Ny funktion: Ciklidbladet i PDF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #61
    Ursprungligen postat av Mikael W
    När det gäller bokrecensioner borde man kunna fråga något tidningsproffs. Dagstidningarna har ju hela tiden sådana, och också recensioner av teater o.a.
    Just den frågan svarade jag på ovan, men nu är jag ju inget tidningsproffs men har ändå en hyfsad inblick.

    Dock så utgick mitt svar från hur det praktiskt fungerar idag, men vad som gäller strikt juridiskt det vet inte.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #62
      Hur strick juridiska ska vi vara då. Jag kan till exempel tycka att om någon fotade mig och jag skickade in det foto till fototävlingen så frågar jag inte fotografen om lov vare sig för det eller för att lägga ut i pdf.
      Detsamma med en hel del andra enklare bilder på personer i festliga situationer. Styrelsens uppställning, det kan ju knappast finnas ett kommersiellt intresse att bevaka?!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #63
        Jag tycker också att principer i all ära, men vi får aldrig sluta vara pragmatiska. 99% av våra liv styrs av irrationalla beslut, men vi ha en förmåga att i punktform snurra ned i en principiell avgrund.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #64
          Ursprungligen postat av DaRe
          Jag tycker också att principer i all ära, men vi får aldrig sluta vara pragmatiska. 99% av våra liv styrs av irrationalla beslut, men vi ha en förmåga att i punktform snurra ned i en principiell avgrund.
          En princip för mig är i alla fall att man skall stå för sitt ord, men Mikael har ju klargjort att ni inte tänker bryta några löften.

          Sedan som flera redan har påpekat är det ju idag rätt enkelt att lägga in info som informerar om att NCS har rätt att använda inlagda foton på ciklid.org i Ciklidbladet och då är ju sådant som styrelsefoton och liknande inget problem.


          Rent allmänt så kan jag nog också ifrågasätta nyttan med att lägga upp en massa gamla Ciklidblad på webben. En jäkla massa jobb som ytterst få kommer att läsa.
          Lägg upp de senaste årgångarna istället (t.ex. från när CB blev A4) så blir det ju lite reklam för NCS istället för att lägga in en massa nostalgiska CB. Då skulle det ju också bli lättare att få tag i fotograferna och fråga om det är OK.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #65
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Rent allmänt så kan jag nog också ifrågasätta nyttan med att lägga upp en massa gamla Ciklidblad på webben. En jäkla massa jobb som ytterst få kommer att läsa.
            Lägg upp de senaste årgångarna istället (t.ex. från när CB blev A4) så blir det ju lite reklam för NCS istället för att lägga in en massa nostalgiska CB. Då skulle det ju också bli lättare att få tag i fotograferna och fråga om det är OK.
            Det är det som är meningen. Det andra är 100% överkurs som puckon som tex jag tycker är kul. Jag tycker t ex. att tidskriften Akvariets fond borde användas till att digitalisera hela jämrans utgivningen av den tidningen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #66
              Ursprungligen postat av DaRe
              Hur strick juridiska ska vi vara då.
              Ni i styrelsen är ansvariga utgivare för webbplatsen och är juridiskt ansvariga för dess innehåll. Så ytterst är det upp till er att avgöra vad ni publicerar. Även om det inte är så troligt att någon skulle göra anspråk på ersättning för bilder som ni publicerar utan tillstånd så tror jag att ni tjänar godwill på att fråga först.

              Ursprungligen postat av DaRe
              Jag kan till exempel tycka att om någon fotade mig och jag skickade in det foto till fototävlingen så frågar jag inte fotografen om lov vare sig för det eller för att lägga ut i pdf.
              Motfrågan är då hur hårt ni håller på tävlingsreglerna med tanke på denna regel; -"Du måste själv ha tagit fotot och äga upphovsrätten på det!"

              Ursprungligen postat av DaRe
              Detsamma med en hel del andra enklare bilder på personer i festliga situationer.
              Om motivet visar personer i känsliga situationer så är vi inne på personuppgiftslagen istället.

              Ursprungligen postat av DaRe
              Styrelsens uppställning, det kan ju knappast finnas ett kommersiellt intresse att bevaka?!
              Fotografen har alltid upphovsrätten till bilderna, oavsett motiv och syfte. Enda skillnaden mellan en fotografisk bild och ett fotografiskt verk är tiden de är skyddade.
              Senast redigerad av Micke; 17 augusti 2011, 14:01.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #67
                Ursprungligen postat av Micke
                ni tjänar godwill på att fråga först.
                Det är rätt kul dessutom. Folk blir väldigt glada och visar enorm tacksamhet och uppskattning (och förvåning) över att vi frågar. Ingen som inte har kommersiellt intresse (artiklarna finns till salu på engelska) har hittills svarat nej men vi har vissa som redan vid publikation sagt till att vi endast får publicera i pappersversion. Men självklart kommer vissa tacka nej och då publicerar vi inte bilden - antingen tas den bort ur pdf-en eller så läggs inte pdf-en upp.

                För flera är nyckelfrågan att endast medlemmar har tillgång. Det är ingen fri publicering på nätet.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 17 augusti 2011, 13:35.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #68
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag tycker t ex. att tidskriften Akvariets fond borde användas till att digitalisera hela jämrans utgivningen av den tidningen.
                  Man kan ju tycka att den åminstone skulle användas till att hålla SARF vid liv. Att digitalisera gamla akvariet vore kanske trevligt, men vad hjälper det om SARF är dött och inte ens har en egen hemsida som funkar.
                  Nåväl det är ju inte NCS problem att Akvariets fondstyrelse tänker ta med sig SARFs pengar i graven

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #69
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Just den frågan svarade jag på ovan, men nu är jag ju inget tidningsproffs men har ändå en hyfsad inblick.

                    Dock så utgick mitt svar från hur det praktiskt fungerar idag, men vad som gäller strikt juridiskt det vet inte.
                    Sorry Kjell, missade att Du hade gjort det. Också jag har upplevt att det är kutym att man får fota av en bok som man recenserar. Och här kanske man också kan resonera i den riktningen att fotograferar jag av en bok för en recension är ju boken objekt i mitt foto, och mitt foto är inte en kopiering (eller stöld) av den bild som råkar finnas på bokomslaget.

                    (Sen är det ju inget problem i de (hos oss dock sällsynta) fallen där en utgivare (med fullmakt av övriga rättsinnehavare) ber någon skriva en recension, och skickar med bilder av boken.)
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #70
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Sorry Kjell, missade att Du hade gjort det. Också jag har upplevt att det är kutym att man får fota av en bok som man recenserar. Och här kanske man också kan resonera i den riktningen att fotograferar jag av en bok för en recension är ju boken objekt i mitt foto, och mitt foto är inte en kopiering (eller stöld) av den bild som råkar finnas på bokomslaget.

                      (Sen är det ju inget problem i de (hos oss dock sällsynta) fallen där en utgivare (med fullmakt av övriga rättsinnehavare) ber någon skriva en recension, och skickar med bilder av boken.)
                      Sedan rent allmänt så är det väl rätt Ok t.o.m att använda foton på kommersiella produkter (vilket en bok är). Alla kommersiella företag är väl intresserade av att deras produkter sprids. Så om man t.ex. vill skriva något om en Eheimpump eller ett Juwelakvarie så lär knappast producenterna av dessa produkter protestera om man hämtar ett foto på deras hemsidor

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #71
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Sedan rent allmänt så är det väl rätt Ok t.o.m att använda foton på kommersiella produkter (vilket en bok är). Alla kommersiella företag är väl intresserade av att deras produkter sprids. Så om man t.ex. vill skriva något om en Eheimpump eller ett Juwelakvarie så lär knappast producenterna av dessa produkter protestera om man hämtar ett foto på deras hemsidor
                        Funderade lite på reklamaspekten också när jag skrev inlägget ovan. Skriver man en positiv recension av en bok eller produkt är detta förstås bra för rättsinnehavaren, men hur blir det om man i recensionen sågar produkten (och man då skrivit recensionen oombedd)? Nå, nu spekulerar jag kanske onödigt långt.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #72
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Funderade lite på reklamaspekten också när jag skrev inlägget ovan. Skriver man en positiv recension av en bok eller produkt är detta förstås bra för rättsinnehavaren, men hur blir det om man i recensionen sågar produkten (och man då skrivit recensionen oombedd)? Nå, nu spekulerar jag kanske onödigt långt.
                          Jag har nog aldrig sett en recension som sågat en bok i CB
                          Men oavsett vilket - sågningar är något man får leva med om man är kommersiell. Jag har själv förövrigt någon gång råkat ut för en sågning av en bok i Tyskland (där är recensionerna mer "politiska") och då har de självklart haft med omslaget på boken - om de nu har scannat den eller fotat av det vet jag inte.

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #73
                            På tal om upphovsrätt: http://www.fotosidan.se/cldoc/50-bildtjuvar-jagas.htm
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #74
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Fattar nog inte det riktigt Hur svårt är det o ta en likande bild ??



                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Jag tror de flesta tycker det är roligt att deras bilder hamnar i tryck i CB och i PDFerna samt kommer till användning inom vår hobby. Det tycker jag med och kommer givetvis acceptera detta med de bilder jag skickat in (såg att jag fått ett PM om detta nu).

                              Dock är detta med bildjuridik lite trixigt. Vad som exempelvis skulle kunna hända (vilket faktiskt HAR har hänt mig) är att ett företag som säljer akvarium, fiskfoder eller liknande kontaktar dig och vill köpa 20 av dina bilder till en katalog och betalar, säg 4.000 kr per bild. Det är mycket pengar. Haken är att de vill ha exklusiv användningsrätt och då måste du tyvärr tacka nej till 80.000 kr med tanke på accepterade villkor hos NCS.

                              Givetvis skulle i detta fall NCS acceptera borttagandet, men det kan i vissa fall även vara så att kunder köper bilder med kravet att de tidigare ej har publicerats i någon form. Det är ovanligare, men inte alls omöjligt.

                              Att detta skulle hända någon här (med dessa hårda krav) är givetvis otroligt osannolikt, men jag ville ändå ta upp ett exempel på vad som faktiskt skulle kunna hända och varför det är viktigt att i detalj beskriva villkoren för bilder.
                              Sedan har jag hela tiden sagt att jag pratar om ideella ändamål inte komerciella då är saken i ett annat läge. Sedan tycker givetvis inte heller att ett löfte skall brytas. Jag ger heller inga råd! jag talar om mina bilder o min ståndpunkt kring dem och kan de komma hobbyn till nytta så använd dem.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #75
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Man kan ju tycka att den åminstone skulle användas till att hålla SARF vid liv. Att digitalisera gamla akvariet vore kanske trevligt, men vad hjälper det om SARF är dött och inte ens har en egen hemsida som funkar.
                                Nåväl det är ju inte NCS problem att Akvariets fondstyrelse tänker ta med sig SARFs pengar i graven
                                Då finns Akvariet digitaliserat! Om pengarna används för att ge SARF konstgjord andning då bränns pengarna och varken SARF eller digitaliserad Akvariets finns. Jag ser det som en kulturgärning. Samma sak med gamla Ciklidbladet. Min uppfattning är att de ska digitaliseras. Frågan är om de ska göras tillgängliga endast för medlemmar eller inte men det är en annan fråga. Ska NCS styrelse använda "styrelsetid" till detta? Nej! Självklart inte! Men om jag tycker att det är kul och viktigt ska ingen komma och säga till mig att jag ska ägna mig åt vettigare saker. Hur jag använder min fritid är min sak. Jag råkar ha alla CB från 1973 och jobbar på att få tag i de jag saknar.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...