Ny funktion: Ciklidbladet i PDF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Ursprungligen postat av Micke
    Rent juridiskt hjälper det inte att ni inte kunnat nå upphovsrättsinnehavaren för godkännande av publicering på nätet.
    Vet du om det är samma sak juridiskt att publicera på nätet och att göra gamla nummer av en tidskrift tillgängligt för betalande medlemmar? Har vi exakt samma problem om vi återpublicerar artiklar i Ciklidbladet (t ex. i samband med en dödsruna)?

    Vad säger du, har vi samma problem om vi som kuriosa skulle lägga ut pdf på de gamla stencilerade CB? Där har vi svartvita klippa och klistra bilder.

    Ps. Jag hade gärna publicerat kapitlet om ciklider i Djurens Liv från 1937 men där gick jag bet på att upphovsrätten går ut 50 år efter författarens död. Det var helt omöjligt att få reda på vem som har upphovsrätten då förlaget inte funnits på 50 år eller så.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #32
      Jag vet inte vad fotograferna har accepterat eller vad det står i NCS villkor för de som lägger in bilder på forumet, i tävlingen eller till CB, men det är ju extremt viktigt att det finns villkor som beskriver exakt hur NCS får använda bilderna, vilka rättigheter och skyldigheter som finns, om det är en användningsrätt eller äganderätt, vilka begränsningar rätten har etc. Ofta är även upplaga, typ av produkt (reklam, information, redaktionell etc.), bildstorlek och format (tryck, web etc.) viktiga faktorer.

      Jag är alltid mycket noga när jag skriver bildavtal med kunder att ange exakt hur de får och inte får användas. Är ni intresserade hur sådana avtal kan se ut så är ni välkomna att besöka Svenska Fotografers Förbunds sida för uppdragsmallar: http://www.sfoto.se/uppdragsavtal

      En sak är dock klar. Om en fotograf har accepterat villkor att enbart publiceras i CB eller i tryckt form och inte accepterat att publiceras digitalt eller fritt av NCS så bör ni inte heller göra det.

      Detta hänger ju på exakt vad vi har accepterat. Kan ni lägga ut texten please?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Detta är den nuvarande texten gällande forumet, tävlingar mm:

        § 22. Bilder, filmer och annat material som publiceras på NCS hemsida (t.ex. i Artregistret), på Forumet och/eller deltar i Fototävlingen eller någon annan tävling som NCS arrangerar, får fritt användas av NCS på hemsidan och i Ciklidbladet (också ifall Ciklidbladet distribueras elektroniskt) under obegränsad tid. NCS har inte rätt att sälja eller på annat sätt distribuera vidare sådant material, ifall annat inte har avtalats med upphovsmannen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #34
          Ola: Jag vet inte vad som gäller för medlemsspecifika sidor. För de fotografer som uttryckligen sagt att deras bilder inte får publiceras på nätet bör det inte göra någon skillnad i alla fall.

          Ursprungligen postat av Zaphi
          Detta hänger ju på exakt vad vi har accepterat. Kan ni lägga ut texten please?
          För material publicerat i CB finns mig veterligen ingen text om vad som gäller för publicering på annan plats.

          Från forumreglerna:
          § 22. Bilder, filmer och annat material som publiceras på NCS hemsida (t.ex. i Artregistret), på Forumet och/eller deltar i Fototävlingen eller någon annan tävling som NCS arrangerar, får fritt användas av NCS på hemsidan och i Ciklidbladet (också ifall Ciklidbladet distribueras elektroniskt) under obegränsad tid. NCS har inte rätt att sälja eller på annat sätt distribuera vidare sådant material, ifall annat inte har avtalats med upphovsmannen.
          Från reglerna till fototävlingen:
          Du beviljar, med ditt deltagande i tävlingen, att foto får användas för publicering i Ciklidbladet, på Ciklid.org samt andra övriga ställen där foton kan behövas för att presentera Nordiska Ciklidsällskapet.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #35
            Vaddå, finns TVÅ texter? Sikken paradox
            Denna texten är inte ju bra:

            "Du beviljar, med ditt deltagande i tävlingen, att foto får användas för publicering i Ciklidbladet, på Ciklid.org samt andra övriga ställen där foton kan behövas för att presentera Nordiska Ciklidsällskapet."

            Det innebär i princip fri användning till vad som helst, hur länge som helst och i vilket sammanhang och format som helst. Stackars fotografen!

            Den andra texten är helt ok, men ingen höjdare heller egentligen. Varför inte skriva villkoren på ett ställe och låt de som tävlar, skriver i forum, lägger in i artregister etc. godkänna dessa villkor. Att skriva olika texter på olika ställen är inte bra.
            Senast redigerad av Zaphi; 16 augusti 2011, 15:55.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #36
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Vaddå, finns TVÅ texter?
              Ja det finns två texter. Sen finns även den generella bildpolicyn för för Ciklid.se, jag vet inte om den är aktuell och gäller för Ciklid.org:

              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #37
                Det är inte bara två texter utan två olika bildrättigheter. Fototävlingen startades ju för att få in bilder med stora rättighet för NCS och man kan vinna rejäla priser vilket är moroten till fotografer att tillåta detta.

                De andra allmänna reglerna är till för att bilder som används på annat sätt. Om detta är bra går självklart att diskutera, men bilderna som deltagit i fototävlingen är inte "samma" som de som läggs upp på forumet eller skickas in till artregistret.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #38
                  Jag räknar helt enkelt med att de bilder som jag lägger upp på nätet kan kopieras. Jag tror också att många andra gör det. Sedan har jag också gjort upp med flera andra fotografer att vi får använda varandras bilder.
                  Jag fann t.ex ett par av mina i denna grattis pdfen som kom förra veckan.

                  För min del tycker jag det enbart är kul och det är också därför jag tar bilder.
                  Jag har svårt o se vad den ev fördelen skulle vara med o inte acceptera att de används.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Uppfriskande inställning.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #40
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Jag räknar helt enkelt med att de bilder som jag lägger upp på nätet kan kopieras. Jag tror också att många andra gör det.
                      Det är därför en några fotografer har sagt att de inte vill att deras bilder publiceras på nätet.

                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Jag har svårt o se vad den ev fördelen skulle vara med o inte acceptera att de används.
                      Jo de flesta tycker alldeles säkert precis som du och jag att det är helt okej att deras bilder används i detta sammanhang. Samtidigt måste man ta hänsyn till dem som av en och annan anledning inte inte vill det. NCS har inte bett om att få publicera på annat ställe än i CB, och några har även fått löfte om att det inte hamnar på nätet.
                      För framtiden kan det vara en bra idé att påtala att inskickat material kommer att publiceras både i CB och på Ciklid.org.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Det är därför en några fotografer har sagt att de inte vill att deras bilder publiceras på nätet.
                        Detta är inte exakt samma sak som en pdf i och för sig. Bildkvalitet där är inte speciellt hög och det krävs lite trixande för att klippa ut en bild. (Detta var ämnat för läsare av tråden, inte dig Micke - Detta kan du ju i sömnen) Det går nääästan att jämföra med risken att någon scannar papperstidningen och använder bilderna på nätet nu när "alla" skrivare har scanner.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 16 augusti 2011, 18:17.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #42
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Det är därför en några fotografer har sagt att de inte vill att deras bilder publiceras på nätet.

                          Jo de flesta tycker alldeles säkert precis som du och jag att det är helt okej att deras bilder används i detta sammanhang. Samtidigt måste man ta hänsyn till dem som av en och annan anledning inte inte vill det. NCS har inte bett om att få publicera på annat ställe än i CB, och några har även fått löfte om att det inte hamnar på nätet.
                          För framtiden kan det vara en bra idé att påtala att inskickat material kommer att publiceras både i CB och på Ciklid.org.
                          Hej enig där Micke jag förutsätter också att denna diskussion avser hobbyn inte kommerciella syften, skulle tro att det är det merparten är rädda för.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #43
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Jag räknar helt enkelt med att de bilder som jag lägger upp på nätet kan kopieras. Jag tror också att många andra gör det. Sedan har jag också gjort upp med flera andra fotografer att vi får använda varandras bilder.
                            Jag fann t.ex ett par av mina i denna grattis pdfen som kom förra veckan.

                            För min del tycker jag det enbart är kul och det är också därför jag tar bilder.
                            Jag har svårt o se vad den ev fördelen skulle vara med o inte acceptera att de används.
                            Det är ingen tvekan om att de flesta tycker att det är OK och tycker man det så avstår man också från att lägga upp dom här.
                            Vore det t.ex. Ok att jag gick in och snodde alla foton i artregistert här och la in dom på Zoopet - du verkar tycka att det vore OK. Jag anser inte det och kommer självklart inte heller att göra så.

                            Jag anser inte heller att man skall bryta löften som har getts (om Ciklidbladet) och lägga upp foton som man inte har fått tillstånd att publicera.
                            Anledningen till att man vill det kan vara flera, men som Micke skriver tror jag den främsta anledningen till denna inställning är att de inte vill att deras foton skall massproduceras på nätet - främst handlar det om att dessa personer försörjer sig på (eller åtminstone har det som inkomstkälla) sina foton och självklart inte vill att deras inkomst skall försvinna när deras foton sprids på nätet.
                            Dock som Ola skriver så handlar det ju här om en PDF och då är ju inte risken så hög för detta.
                            Men oavsett vilket - lovar man en sak så skall man stå för det.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Mina foton, om några skulle vara intressanta, får givetvis användas till Ciklidbladet i vilken form det än må vara samt på ciklid.org (vilket de redan görs..bl a i artregistret).



                              Härligt med CB i pdf form...hatten av.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Härligt att höra Stefan!

                                Sent via tapatalk
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...