Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Lundensis
    svarade
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Nu var väl rubriken Papegojfiskar och andra framodlade avarter

Och här Symphysodon aequifasciata x Symphysodon discus
    Verkligen en vacker fisk, men i mina ögon en "trädgårdstomte".

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Lundensis
    Men om du inte tycker att en fisk är din typ av fisk, så är det detsamma som att säga att man tycker att den är ointressant. Vad är skillnaden? Bara olika sätt att uttrycka sig på. Man får väl säga vad man tycker eller? Jag uttryckte bara min personliga åsikt om dem. Som jag skrev ovan, så tycker jag att de som vill ska kunna få info om dessa fiskar hos NCS och att de ska kunna diskutera om dessa fiskar på forumet. Bara för att jag tycker att dessa fiskar är ointressanta, missunnar jag inte andra att tycka annorlunda.
    Alla får ju tycka vad de vill men det innbär juinte att man måste förakta andras åsikter o intressen. För mig är malawis ( om jag nu får använda AnnMaries utryck) som vindrutetorkare. Men jag går på malawiföredrag. köper böcker om dessa fiskar jag propagerar inte emot dem o säger de är ointressanta utan jag säger det är inte min typ av fisk. Oavsett tycker jag man skall vara öppen och mankan hitta saker hos andra som är bra...
    Jag har vidare försökt propagera för samarbete mellan Diskussällskapet o NCs men det är just denna brist för acceptans för vad "vi" håller på med om gör att de flesta tycker att NCS är ointressant. Skulle tro att vi max 5 % som är medlem i båda föreningarna. Så jag detta med att skärma av vissa grupper är ju bara att bakbinda sig själv. Mindre medlemmar, intäkter o hur länge går det då o bära kostanderna för t.ex ciklidbladet? Och dessa odlingvarianter försvinner inte heller från hobbyn bara för att man tar på sig tunnelseende glasögon.

Om ni vill tala om vad man får och inte får säga så får ni ta den diskussionen i en annan tråd. Nu håller vi oss till ämnet!

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Problemet är att det många gånger odlas på stammar av dålig kvalitet och det beror främst på okunnighet inom aveln när man odlar för att få fram fina varianter
    En annan grej vi skulle kunna utnyttja vår kompetens kring:

Hur odlar manpå ett sätt som ger bäst resultat. Alla knep här borde vara intressanta. Dock inte i denna tråd och inte i artregistret, men en artikel eller FAQ eller annat kan säkert bli nåt. kom ihåg den ideen så får vi ta itu med den när tid medger det hela.

Lämna en kommentar:

• Lundensis
    svarade
    Men om du inte tycker att en fisk är din typ av fisk, så är det detsamma som att säga att man tycker att den är ointressant. Vad är skillnaden? Bara olika sätt att uttrycka sig på. Man får väl säga vad man tycker eller? Jag uttryckte bara min personliga åsikt om dem. Som jag skrev ovan, så tycker jag att de som vill ska kunna få info om dessa fiskar hos NCS och att de ska kunna diskutera om dessa fiskar på forumet. Bara för att jag tycker att dessa fiskar är ointressanta, missunnar jag inte andra att tycka annorlunda.

Lämna en kommentar:

• kaj.p
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Denna fisk skiljer sig väl en del från odlingsformer av diskus där man i alla fall inte korsat arter från olika släkten, eller cyklar jag någonstans nu?

Nu var väl rubriken Papegojfiskar och andra framodlade avarter

Och här Symphysodon aequifasciata x Symphysodon discus

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Slöjstjärtar är ingen ciklid så de kan vi hålla utanför och jag ser inte att vi behöver nu bestämma vad en hybrid är eller hur? Det blir lite svårt för oss amatörer.

Förslag: Vi börjar med papegojfisken så tar vi "art" för "art".

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Denna fisk skiljer sig väl en del från odlingsformer av diskus där man i alla fall inte korsat arter från olika släkten, eller cyklar jag någonstans nu?
    Ursprunget för diskusvarianterna tillhör samma släkte, men olika arter (i alla fall tills någon får för sig att man skall dela up släktet Symphysodon på samma sätt som man gjorde med Cichlasoma för några år sedan).

Sedan är ju faktiskt inte heller de mest groteska formerna av slöjstjärtar inte ens en hybrid eftesom deras ursprung enbart handlar om en art. Detta gör att jag tycker att det är fel att dra gränsen mellan hybrid och icke hybrid.

Lämna en kommentar:

• kaj.p
    svarade
    Ursprungligen postat av Lundensis
    Kanske det. Jag tycker det ska finnas möjlighet att diskutera papegojfiskar och flower horn i detta forumet och att de även finns med i artregistret fast under en rubrik som behandlar hybrider, även om jag själv är totalt ointresserad av dem. Som jag ser det kan man lika gärna lägga i ett färgglatt piratskepp i akvariet som att släppa i papegojfisk eller flower horn. De är ungefär lika smaklösa som trädgårdtomtar.
    Alla får ju tycka vad de vill men det innbär juinte att man måste förakta andras åsikter o intressen. För mig är malawis ( om jag nu får använda AnnMaries utryck) som vindrutetorkare. Men jag går på malawiföredrag. köper böcker om dessa fiskar jag propagerar inte emot dem o säger de är ointressanta utan jag säger det är inte min typ av fisk. Oavsett tycker jag man skall vara öppen och mankan hitta saker hos andra som är bra...
    Jag har vidare försökt propagera för samarbete mellan Diskussällskapet o NCs men det är just denna brist för acceptans för vad "vi" håller på med om gör att de flesta tycker att NCS är ointressant. Skulle tro att vi max 5 % som är medlem i båda föreningarna. Så jag detta med att skärma av vissa grupper är ju bara att bakbinda sig själv. Mindre medlemmar, intäkter o hur länge går det då o bära kostanderna för t.ex ciklidbladet? Och dessa odlingvarianter försvinner inte heller från hobbyn bara för att man tar på sig tunnelseende glasögon.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ok då tolkade jag in för mycket. När jag skrev tänkte jag på bilder jag sett med mer eller mindre segelfensfjärilar som nästan inte kan simma på grund av enorma svajande fenor ...
    Ja okunigheten är rätt stor i frågor som dessa och allt brukar skyllas på massavlade arter som har konstiga kroppsformer och därför är känsliga. Därför är det viktigt att NCS inte sprider myter som dessa.

Svenskodlade naturformer av fjärilar är minst lika känsliga (om inte mer) än massodlade segelfensfjärilar. Problemet är att det många gånger odlas på stammar av dålig kvalitet och det beror främst på okunnighet inom aveln när man odlar för att få fram fina varianter (vilket jag tagit upp tidigare i tråden så det ids jag inte ta upp igen eftersom ingen iddes ta upp det då).

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Jag tror nog man kan hävda att Blood Parrot är en ciklid och då tycker jag den hör hemma här. Dock känner jag att det blir lite knasigt att ha en egen avdelning för hybrider. Det slutar dp med en komplicerad och antagligen olösbar diskussion kring vad är en hybrid naturlilg eller människostyrd, vad är en art osv... För mig ligger den ok där den ligger. Cichlasoma är kanske konstigt men att den är under centralamerika är väl helt ok då det mesta pekar på att den härstammar från arter från det området.

Jag tror jag personligen gärna undviker frågan om vad en art är just för tillfället det behöver vi inte lösa för att reda ut denna fisk. När vi har löst denna fisk kan vi ju gå vidare till en annan om energin finns.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Har jag verkligen skrivit hårt "avlad" - i så fall ber jag om ursäkt för att jag bidragit till att sprida sådana felaktiga myter.
    Problemet är snarare att det odlas på dåliga stammar vilket definitivt inte innebär att den behöver vara hårt avlad.
    Ok då tolkade jag in för mycket. När jag skrev tänkte jag på bilder jag sett med mer eller mindre segelfensfjärilar som nästan inte kan simma på grund av enorma svajande fenor ...

Lämna en kommentar:

• Lundensis
    svarade
    Om man tänker så, då kan man ju undra vad NCS skall täcka för ciklider?
    För om nu inte de vanligast o kanske populäraste cikliderna passar in för de är olika nya typer/ varianter. Så målar man ju in sig i en smalare o smalare nisch.
    Och känner inte folk att de passar in då går de en annan väg. Delvis har väl det redan skett då bl.a diskusfolket finns på sitt egna forum, papegoj o FH folket finns på Tropical Predators (gamla MFK sweden) en del finns på zoopet m.fl
    Och detta tycker jag nog att enbart NCS förlorar på för hur påverkar man sådana som inte är med i föreningen? Nä skall man gå denna vägen, då kanske man måste acceptera att blir en allt smalare förening o kanske borde man byta namn till NCSn (Nordiska Ciklidsällskapet för naturformer)
    Kanske det. Jag tycker det ska finnas möjlighet att diskutera papegojfiskar och flower horn i detta forumet och att de även finns med i artregistret fast under en rubrik som behandlar hybrider, även om jag själv är totalt ointresserad av dem. Som jag ser det kan man lika gärna lägga i ett färgglatt piratskepp i akvariet som att släppa i papegojfisk eller flower horn. De är ungefär lika smaklösa som trädgårdtomtar.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av jarinen
    NCS som förening tycker jag väl redan har en ställning i denna fråga om man läser NCS värdegrund?

Vad marknaden eventuellt antyder när det gäller den här typen av fisk ska vara helt ovidkommande huruvida den skall in i artregistret.

Olika siter behandlar olika saker, NCS är en förening, föreningar har agendor, riktlinjer och värdegrund vilket är självklart, vad skall vi med en förening till annars? Läsa och erkänna "papegojor" göres på andra siter, kanske ex. zoopet, vet inte faktiskt.
    Däremot är jag för att papegojor ventileras i forumet obegränsat, det är en annan sak.

Mvh Jari
    Det är en möjlighet (även om jag helt håller med Kaj och tycker att det vore felaktigt). Så är det t.ex. för föreningarna för levandefödarna där det finns Poecilia Scandinavia som enbart sysslar med vildformerna av levandefödarna medan det finns andra organisationer som t.ex. håller på med guppy.
    NCS kan helt välja bort papegojor, flowerhorn de flesta skalarvarianter, de flesta diskusvarianter etc. etc.

Denna väg vill ju de flesta gå i detta forum i alla fall. På Zoopet som främst är till för att sprida information om olika arter så finns aboslut inga sådana begränsningar - detta eftersom 80% av alla fiskar som säljs i akvarieaffärerna inte är naturformer, 90 % av alla räkor etc. etc.

Lämna en kommentar:

• kaj.p
    svarade
    Om man tänker så, då kan man ju undra vad NCS skall täcka för ciklider?
    För om nu inte de vanligast o kanske populäraste cikliderna passar in för de är olika nya typer/ varianter. Så målar man ju in sig i en smalare o smalare nisch.
    Och känner inte folk att de passar in då går de en annan väg. Delvis har väl det redan skett då bl.a diskusfolket finns på sitt egna forum, papegoj o FH folket finns på Tropical Predators (gamla MFK sweden) en del finns på zoopet m.fl
    Och detta tycker jag nog att enbart NCS förlorar på för hur påverkar man sådana som inte är med i föreningen? Nä skall man gå denna vägen, då kanske man måste acceptera att blir en allt smalare förening o kanske borde man byta namn till NCSn (Nordiska Ciklidsällskapet för naturformer)

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...