Äkta bild eller montage?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #61
    Ursprungligen postat av DaRe
    "Vår sida" har inte tagit någon officiell ställning kring de foton som diskuteras här. Vår fototävling tillåter manipulation om man då anger.
    Fast det var väl inte angivet här någonstans innan tävlingen var avslutad, eller?

    OBS. Jag tar inte avstånd från manipuleringen vare sig i Duboisi-fotot eller i Terjes foto och tycker inte heller att det skall förbjudas. det är upp till bedömmaren att avgöra om man tycker fotot är OK.

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #62
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Fast är det inte lite dubbelmoral på denna sida

      Alla tar avstånd från Terjes foto för att han manipulerat fotona samt för att han inte har meddelat detta.

      Vår moral är inte ifrågasatt här och har knappast med saken att göra.

      Terje har genom åren hållit en hög profil inom naturfotosverige, med ett mantra om att bilden ska vara klar i kameran och att bildmanipulation utöver motsvarande traditionella mörkrumstekniker ej är OK. Han har själv satt nivån som han ska dömas efter. Han är också medlem av Naturfotograferna, vars regler säger:

      "Naturfotografernas regler för ett ärligt naturfoto gäller, så om du fotat i hägn eller djurpark ska detta anges. Bilderna får ej heller manipuleras. Vanligt bildarbete med t ex kontrast och mättnad får göras.
      Om bilden har beskurits mer än 30%, liksom om fler än en exponering har använts (t ex dubbelexponering, HDR eller hopsatt panorama) så ska detta anges."

      Sveriges främsta naturfotografer - Föreningen Naturfotograferna har verkat för fotoetik och naturvårdsengagemang sedan 1966. Det är med hänsyn som utgångspunkt som de sanna naturbilderna kommer till. Det är med intresse för naturens motiv som Sveriges främsta naturfotografer samlats under en organis


      Själv trodde jag in i det längsta att det inte var fejk trots att vissa bilder från det senaste året eller så såg lite underliga ut ibland. Helt baserat på Terjes uttalade fotoetik, hans bakgrund inom analogt foto och den respekt han förtjänat vunnit med mängder av fantastiska bilder.

      Men så kommer någon som inte känner till Terjes bakgrund och den respekt han åtnjuter och visar på det uppenbara. En liknelse med kejsarens nya kläder ligger inte långt borta.
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 03 september 2011, 12:00.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #63
        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Nu har Terje själv erkänt, i en kommentar på Fotosidan.se:

        "Sitter ute i skogen, vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har lurat alla, inklusive min älskade Malin. Sedan att allt jag gjort nu blir ifrågasatt, det förstår jag. Jag vill tacka alla som stöttat mig! Till alla vill jag säga förlåt! Och så vill jag be alla om att inte ge sig på Malin; hon visste verkligen inget om detta! Tack för mig! Malin, jag älskar dig! Till alla mina vänner; tack för att ni fanns där!"
        Det där låter illavarslande, som ett självmordsbrev i mina öron...han behöver allt stöd i världen just nu. Vi får hoppas han har det stödet bland sina närmaste. Hur självförvållat det här än är så får man hoppas att drevet inser att uppgiften är löst och att han får möjlighet att ta sig ur det här och komma tillbaka som människa.
        //Kaj

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #64
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Vår moral är inte ifrågasatt här och har knappast med saken att göra.
          Jag gjorde det och jag tycker att det i så fall vore intressantare att diskutera inställningen till fiskfotografering.

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • november 2005
            • 415

            #65
            Förrutom att han har varit oärlig med sina bilder så har Terje medvetet lurat omgivningen att det finns mårdhund i Mullsjö och lodjur på ställen där ingen annan sett dom. Sånt är jäkligt lågt...

            Ingen kan väl ta ifrån honom att han har tagit många fina bilder genom åren men intrycket förtas onekligen en hel del om man nu kan misstänka att en del av bilderna är skrivbordsprodukter.

            Drevet på Flashback är effektiva. Här är en ganska bra .gif på hur Terje gjort. http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...terje-fejk.gif
            Micke

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #66
              T.o.m. Corren har skrivit om detta!
              samt aftonblaskan
              Senast redigerad av Wilhelm; 03 september 2011, 17:20.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #67
                Oj, läste just på Aftonbladet, jag insåg först nu att det inte var hans egna foton han hade klippt ihop. Det fanns ju t.o.m. vattenstämpel på fotot han snodde. Det är verkligen ingen trevlig sits han har satt sig i. Förfalskning? Stöld? Copyrightbrott? Piratkopiering? Eller vad blir det?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Getingen
                  Användare
                  • december 2012
                  • 412

                  #68
                  Länk till artikeln för dom som vill läsa

                  Debatten om bildfusk har rasat - men årets naturfotograf 2010 har förnekat. Nu erkänner Terje Hellesø att han manipulerat bilder. – Han har lurat alla inklusive

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #69
                    Väldigt tragiskt i mina ögon. Han har väl dragits in i en mental prestationvirvel där prestigen vunnit över ärligheten. Gradvis eskalerande tills det gick för långt. På tok för långt.

                    Å andra sidan är det hela värdsligt i ett större sammanhang...
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #70
                      Lider lite med killen trots att han fuskat. Givetvis avhängt på den situation han satt sig i genom att vara emot manipulering av foton samt att han faktiskt mottagit 15.000kr som pris för Årets Naturfotograf 2010 av Naturvårdsverket.

                      Utöver detta har han varit i radio och bedyrat sin oskuld i debatt...för att sedan släppa "nyheten" för sin fru...när han inte orkade stå emot trycket. Hua...tragiskt.

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #71
                        All heder till Gunnar Glöersen som idiotsförklarats av många.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #72
                          Ursprungligen postat av tege
                          All heder till Gunnar Glöersen som idiotsförklarats av många.
                          Hans heder försvann redan genom hans artikel, skillnaden är väl bara att nu har också Terjes heder försvunnit

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #73
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Hans heder försvann redan genom hans artikel, skillnaden är väl bara att nu har också Terjes heder försvunnit
                            Varför?

                            Tycker inte jag läst så mycket från Gunnar som skulle göra att hans heder försvinner...??

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #74
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Hans heder försvann redan genom hans artikel, skillnaden är väl bara att nu har också Terjes heder försvunnit
                              Hur är det med din egen heder egentligen? Lätt att smutskasta folk till höger o vänster när dom inte ens är med här på forumet.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #75
                                Ursprungligen postat av StefanL
                                Varför?

                                Tycker inte jag läst så mycket från Gunnar som skulle göra att hans heder försvinner...??
                                Det skrev jag tidigare i tråden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...