Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• jojon80swe
    svarade
    Jag kan inte förstå papegojciklider är så pass populära. Kan ju knappt röra sig i vattnet pga sin kroppsform. klockren form av djurplågeri. Nä avliva de som finns och inför ett importförbud. De skulle gynna ciklidhobbyn i övrigt om folk inte hade hybrider från Asien att tillgå, folk skulle istället intressera sig för andra färggranna varianter. Tex Ciklider från malawisjön.

Lämna en kommentar:

• kaj.p
    svarade
    Slöj o Bulldog diskus som väl är så är de osäljbara i europa.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Det är liksom tre olika nivåer av handikapp.

De transgena fiskarna (glofish'arna) är de minst förändrade, det enda som skiljer dem från normala zebrafiskar är att de är självlysande under UV-ljus. De är inte sjukliga och de beter sig helt normalt. De är också olagliga.

Papegojor är en hybrid mellan flera extremt aggressiva centralamerikaner som är så deformerad att den inte klarar att jaga fisk eller bita dem, dvs den har en handikappgrad som gör att de inte kan bete sig naturligt. Jag har en personlig misstanke att de är mentalt handikappade också, fast riktigt hur man ska bevisa att en fisk är efterbliven vet jag inte. Däremot tror jag inte de är särskilt sjukliga.

Slöjstjärtar, golfbollar, stargazers etc liknande odlingsformer av guldfisk är dels mer utsatta för skador och sjukdomar (de tål t.ex. inte lika låga temperaturer och växer långsammare än normalformen), dels är deras inre organ så omstuvade av den krumma och fördubblade ryggraden att de ofta får svårt att hålla balansen i vattnet efter att t.ex. ha ätit. Däremot beter de sig som guldfiskar gör mest.

Lider nån av de här fiskarna? Jag har inte den blekaste.
    För mig, personligen, är såna här fiskar definitionen på smaklöshet, för mig hör de hemma i en guldfiskskål med blå glaskulor till sand och ett knallgrönt plastskelett som bubblar, men dålig smak kan man inte göra nåt åt. Vill folk ha såna här ohyggligheter, och det vill de, så får de väl ha dem.
    Tror jag kan hålla med om allt dom skrivs här.

För NCS gäller det mest ciklider och där är det väl dessa kategorier dom är aktuella:
    Flower horn
    Papegojfisk
    Andra "egna" korsningar planerade och oplanerade

Lämna en kommentar:

• Mike_Noren
    svarade
    Det är liksom tre olika nivåer av handikapp.

De transgena fiskarna (glofish'arna) är de minst förändrade, det enda som skiljer dem från normala zebrafiskar är att de är självlysande under UV-ljus. De är inte sjukliga och de beter sig helt normalt. De är också olagliga.

Papegojor är en hybrid mellan flera extremt aggressiva centralamerikaner som är så deformerad att den inte klarar att jaga fisk eller bita dem, dvs den har en handikappgrad som gör att de inte kan bete sig naturligt. Jag har en personlig misstanke att de är mentalt handikappade också, fast riktigt hur man ska bevisa att en fisk är efterbliven vet jag inte. Däremot tror jag inte de är särskilt sjukliga.

Slöjstjärtar, golfbollar, stargazers etc liknande odlingsformer av guldfisk är dels mer utsatta för skador och sjukdomar (de tål t.ex. inte lika låga temperaturer och växer långsammare än normalformen), dels är deras inre organ så omstuvade av den krumma och fördubblade ryggraden att de ofta får svårt att hålla balansen i vattnet efter att t.ex. ha ätit. Däremot beter de sig som guldfiskar gör mest.

Lider nån av de här fiskarna? Jag har inte den blekaste.
    För mig, personligen, är såna här fiskar definitionen på smaklöshet, för mig hör de hemma i en guldfiskskål med blå glaskulor till sand och ett knallgrönt plastskelett som bubblar, men dålig smak kan man inte göra nåt åt. Vill folk ha såna här ohyggligheter, och det vill de, så får de väl ha dem.

Lämna en kommentar:

• Rogli
    svarade
    Sen har vi ju det här med gränsdragningen. Från att det finns "förädlade" kulturvarianter med starkare eller annorlunda färger, men som i övrigt är sunda och friska, så finns det min värsta mardrömsfisk, slöjstjärt med glosögon! För mej är dessa olika ytterligheter glasklara i vilken kategori "ok" eller "inte ok",de hamnar.
    Men däremellan finns en gråzon som inte är lika självklar. min princip går i vart fall där förädlingen påverkar fiskens hälsa och förmåga att röra och föröka sig naturligt.

Lämna en kommentar:

• kaj.p
    svarade
    Tyvärr handlar det ju om mer än papegojfiskar, Bat rockor, golfbollar, Bulldog diskus, extrema slöjvarianter, genmanipulerade fiskar etc.
    Många av dessa är storsäljare i asien så få bort dem kommer aldrig o gå. Så gränserna måste nog sättas här hemma.
    Hörde att man t.ex inte tillåter slöjancistrus o säljas på auktioner i Norge (ej vidimerat) samtidigt som jag såg genmanipulerade fiskar (glofish) till salu i Danmark nyligen o dessa är förbjudna i hela EU.
    Så frågan är var man skall dra gränsen jag nog tycka att det är bra om man som förening drar gränser o försöker städa framför egen dörr, innan våra myndigheter gör det.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    startade ett ämne Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Hej

Startar på begäran en tråd om papegojfiskar och motsvarande. Gör det här i djurskyddsavdelningen, eftersom en diskussion om dem enligt min åsikt borde handla om huruvida det är etiskt att ta fram, sprida och köpa dylika produkter.

Papegojfisken har ju tydligt synbara defekter, såsom krum ryggrad och svårigheter att simma. Hur mycket osynliga, inre, defekter har den? Hur länge kan den förväntas leva?

Intressanta frågor? Ska NCS ta ställning?
    Senast redigerad av Mikael W; 12 December 2011, 18:37. Anledning: Tycker att NCS väl kan hålla sig till cikliderna.
Arbetssätt...