Ny funktion: Ciklidbladet i PDF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är ingen tvekan om att de flesta tycker att det är OK och tycker man det så avstår man också från att lägga upp dom här.
    Vore det t.ex. Ok att jag gick in och snodde alla foton i artregistert här och la in dom på Zoopet - du verkar tycka att det vore OK. Jag anser inte det och kommer självklart inte heller att göra så.

    Jag anser inte heller att man skall bryta löften som har getts (om Ciklidbladet) och lägga upp foton som man inte har fått tillstånd att publicera.
    Anledningen till att man vill det kan vara flera, men som Micke skriver tror jag den främsta anledningen till denna inställning är att de inte vill att deras foton skall massproduceras på nätet - främst handlar det om att dessa personer försörjer sig på (eller åtminstone har det som inkomstkälla) sina foton och självklart inte vill att deras inkomst skall försvinna när deras foton sprids på nätet.
    Dock som Ola skriver så handlar det ju här om en PDF och då är ju inte risken så hög för detta.
    Men oavsett vilket - lovar man en sak så skall man stå för det.
    Kjell som jag skrev innan så förutsatte jag att diskussionen gällde ideella användningsområden vilket zoopet inte är. Och har man sedan ett löfte eller ett avtal så skall det så klart hållas.
    Senast redigerad av kaj.p; 16 augusti 2011, 20:57.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #47
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Kjell som jag skrev innan så förutsatte jag att diskussionen gällde ideella användningsområden vilket zoopet inte är. Och har man sedan ett löfte eller ett avtal så skall det så klart hållas.
      Jo men när är en sida kommersiell eller inte. Det finns ju ett antal svenska akvariehemsidor på nätet som inte ägs av en ideellt registrerad förening (vilket jag tycker är det enda kriteriet för att en hemsida är ideell) - är det då OK för dom att plocka foton härifrån ciklid.org och använda på deras hemsida.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #48
        Jag kan ju bara svar för mig själv o kan mina foton användas för att promota hobbyn så är mitt svar ja. Och som jag sa innan lägger man ut dem på nätet så får man räkna med att de är allmänt villebråd.
        O andra sidan Kjell vad gör du om du hittar lite zoopet bilder på en hemsida i Islamabad eller i Kiev??
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #49
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Jag kan ju bara svar för mig själv o kan mina foton användas för att promota hobbyn så är mitt svar ja. Och som jag sa innan lägger man ut dem på nätet så får man räkna med att de är allmänt villebråd.
          Så ditt råd är alltså att om man inte accepterar att ens foton kan bli allmänt villebråd så skall man inte lägga upp dom här

          O andra sidan Kjell vad gör du om du hittar lite zoopet bilder på en hemsida i Islamabad eller i Kiev??
          Man kan inte göra mycket, därmed inte sagt att det är acceptabelt och jag vill nog ändå påstå att 99% av alla fotostölder sker av sådana som befinner sig betydligt närmare

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Så ditt råd är alltså att om man inte accepterar att ens foton kan bli allmänt villebråd så skall man inte lägga upp dom här
            Råd är dina ord Kjell inte mina. Frågade en gång om jag kunde få en studie tillsänt mig. Det gick inte för den kostade.
            Två dagar senare fick jag den anoymt från "sience for free".

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Man kan inte göra mycket, därmed inte sagt att det är acceptabelt och jag vill nog ändå påstå att 99% av alla fotostölder sker av sådana som befinner sig betydligt närmare
            Ok Och var kommer siffran 99 % ifrån har du någon länk?
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #51
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Ok Och var kommer siffran 99 % ifrån har du någon länk?
              Nej självklart inte, det är väl bara en uppskattning från min sida angående de fotostölder som gjorts från Zoopet. Fast det klart - chansen är nog inte så stor att det skulle upptäckas om fotona hamnar på en sida i Uzbekistan eller något sådant sdå det bör väl tilläggas att min uppskattning enbart utgår från de stölder som har upptäckts.

              Men strunt samma - nu har vi ju hamnat lite Off Topic från ämnet i tråden. Kanske bäst att återgå till detta

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Insåg att i fototävlingen är ju fotona ok pga av paragrafer hit och dit men själva fotograferna finns ju bild de med och då antar jag att vi måste kolla med dem själva eller deras fruar om vi kan publicera bilderna. Hehe

                Även på ciklidstämmorna finn sen del foton som är tagna av de foton som visas på skärmen. Hur gör man då?Godkännande från både orginalfotografen och den som fotade bilden av bilden?

                Bokrecensioner med foto av framsidan är det ok?

                Alla våra ciklidbladetframsidor som funnits tillgängliga alla år har vi ok på dessa?

                Tyvärr kan jag inte se vem som fotat av styrelsen under alla år så där vet jag inte vem man ska fråga.
                Senast redigerad av DaRe; 16 augusti 2011, 23:17.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Även på ciklidstämmorna finn sen del foton som är tagna av de foton som visas på skärmen. Hur gör man då?Godkännande från både orginalfotografen och den som fotade bilden av bilden?
                  Antar att NCS har pratat med föredragshållarna om detta - så gjordes i alla fall förr.
                  De foton som jag själv har tagit direkt från duken har också alltid varit i litet format och dessutom i avsiktligt dålig kvalite - för även om det finns tillstånd så tycker jag att man inte skall lägga upp en massa foton av hög kvalitet på webben för att folk skall kunna se dom på webben istället för att åka på ciklidstämman.
                  Jag har därför aldrig haft något emot att folk har tagit foton när jag själv har hållit föredrag, däremot säger jag nej till att föredragen videofilmas. Det tycker jag är ett otyg. Men detta är ju också Off Topic från ämnet.

                  Som jag skrev tidigare i tråden så är ju fotona på en PDF också av relativt dålig kvalité, men oavsett det så tycker jag att man skall ha ett godkännande för dom innan de publiceras.

                  Bokrecensioner med foto av framsidan är det ok?
                  Recensioner hör samman med böcker så det är kutym. det vet jag själv eftersom jag ger ut böcker.

                  Alla våra ciklidbladetframsidor som funnits tillgängliga alla år har vi ok på dessa?
                  Det är nog gränsfall

                  Insåg att i fototävlingen är ju fotona ok pga av paragrafer hit och dit men själva fotograferna finns ju bild de med och då antar jag att vi måste kolla med dem själva eller deras fruar om vi kan publicera bilderna.
                  Copyrighten till fotona äger ju fotografen och inte motivet. Men de måste väl sannolikt komma från fotografen, eller?

                  Tyvärr kan jag inte se vem som fotat av styrelsen under alla år så där vet jag inte vem man ska fråga
                  Antar att det är officiella foton som tagits på uppdrag och då förutsätter jag att motivet har kollat att det är OK. Jag har själv några gånger tagit gruppfoton på styrelsen och det är självklart att den typen av foton kan användas.

                  Sedan tycker jag att flera av de saker du tagit upp är hårklyverier.

                  NCS har tidigare lovat artikelförfattarna att deras foton inte skall läggas upp på webben och dessa har ställt upp med gratis artiklar med utgångspunkt från detta.
                  Då kan man inte helt plötsligt frångå dessa löften bara för att man inte fått tag på personen/pesronerna ifråga
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 augusti 2011, 23:35.

                  Kommentar

                  • Krille
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 103

                    #54
                    innan man lägger upp en bild på sidan kan man ju ha en knapp [] jag tillåter **** att denna bild publiceras på hemsidan [] jag tillåter ej att min bild publiceras eller nått dylikt kanske ??

                    då vet man vilka bilder man kan publicerar och vilka man ej kan publicera...
                    vet inte om det är life offtopic men en idea
                    Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #55
                      Kommer o fortsätta o mata upp foton i div album O de jag lägger upp är fria foton.
                      Jag vet ju att är det någon som har en fråga så är det fotografen som har svaret.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #56
                        Uppskattas enormt, super!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #57
                          Foton som användare lagt upp på Ciklid.org är inget problem, de har NCS rätt att använda i olika sammanhang enligt forumregler, tävlingsregler och bildpolicy. Problemet gäller de foton som skickats in till Ciklidbladet eftersom fotograferna där inte medgett publicering på annan plats. Det kan enkelt avhjälpas i framtiden genom att man påtalar att inskickat material även kan komma att användas på Ciklid.org.

                          Så här säger Bildleverantörernas förening angående publicering av foton där man inte kunnat kontakta upphovsmannen:
                          I alla sammanhang är man i Sverige skyldig att kontrollera med upphovsmannen om bilden får användas fritt eller inte. Kan man inte hitta upphovsmannen är det vanligtvis bättre att använda en annan bild. Måste man använda just den efterforskade bilden bör man notera vilka efterforskningar som gjorts, spara detta och ange vid publiceringen att någon upphovsman inte kunnat hittas (okänd) och be upphovsmannen ta kontakt med den som svarat för boken, tidningen osv. När upphovsmannen hör av sig bör man kunna klara sig från bildstöld, men man får givetvis ersätta publicering om upphovsmannen kan visa att han eller hon är just upphovsman eller har övertagit rättigheterna.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #58
                            Bra förslag Micke, jag håller nu på att samla in ok från separata fotografer där vi inte redan har ett ok. Lite lurigare är det där det inte anges vem som fotade och det gäller i princip inga fiskbilder utan mest bilder på personer, styrelsen osv.

                            Jag kan ganska enkelt klippa ur dem ur pdf:en tror jag.

                            Sedan hade jag funderingen på hur man gör med foton på foton, ska man ha ok från båda fotograferna? Antar det och då tror jag bokrecensionerna ryker.

                            I princip måste väl alla bilder hanteras lika.

                            Omslagsbilderna har jag inte börjat fundera på men även där gäller samma fråga.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #59
                              Bara för att klargöra, vi tänker självfallet inte bryta mot några löften NCS tidigare har gett författare och fotografer som välvilligt har gett material till Ciklidbladet och på det viset stött föreningen.

                              När det gäller bokrecensioner borde man kunna fråga något tidningsproffs. Dagstidningarna har ju hela tiden sådana, och också recensioner av teater o.a.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #60
                                Ursprungligen postat av kaj.p
                                Jag har svårt o se vad den ev fördelen skulle vara med o inte acceptera att de används.
                                Jag tror de flesta tycker det är roligt att deras bilder hamnar i tryck i CB och i PDFerna samt kommer till användning inom vår hobby. Det tycker jag med och kommer givetvis acceptera detta med de bilder jag skickat in (såg att jag fått ett PM om detta nu).

                                Dock är detta med bildjuridik lite trixigt. Vad som exempelvis skulle kunna hända (vilket faktiskt HAR har hänt mig) är att ett företag som säljer akvarium, fiskfoder eller liknande kontaktar dig och vill köpa 20 av dina bilder till en katalog och betalar, säg 4.000 kr per bild. Det är mycket pengar. Haken är att de vill ha exklusiv användningsrätt och då måste du tyvärr tacka nej till 80.000 kr med tanke på accepterade villkor hos NCS.

                                Givetvis skulle i detta fall NCS acceptera borttagandet, men det kan i vissa fall även vara så att kunder köper bilder med kravet att de tidigare ej har publicerats i någon form. Det är ovanligare, men inte alls omöjligt.

                                Att detta skulle hända någon här (med dessa hårda krav) är givetvis otroligt osannolikt, men jag ville ändå ta upp ett exempel på vad som faktiskt skulle kunna hända och varför det är viktigt att i detalj beskriva villkoren för bilder.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...