Urvalsodling är helt enkelt att man i många generationer odlar genom att konsekvent i varje generation välja ut yngel med en viss egenskap och odlar på. Det kan t.ex. röra sig om de rödaste ynglen - så blir fisken för varje generation allt rödare. Det kan röra sig om speciellt stora fenor - så får fiskarna till slut gigantiska fenor.
Urvalsodling kan ju både vara positivt och negativt.
T.ex. om fiskarna till slut blir knallröda så ses ju det som positivt även om det i sig kan vara väldigt "onaturligt" (de ser ju inte ut så i naturen och hade knappast heller överlevt där med den iögonfallande färgen) men detta innebär ju inte något negativt för fisken i akvarium.
Om man däremot har urvalsodlat för att fisken skall få stora fenor så kan de till slut bli så stora att fisken inte kan simma och då dör den och detta är ju negativt för fisken även i ett akvarium.
Så urvalsodling kan vara både positivt och negativt. Det har inte heller något att göra med om man urvalsodlar utifrån en korsning eller en naturform.
Man måste också vara medveten om att urvalsodling i många generationer också innebär inavel i många generationer. Nu är fiskar i sig oftast inte så känsliga för inavel men risken finns att man som "biprodukt" förutom den röda färgen även "urvalsodlar" någon negativ egenskap. Därför brukar de proffesionella odlarna ofta urvalsodla i flera olika stammar. Efter 15 generationer har de då fått fram 3 helt olika stammar med t.ex. starkt röda fiskar, men med minimal chans att den negativa "biprodukten" finns med i alla stammarna. Sedan blandar man de röda stammarna och då försvinner med stor sannolikhet den negativa "biprodukten" i den slutgiltiga knallröda stammen.
Med korsning mellan olika varianter så menas det väl ofta att 2 olika populationer av en och samma art. Om man t.ex. korsar en

Sedan kan man rent allmänt säga att mycket är hemligt över vad som ligger bakom dessa avelsformer - det är helt enkelt en affärshemlighet från odlarens sida hur denne har burit sig åt i "skapandet" eftersom denne vill vara ensam om den "nya" fisken.
Det uppstår ju också snabbt många rykten. Kommer ihåg att jag någon gång när "papegojcikliden" var ny skrev i ett forum att som den såg ut så kunde man tro att det rörde sig om en korsning mellan en citrinellum och en slöjstjärt. Att mitt inlägg var frågan om ett skämt var ganska tydligt. Något år senare så höll jag föredrag i en akvarieförening och då sa de med bestämdhet att "papegojan" var en korsning mellan dessa fiskar för det hade de läst på nätet. Jag har sedan också läst detta detta i andra forum. Allt för att jag en gång hade skämtat om ursprunget i ett forum.
Lämna en kommentar: