarerna än så länge, det är t.o.m. så att arnold backar för dom, detta kanske dock ändras under jaguarernas lek... antar jag.), 5 st. mindre påfågelciklider. (funderar dock på att plocka bort dom fyra minsta och spara bara den största, för att se om han inte får alltför mycket stryk, dom andra har dock fått tåla rätt mycket nu. Om han får för mycket stryk när han blir ensam påfågel så plockar jag bort även honom).
                        samt en plecostomus på ca 25 cm. och en gibbiceps på ca 20 cm.

                        Som det skulle se ut senare skulle det alltså bli:
                        ett jaguarpar.
                        en jaguarhanne (?).
                        en oscar.
                        ett synspilumpar.
                        en gibbiceps.
                        en pleco.

                        Tror ni detta skulle kunna funka ?
                        Eller kommer jag bli tvungen att ta bort den andra jaguar-hannen, och lämna endast paret ?

                        Har senare förhoppningar på att kanske kunna ha ännu ett lekpar av någon intressant matchande ciklid.... kanske salvini, cyanoguttatum eller guldsöm (kanske för vek?)... men framtiden får utvisa om det verkar finnas plats för det isf.

                        Kom gärna med synpunkter.
                        MVH.
                        //Cyruz

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #42
                          Cyruz:
                          "
                          Som det skulle se ut senare skulle det alltså bli:
                          ett jaguarpar.
                          en jaguarhanne (?).
                          en oscar.
                          ett synspilumpar.
                          en gibbiceps.
                          en pleco.

                          Tror ni detta skulle kunna funka ?
                          Eller kommer jag bli tvungen att ta bort den andra jaguar-hannen, och lämna endast paret ?
                          "

                          Det bästa är nog att vänta och se, speciellt tills du har fått en lyckad lek i karet. Blir det problem i framtiden så kan du ju byta in problemfiskarna när detta händer. Det låter lite riskabelt att ha två jaguarhanar i samma kar men prova och se, akvariet är ju stort så det är möjligt att det går bra.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • INXS

                            #43
                            Jag har ett par med en extra hona och det ar OK ann sa lange. Dom ar ca 18-20cm nu.
                            Mitt ar ca 500 liter och innehaller:
                            1 jaguar par
                            1 jaguar hona
                            1 Jack Dempsey hona
                            1 Salvini hona
                            3 A rivulatus
                            2 eldbukar hannar
                            1 mexikansk mal (rahamodia?)
                            3 plecos
                            1 al

                            Med mycket inredning ar det fortfarande frid och frojd men jag kommer nog att ta ut jaguarparet snart for att dom skall kunna leka i fred.

                            Kommentar

                            • walle_1
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 708

                              #44
                              Inte varit så aktiv den senaste tiden jag eller, men ska berätta lite om läget.

                              Jaguarerna är frisk nu, men det är så att den minsta jaguaren är totalt utmobbad. Sebrahannen jagar han genom hela karet bara han kommer lite utanför sebrornas revir. Han är inte alls lika aggressiv mot de andra jaguarerna. Den mobbade blir alltså jagad tillbaka in i jaguarernas tillhåll. Väl där så är de andra jaguarerna efter honom direkt. Han får inte en lugn stund och hamnar därför ofta bakom pumpen. Han visar inte alls samma symptom som den andra hade när han var sjuk utan är bara helskraj för de andra fiskarna.

                              Vidare tycker jag att den största hanen och den jag misstänker vara hona, står väldigt tätt ihop utan att slåss. Kanske håller på att bli ett par där.

                              PS. kika in i sebratråden för att se vad som hänt=)


                              MVH Martin
                              MVH Martin

                              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                              Kommentar

                              • Cyruz
                                Användare
                                • december 2002
                                • 15

                                #45
                                Lade in ett par bilder på jaguarparet om nån är intresserad.

                                MVH.
                                //Cyruz

                                Kommentar

                                Arbetssätt...