Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    Det är kul att se varietionen försvinna också. Jag menar det är kul att se dom jaga.


    MVH Martin
    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      Nu har jag följt inläggen under hela tiden och man kan inte låta bli att vara sugen på jaguarer. Själv är jag inbiten Hapilis fantast med favoriter som Camp. Carelius, D. Strigatus, B. Lepur(något), m.fl. Skulle man kunna kombinera dessa stora Malawisa med Jaguarer en tid för att testa vad man igentligen vill ha. Jag vill INTE risker mina Haplisar som är mellan 25-40 cm långa och betingar lite pengar idag. Jag har ett 960 liters kar så plats är det. Som jag förstår fungerar jaguarer i olika vattenförhållande så det kommer väl inte ställa till några problem. När man titta på mina haplisar så har dom liknande betende som jaguarerna och dom skalar lätt av skinnet på mina fingrar om dom tar fel på räkor och mig. Finns det några tankar om denna oheliga(tillfälliga) kombination.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        Rent spontant är det väl inte mer fel än att ha Gurami ihop med Kardinaltetror, men risken finns nog att antingen Jaguarerna, eller Haplisarna tar stryk!
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          små jaggor är ytterst lite aggressiva, det kan nog lätt bli att de får rejält med stryk om malawisarna är revirhävdande och grälsjuka som gillar att slåss.

          alla mina 5 är iallafall dominerade av en gäddciklid, men vare sig gäddan eller jaguarerna är några som gillar att fightas i nån större utrsträckning, så längre än till uppspärrade gälar går det aldrig.

          har jaguarerna möjlighet att dra sig undan i början kommer det nog att gå bra. dock befäster de rangordning sinsemellan så de måste kunna gömma sig från varandra utan att åka på däng inne i malawisarnas revir.

          men rädd för att dina 25-40cm's malawisar åker på stryk av unga jaggor behöver du knappast vara.
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Magnus:
            "Verligen en kanonartikel, man funderar ju lite på om man verkligen skall ha Tanganyika i 600 liters karet"
            Tackar, det var faktiskt precis en sådan effekt som jag hoppades att artikeln skulle ha, att den skulle väcka intresset för dessa fiskar

            Jag tror hur som helst att många blir avskräckta av jaguarernas fullvuxna storlek och det är sant att det kan finnas skäl till detta också... i alla fall på sikt... det man däremot inte får glömma är att det tar ett tag innan de blir sina 50cm och att de dessutom är väldigt roliga att äga på vägen till denna storlek. Jag har inte haft mina i ett år ännu och jag kan uppriktigt sagt säga att jag aldrig har stött på en intressantare akvariefisk.
            Nu är iofs smaken som baken och bara för att jag har snöat in på jaguarcikliden så behöver det ju inte betyda att alla andra också kommer att göra det, men för mig så har jaguarcikliden definitivt säkrat mitt intresse för akvariehobbyn för en lång tid framåt. De har allt jag är intresserad av.

            Jag skaffade däremot Malawiciklider för några veckor sedan och jag tycker även att dessa är väldigt intressanta, de är dessutom vackra redan från allra första början och det var tyvärr inte jaguarcikliderna.
            Men detta är trots allt ett HELT annat akvarium, jaguarkaret och malawikaret är som två helt olika världar och det går egentligen inte att jämföra dem, det enda de har gemensamt är att båda karen innehåller fiskar...
            Vad man gillar är sedan en smaksak och därför så tänker jag inte på något sätt försöka klanka ner på malawicikliderna eller tanganyikacikliderna, smaken är som baken, delad.

            Om du trots allt vill skaffa dig ett Tanganyika-kar så kan det vara värt att kolla upp Frontosan om det nu är en rovfisk du är ute efter, av det jag har läst om Frontosan så ska de vara riktigt skickliga rovfiskar. Jag har bl.a läst att de "stiger upp" före alla andra på morgonen och sedan smyger sig på de mindre fiskarna innan dessa har hunnit "gnugga gruset ur ögonen".


            "Tyvärr tror jag inte det skulle bli så populärt med Jaguarer hos min fru som tycker att det skall vara lite variation i akvarierna"
            När man har jaguarciklider så behöver man ingen variation.
            Det är som med hundar, det är inte många som har 5 olika hundraser i hemmet för att få variation, de flesta nöjer sig med en eller eventuellt två. Det är samma sak med jaguarcikliderna, de är så personliga att det konstigt nog inte känns tomt att bara ha två ciklider i karet. Så är det för övrigt med de flesta större ciklider, inte bara jaguarcikliderna, det är detta som gör att det är så många som har dessa fiskar trots att de tar plats och mer eller mindre omöjliggör variation.

            Det man kan göra om man trots allt känner att karet behöver variation, det är att skaffa lite olika bottenfiskar och stimfiskar. Själv så har jag en redig soppa av bottenfiskar och just nu så har jag även 3 st jättedanior i karet, jättedaniorna planerar jag för övrigt att utöka med jämna mellanrum för att få jaguarerna att hela tiden visa sitt naturliga beteende, jakten.

            Är man inte allt för blödig och klarar av att se att en fisk äter upp en annan fisk så kan jag garantera att man aldrig lär behöva vara uttråkad av ett kar med jaguarciklider. Ibland sitter man som på helspänn och studerar då de jagar, då de helt orörliga ligger och lurar bakom en sak och bara väntar och väntar och väääntar på att fisken de spanar på ska komma nog nära för en attack. Man törs knappt andas för att man inte vill förstöra jakten, man sitter bara där och stirrar på när den minutiöst planerade attacken sätts i kraft. Enligt mig så finns det inget som slår detta!

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Martin:
              "Det är troligen den utmobbade jaguaren som tar sina nattrundor. Varje kväll jag ska lägga mig så knäpper jag på taklyset, då ser man att han står väldigt nära sebrahonan och ynglen. Hon verkar inte se honom så han tar nog några yngel då och då."

              Hehe, ett typiskt jaguarbeteende. Det är precis så de jagar, de försöker smälta in i omgivningen, det försöker helt enkelt försvinna... de står blickstilla och bara väntar... sedan plockar de bytena en efter en tills alla bara är borta.
              Jaguarjakt i ett nötskal

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                Svar till Rickard:
                Har du så stora fiskar i ditt kar och om de är av de arter du nämner så hade inte jag bytat. Det är ju riktiga rariteter vi pratar om här.
                Mycket beror i och för sig också på hur det fungerar i ditt kar.
                Jag hade en gång en T. Nigriventer trippel (denna har väl heller inte varit helt vanlig någon gång). Det var trevligt att se när hanen hade närmat sig 30 cm och honorna var över 20 cm. Det som inte var lika trevligt var det evinnerliga jagandet av honor. Det är ju inga långsamma fiskar precis. Samtidigt hade jag stora N. Venustus och ett par andra haplis arter. Samma visa, honorna jagades. Till slut tröttnade jag på alltsammans, bytte ut de stora fiskarna och satsade på små mbunas istället. Visst dessa far ju också omkring i karet hela tiden, men man kan ha fler så då märks det inte på samma sätt.
                Har man tur med jaguarerna, eller för den delen någon av de andra stora arterna i Parachromis släktet (har själv P. Dovii) och får ett par som från början håller ihop så kommer de förmodligen att göra detta resten av livet också. Detta kommer att skapa ett större lugn i karet, utom när det är matdags.

                Tänkte också på om du nu trots allt skall skaffa dig någon jaguar så måste den förmodligen vara närmare 15 cm annars blir den väl uppäten. Så stora är det nog lite svårare att få tag på, tror jag. Vid denna storlek tar man relativt enkelt ut en hane och hona, men du skall nog ändå försöka låta fiskarna själva välja vilken partner de vill ha, vi pratar då om att skaffa åtminstone 6 st (när du fått ut ett par så säljer du bara de andra). Har man otur om man själv sätter ihop ett par kan det sluta illa, med bråk och skador på den mindre parten.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  Fredrik:
                  Det min fru i sådana fall vänder sig emot är att ha centraler i båda mina stora kar, 450 liters är liksom redan förberett för att ta emot Salvini och Nicaraguense. Men om jag tröttnar på Leptosomor (eller min fru ) får jag väl överväga Jaguarer, då skulle man ju också ha skäl att köpa en riktig bil för att matcha med karet.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Magnus:
                    "Det min fru i sådana fall vänder sig emot är att ha centraler i båda mina stora kar, 450 liters är liksom redan förberett för att ta emot Salvini och Nicaraguense."
                    Skulle du vilja så skulle det nog gå bra att ha jaguarerna i samma kar som salvinin och nicaragguensen ett tag, fastnar du sedan mer för jaguarerna än för salvinin och nicaraguensen så får du väl byta in de övriga då det blir problem. Testa och se vilken av dem som faller dig bäst i smaken.

                    Jag måste däremot säga att jag tycker att både salvinin och nicaraguensen är väldigt intressanta fiskar och framförallt vackra, det är definitivt inget dåligt val det heller. Salvinin hör ju dessutom till samma släkte som jaguarerna och detta borde ju göra att de har ett liknande beteende med allt vad detta innebär. Du kommer nog att bli nöjd vilka fiskar du än väljer av dessa.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      Jinnarparen "Det var trevligt att se när hanen hade närmat sig 30 cm och honorna var över 20 cm. Det som inte var lika trevligt var det evinnerliga jagandet av honor. Det är ju inga långsamma fiskar precis."

                      Min stackars D. Strigatushona är rejält hunsad och fattas alltid fjäll på sidorna. Flera gånger har jag fått ta upp henne för att rädda livet på stackaren. Ibland ifrågasätter man om det inte är djurplågeri med bara en hon av dessa? Tyvärr är det inte helt enkelt att få tag på en + 15 cm hona. Andledningen till att jag har dessa torpeder utryckte FI ganska tydligt i sin artikel i CB. Jag har liksom han haft samma facination över rovdjur som han. Det är som ett skådespel när dom får levande foder. Föresten testa med röd regnbågar, duktigt snabba. Samtidigt som man är facinerad får man en släng av dåligt samvete när man ger dom levande foder. Jag bruka ringa akvariehandlarn i närheten och kolla om dom har någon "matfisk" med sneda ryggar mm.
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 708

                        "Hehe, ett typiskt jaguarbeteende. Det är precis så de jagar, de försöker smälta in i omgivningen, det försöker helt enkelt försvinna... de står blickstilla och bara väntar... sedan plockar de bytena en efter en tills alla bara är borta."

                        Jo, och nog har det försvunnit yngel allt. Ser nästan ut som hannen vill leka snart igen. Han är in i krukan och skyfflar ut dom stackars gruskorn som finns där. Det var troligen han jag hörde inatt också. Vad händer med de gamla ynglen om de leker igen? Blir dom uppäten av föräldrarna eller bara utstötta?

                        Jag blir iaf mer och mer säker på att det håller på att bli ett par mellan största hannen och "honan?". Hon börjar få mer och mer honlik färgning och kropparna är så olika byggd så jag tror jag vågar säga att det är en hona nu. Hannen puffar henne väldigt försiktigt i sidorna som att han vill säga "kom igen nu". Den andra jaguaren får hårdare smällar av båda och det märks att det inte är i gott syfte. Hur som helst så låter dom den andra jaguaren fortfarande stanna kvar där dom håller till men snart blir han väl bortjagad antar jag. Hoppas det kommer en lek inom en snar framtid nu. Förresten så mätte jag hannen nu, han var 13 cm. Honan är väl ca 12-12,5 så hon har växt mycket den senaste tiden. Men hon äter också extremt mycket.

                        N¨gon som vet hur man testar om en sten är en kalksten. Har läst det någonstans men kommer inte ihåg hur man gör.


                        MVH Martin
                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Rickard:
                          "Samtidigt som man är facinerad får man en släng av dåligt samvete när man ger dom levande foder."
                          Jo jag förstår vad du menar, visst kan man känna sig lite grym ibland...
                          Man får inte vara alltför blödig om man ska ha såna här fiskar i karet, visst kan man ge dem enbart torrfoder och frysfoder men då får man ju aldrig se dem bete sig som de gör i naturen, man lär ju inte direkt få se dem smyga på en pellets eller en bit mysis.

                          Vitsen med att ha en rovfisk i karet är som jag ser det att man får möjlighet att se den jaga, men det där är ju bara min åsikt...

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Martin:
                            "Vad händer med de gamla ynglen om de leker igen? Blir dom uppäten av föräldrarna eller bara utstötta?"

                            Mina sebror lekte flera gånger trots att de redan hade ca 50st yngel som de skötte om, det var som om de ville ta hand om både den äldsta yngelkullen och den nya samtidigt... detta fungerade givetvis inte och alla de nya ynglena blev uppätna direkt äggen kläcktes medan de gamla ynglena simmade runt med enormt stora magar.

                            "Jag blir iaf mer och mer säker på att det håller på att bli ett par mellan största hannen och "honan?". Hon börjar få mer och mer honlik färgning och kropparna är så olika byggd så jag tror jag vågar säga att det är en hona nu. Hannen puffar henne väldigt försiktigt i sidorna som att han vill säga "kom igen nu"."

                            Detta låter definitivt lovande, jag tror inte att det är länge kvar nu. Du trodde ju även att någon av dem hade börjat gräva, detta är också ett gott tecken på att leken närmar sig.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • walle_1
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 708

                              "Detta låter definitivt lovande, jag tror inte att det är länge kvar nu. Du trodde ju även att någon av dem hade börjat gräva, detta är också ett gott tecken på att leken närmar sig. "

                              Jag tror också att det är ganska nära nu. men jag tror inte att det var jaguaren som grävde. Eftersom jag har sett sebrahannen gräva idag så var det säkert han som höll på inatt också.

                              Nu måste jag skynda mig upp för kvällsmatningen innan lyset släcks.


                              MVH Martin
                              MVH Martin

                              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Martin:
                                "Nu måste jag skynda mig upp för kvällsmatningen innan lyset släcks."

                                Hur ser belysningstiden ut i karet om det släcks så här sent?

                                Här hos mig tänds karet 7.30 och släckts 19.30.
                                Jag funderar på att strunta i morgonmatningen och därmed tända karet typ kl.10.30 och sedan ha det tänt till 22.30... bara för att man ska få se det vara tänt lite längre på kvällarna.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...