Äkta bild eller montage?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard Karlsson
    Användare
    • september 2008
    • 78

    2/9 Mej kan vem som helst blåsa.
    En mycket tråkig historia. Det är en konst att kunna ljuga utan att till slut bli avslöjad.
    Sanningen håller alltid för granskning.

    Kommentar

    • Jonny
      Användare
      • mars 2010
      • 231

      Haha 4/9 men det gör inget

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av deelay
        Detta har tagit lite stora proportioner, han har brutit mot några regler, ej lagar, folk bryter mot lagar dagligen i detta land och ingen bryr sig...
        Jag tycker att det är fullt naturligt och ett sendhetstecken att det uppstår en livlig diskussion när en av våra mest kända naturfotografer avslöjas på det här sättet. Diskussions förs dessutom sakligt och handlar om hans handlingar och inte honom som person, med några få undantag. Han har brutit mot upphovsrättslagen genom att kopiera in andra fotografers bilder, han har också polisanmälts för att ha påstått att det finns mårdhund i Mullsjö.

        Han har fortfarande inte berättat hur länge fusket har pågått och i vilken omfattning. Att det bara skulle vara bilden på mårdhund och enstaka bilder på lodjur verkar inte vara hela sanningen.

        TH har dessutom varit en stark förespråkare för äkta naturfoto och värnat om upphovsrätten. Ett par exempel:

        Så här skrev TH själv i sin bogg för ett par år sedan om en annan manipulerande naturfotograf.
        Steve Bloom, fuskare eller världsbäst?

        Steve Bloom anses bland många idag att vara en av de bästa naturfotograferna i världen. Fast, det kanske han inte är… Ungefär som Muehlegg och Kirviesniemi… Steve Bloom har ett stort antal bilder som bär tydliga spår på efterarbete i datorn. Inget fel i sig, om man nu kan stå för det… Men om man förnekar, så blir det bara patetiskt!

        Alla kan lyckas få fram något i världsklass, om efterarbetet görs i datorn – och man dessutom presenterar bilderna som äkta!

        Nåja, du kan läsa mer om detta i norska dagstidningen Aftenbladet.
        I denna forumtråden diskuterade han hur mycket skadestånd han hade rätt till när en konstnär målat av ett av hans foton får några år sedan:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Ursprungligen postat av Micke
          Jag tycker att det är fullt naturligt och ett sendhetstecken att det uppstår en livlig diskussion när en av våra mest kända naturfotografer avslöjas på det här sättet. Diskussions förs dessutom sakligt och handlar om hans handlingar och inte honom som person, med några få undantag. Han har brutit mot upphovsrättslagen genom att kopiera in andra fotografers bilder, han har också polisanmälts för att ha påstått att det finns mårdhund i Mullsjö.

          Han har fortfarande inte berättat hur länge fusket har pågått och i vilken omfattning. Att det bara skulle vara bilden på mårdhund och enstaka bilder på lodjur verkar inte vara hela sanningen.

          TH har dessutom varit en stark förespråkare för äkta naturfoto och värnat om upphovsrätten. Ett par exempel:

          Så här skrev TH själv i sin bogg för ett par år sedan om en annan manipulerande naturfotograf.


          I denna forumtråden diskuterade han hur mycket skadestånd han hade rätt till när en konstnär målat av ett av hans foton får några år sedan:
          http://www.naturfotoforum.se/forum/v...ic.php?t=17165
          Ok har han stulit bilderna han lagt in så är jag med, då tycker även JAG att det e fel =)
          Sedan blir det ju lite konstigt att han sagt som han har sagt när han har gjort som han har gjort =)

          Han får ju skylla sig själv men han lär nog ha lite ångest idag.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            Det verkar som Terje inte bara har nöjt sig med att "klippa och klistra" med bilder tagna från nätet.
            Nu har det visat sig att han gjort samma sak med sina texter.

            Har inte hittat någon annan tråd i ämnet så jag lägger ut en ny tråd. www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/08/drombilden/ Vad säger ni som kan?


            Försäljningen av hans bok "Min plats i ljuset" har stoppats på grund av detta.

            Senast redigerad av Ove Planstedt; 17 april 2012, 19:15.

            Kommentar

            Arbetssätt...