Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    Typ vart gillar smålöjorna att hålla till i sjöarna om man skulle ge sig av ut för att jaga lite foderfisk .... behöver man båt?
    fish r friend

    Kommentar

    • INXS

      Jag rekomenderade gibbicepcen efter att ha haft egen erfarenhet - rensade upp karet pa ett par timmar. Tank ocksa pa att det behovs en grovre algatare IOM att det blir mycket avfall och att jaggarna ar mattligt stora och aggresiva.

      Dom finare algatarna kan ofta vara kansliga (och dyra), manga ater inte alger men gillar rakor och annat protein rikt foder.
      Dom som ater alger behover ofta tillskott av gronsaker eftersom doma ater valdigt mycket, sedan behover flera av algatarn rotter eller annat tra att gnaga pa och ata.

      Martin - det ar billigare att hava men on dina jaguarer borjar leka om ett par manader och sedan forlorar du en - at det varkligen billigare? Jag ska inte saga till dig vad du ska gora men om man har fisk som man ar fortjust i maste man tanka pa chancen , aven om den ar liten. Jag forlorade ett helt akvarium fullt efter att ha anvandt samma foderfisk pa 5-6 ar. Mask ar suverant foder.

      Om du kommer att fortsatta sa gor du i alla fall bra ifran dig med att kora med karantan (helst 4 veckor). Men allt du behover ar ett par plastbaljor sa du kan fylla up en var annan vecka och ha dom redo nar dom andra ar slut.

      En sak far jag erkanna : Levande foder ger battre vaxt, det ar kul att se och jag tror det ar bra stimulation for fisken.

      Det med uppvaxt och lek kan ju bero pa flera saker.
      Det ar som sagt viktigt att kora med regelbundna vattenbyten annars kan vaxten stanna. Man maste ha bra avel att borja med och plocka ut de basta (har haft flera fiskar dar en eller ett par ur kullen vaxte 3 ggr sa snabbt som de andra), bra mat, ju storre kar deto battre och mindre fisk i karet med dom. Sedan kommer leken att hamma vaxten men som sagt finns det andra saker som kan gora det ocksa.

      Sjalv tycker jag att ciklidernas barnuppfostran ar det roligaste och tror inte att jag skulle vara lika intereserad om dom inte lekte.

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        citat:Martin - det ar billigare att hava men on dina jaguarer borjar leka om ett par manader och sedan forlorar du en - at det varkligen billigare?
        Jo du har iofs rätt. Det kan ju var svårt att få tag på en ny om en skulle dö. Men den risken är jag medveten om och den tar jag. Sen är det så att om någon av dom skulle visa tendens till sjukdom så slutar jag direkt. Precis som du säger så ger levandefoder bättre tillväxt. Efter att ha matat med fisk så att magarna är helt uppsvällda så håller dom sig ganska länge på det. Räkmixen innehåler så mycket vatten att dom smälter en proppfull mage på bara några timmar. Är det bra att ha salt åt dom? det borde väl vara bra för att döda eventuella bakterier/parasiter? Dom mår iaf toppen och är hur pigg som helst idag. Jag har också bytt hälften av vattnet i hinken mot vatten från akvariet, detta för att dom ska vänja sig vid samma vatten så att det inte blir en chock när dom kommer i karet. Ofta kan fiskarna dö av en sådan chock, iaf om det är temp. skillnad. Och att ha ruttnande löjor i karet är ingen höjdare precis.
        citat:Typ vart gillar smålöjorna att hålla till i sjöarna om man skulle ge sig av ut för att jaga lite foderfisk .... behöver man båt?
        Jag använde båt och en STOR agnhåv. Kanske 1,5 meter i diameter. Fiskarna håller till där dom får skydd. På somrarna alltså runt näckrosor och vassruggar. Men eftersom sånt inte har växt upp än så måste dom hitta andra gömställen. Finns det något så samlas ofta hur mycket fisk som helst där. I mitt fall så var det några som hade lagt mssa björkris på isen på andra sidan sjön. Detta för att det skulle sjunka när isen gick och bli ett bra ställe att meta abborre på. Istället drev isen åt vårat håll och strandade alldeles utanför en gammal strand. Det blir precis en djuphölja där riset ligger så det var perfekt att håva. Runt grenarna så var det tusentals löjor. För dum för att vara rädd och för små för att sticka allvärldens väg då jag ryckte upp håven. De flesta ligger väl runt 4 cm och löjor är ju extremt smal så dom får i sig några i taget om man säger så. Men dom är oerhört snabba nu när dom har stått i syrerikt vatten och med vattenberedning och salt. Dom är väl ganska små än för att sticka ifrån jaguarerna varje gång men jaggarna har faktiskt lite problem att få tag på dom. Jag stoppade i en lite större imorse, han var väl 6-7 cm och jaguarerna har inte fått tag på den än. Den är så oerhört snabb. Snart får man väl se jakttekniken som FI pratar om. Det är nästan jättedanio-klass på farten skulle jag tro, iaf när dom kommit upp runt 6-7 cm.

        Så ta och släng ut lite ris från träd på lagom djupt vatten så du kan vada dit. Efter någon vecka borde du kunna börja håva. Men skyll inte på mig om du skulle få in någon sjukdom.

        citat:Enda problemet med dem är att de är ganska dyra, jag fick betala 395:- för min...
        Så dyr tror jag inte den jag såg var. Tror den kostade nåt på 100. Kanske 150 eller nåt, det får man väl ge för en skapligt stor ancistrus också?


        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Martin:
          Är löjorna nog snabba för att framkalla någon jakt? ...eller har det bara varit pang på än så länge?
          Hur har du inrett karet? ...har du mycket "bråte" som jaguarerna kan smyga bakom eller är det ganska "rent"? Det krävs nog en hel del höga plantor eller rötter för att jakten ska bli särskilt avancerad tror jag. Höga plantor har visat sig vara jättepopulära här hos mig, typ svärdplantor eller sånt där högt "ciklidgräs" eller vad det nu heter.
          Skaffa sånt om du inte redan har det, det är både bra för jakten och för utseendet på karet, man slår två flugor i en smäll.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Appropå jakt...
            Det här var vad jag möttes av då jag tittade in i malawikaret nu ikväll...

            **** OBS! Bilderna nedan kan vara stötande för känsliga personer! Titta på dem på egen risk...



            Ni som gillar malawiciklider kan däremot andas ut, jag ska inte låta mitt intresse för jaguarciklider skada fler såna här vackra fiskar, malawisarna ska redan till veckan få förenas med malawisarna i farsans betydligt större malawikar.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • INXS

              Den dar jaggen kakar fran den dyra matsedeln[:p]

              Sjalv har jag borjat odla guppy och molly till mat. Man drar igang ett par mindre kar typ 20-40 liter och later dom fortplanta sig ett par manader sedan har jag dragit ut dom flesta hanarna for att honorna inte skall stressas for mycket. Nu havar jag sakert ut 20st/dag . Nasta steg(pa gang nu) satter jag in dom i billiga sma plast kar pa 20-40 l och proppar ner dom i ett kar for varje tva veckor. Jag tror att jag skall noja mig med 3-4st da kommer jag ha tillrakligt att mata up ynglen nasta gang.

              Om man valjer guppy/molly med schysst utseende kan man aven byta in dom da och da i affaren mot annat som man behover.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Här är en bra sida om centralamerikanska ciklider, det står lite allmänt om i princip allting, allt från sjukdomar till beteenden och hur biotopen ser ut.


                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  FI: du har precis gett mig en ny bakgrundsbild

                  Mina 5 jaggor (den 6:e e hos lillebror, utmobbad) har hittils inte lyckats fälla nån av de tre clownbarber som är isatta som matfisk. Inte heller gäddan har lyckats ta nån mer efter den första han nöjjesdödade när de kom i karet.

                  Honan i "paret" äter fortfarande inte, och parbanden verkar väldigt lösa. Den stora dominerande hanen är fortfarande den enda som tolereras i hennes revir men han hänger mest i sitt eget revir under en hög rötter.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    orm:
                    Det där med att honan inte äter börjar låta lite farligt... hur länge har det gått nu? ...en vecka va?
                    Ser hon mycket mager ut?
                    Du borde nog försöka med det Ola Svensson skrev, att skaffa levande foder. Funkar det inte med svarta mygglarver eller liknande levande foder så kan du försöka med frysta röda mygglarver, jag har använt det som sista utväg då någon fisk har matvägrat. Röda mygglarverna stinker apa och fiskarna tycks gilla detta av någon anledning...
                    Tänk dock på att röda mygglarver är kraftigt allergiframkallande.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      citat:Funkar det inte med svarta mygglarver eller liknande levande foder så kan du försöka med frysta röda mygglarver
                      Testa vita istället.
                      citat:Är löjorna nog snabba för att framkalla någon jakt? ...eller har det bara varit pang på än så länge?
                      Hur har du inrett karet? ...har du mycket "bråte" som jaguarerna kan smyga bakom eller är det ganska "rent"? Det krävs nog en hel del höga plantor eller rötter för att jakten ska bli särskilt avancerad tror jag. Höga plantor har visat sig vara jättepopulära här hos mig, typ svärdplantor eller sånt där högt "ciklidgräs" eller vad det nu heter.
                      Jo dom större är faktiskt riktigt snabba. Den jag stoppade i igår morse har dom inte fått tag på än. Anledningen är att löjor är extremt ytorienterade så jaguarerna har inte mycket att ta skydd i. Lustigt att du nämner gräset för jag fixade det igår. Visserligen så är det vilt gräs från vår damm men det ska nog fungera bra om jag har det i karantän ett tag. Idén fick jag när jag såg orms video. tänkte faktiskt skaffa det redan när jag hade pirayorna men det blev inte av. Jag vet att det är dumt att ta mycket utifrån som jag gör men tryter plånboken så gör den. Plus att jag har ganska långt till zoo så man är inte där varje dag precis. Är man noga med att rengöra och hålla det i karantän så tror jag inte att det är någon fara. Sen när det har växt till sig lite så kan man ju dela och plantera på flera ställen för att få lite mer grönska. Planterar man rötterna under inredning eller mellan stenar så borde det klara sig från grävningen.

                      I övrigt så verkar det funka bra med löjorna. Inget alls fel på jaguarerna och dom verkar faktiskt ha växt redan på dessa två dagar. Man kan liksom packa ner hur mycket som helst i magarna på dom.


                      MVH Martin
                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 708

                        citat:http://www.cichlid.nl/Cichlids%20of%20Central%20America/Main.htm
                        Den där sidan anger dessa värden för jaguarer PH Value: 7.5-8.8 GH: 2-5 KH: 2-4.5. Stämmer detta? Fishbase anger ungefär samma pH men gH ska vara över 10 står det där. Vilket är rätt? eller vilket är mest rätt? Stämmer de där värdena så har jag ganska bra. pH 7.4 gH<6 och kH 3. Det jag ska göra är att tillsätta lite mer bikarbonat så att pH höjs plus att kH:t stiger lite.

                        Vilket skulle vara optimalt pH-värde? kring 8 kanske? Jag tycker iaf att mina har helt ändrat beteende sen jag kom upp från svagt surt till svagt basiskt vatten. Fiskarna är inte alls lika rädda och är konstant 10 cm under ytan. Dom gömmer sig aldrig. Det kan ju bero på att dom har blivit större iofs men jag tror att pH-förändringen hade positiv inverkan på dom.


                        MVH Martin

                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          Det beror nog lite på vart de fångas, de finns ju i ett antal olika sjöar och floder som troligen har lite olika värden. Ett mellanvärde blir nog bra.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 708

                            ok, jag har legat på 6-7 gH men nu verkar det ha sjunkit lite. varför vet jag inte. Ligger väl på ca 6 nu. Jag kan väl nöja mig med det då. pH:t ska jag iaf höja till cirka 7.8-8.0 och kH:t vill jag ha upp någon grad. Kanske 4-5, bara för att få stabillare pH.


                            MVH Martin
                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Martin:
                              "Testa vita istället."
                              Jo det kan också fungera, vita mygglarver har däremot en tendens att flyta så man kanske får trixa lite för att få ner maten till fisken i så fall. Även mysis kan fungera bra om man nu inte vill använda röda mygglarver, jag har även haft bra erfarenheter av fryst artemia till lite mindre fiskar.
                              Hur som helst så är det levande foder eller fryst foder som brukar fungera bäst, vad som sedan fungerar allra bäst för en själv får man nog prova sig fram till, det är säkert olika beroende på vilka fiskar man har och vad man har gett dem tidigare osv.


                              "Stämmer de där värdena så har jag ganska bra. pH 7.4 gH<6 och kH 3."
                              Jag tror att just jaguarerna lever i ganska varierade vattenvärden i naturen så det är nog svårt att veta vad som är helt korrekt, det är nog därför som siffrorna varierar mellan olika sidor och böcker.
                              Själv har jag som sagt oroväckande dålig koll på just vattenvärdena, snart måste jag nog göra något åt detta, jag vet inte ens vad det är för skillnad mellan kH och gH...


                              Appropå det där med att använda saker från naturen så tycker jag själv att det i många fall är det bästa, åtminstone när det gäller inredningen. Kolstenar och skiffer i all ära men "vanliga" stenar som man hittar i havet eller på stranden är otroligt mycket snyggare, det tycker i alla fall jag.

                              Och att man sedan kan råka ut för parasitangrepp då man matar med fisk från naturen är en risk man får ta, min egen erfarenhet är att det inte kan vara särskilt vanligt. Vi hade påfågelciklider då jag var yngre och dessa matade vi med mörtar och andra småfiskar i flera år utan problem, de blev aldrig sjuka på något sätt.

                              Men man vet ju aldrig... helt plötsligt är olyckan framme och då ångrar man nog att man inte valde pellets istället...

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Bilbo
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 1159

                                Men å andra sidan när akvariet är fullt av åderförkalkade överfeta fiskar, ångrar man nog att man valde just pelletsen.
                                Jag har lite ångest över det här med foderval till mina blivande centraler, skall man ta den lätta vägen och mata med fettbildande billiga pellets, eller skall man ta den svåra vägen och försöka få en stam med "egenodlade" foderfiskar? eller kanske en kombination, med pellets, fisk, köpt frysfoder och hemgjord räkmix? Enligt Sverre Sjölander på Ciklidstämman finns det ju inget "perfekt" foder som funkar till alla fiskar.
                                // Magnus Arvidsson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...