Ny funktion: Ciklidbladet i PDF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Men jag tror inte att vi behöver oroa oss för att det blir svårt att få bilder till Ciklidbladet i framtiden.
    Jo det är säkert mycket lättare att få tag i bilder idag. Det jag menade var att det är viktigt att hålla de överenskommelser man har med fotografer, annars kanske de inte vill bidra med fler bilder.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av Micke
      Under min tid som redaktör vet jag att det var några fotografer som uttryckligen sa att deras bilder enbart får publiceras i CB och inte på nätet.
      Så var det även under min tid. Jag vet dock att några av de som då sa definitivt nej idag säger ja, men då skall NCS självklart ha fått ett godkännade från dom innan man publicerar.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Jepp det följer vi definitivt, därför saknas en del av just dessa artiklar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Ursprungligen postat av DaRe
          De fotografer som har sagt till att de inte vill bli publicerade har vi redan från början tagit bort. Några har dock släppt på detta men en del står fast och det respekterar vi utan diskussion.
          Man skall inte behöva säga till om att man inte vill bli publicerad. CB har fått fotona gratis och många har haft som förbehåll att fotona enbart får användas i CB.
          Då skall NCS stå för vad som sagts tidigare och inte köra över dom genom att ändra sitt löfte till dom i efterhand genom en fråga i detta forum (som få läser - speciellt de utländska artikelförfattarna).

          [QUOTE] För foton som finns i tidningen och som använts i fototävlingen antar jag att vi redan idag publicerar på nätet så de bör vara direkt ok, men även de person som har bilder i dessa artiklar kan höra av sig/QUOTE]
          Det borde stå angivet när man laddar upp foton i tävlingar och forum att NCS förbehåller sig rätten att använda foton som laddas upp här.

          På Zoopet står detta angivet för tävlingen och i Goldmedlemmarnas fotoarkiv och dessa foton använder vi då i t.ex. artbeskrivningar. Däremot står det inte angivet för de foton som laddas upp i forum eller blogg, men dessa foton använder vi inte heller.
          Här borde det ju vara än viktigare att det står angivet om det skall användas i CB, men egentligen borde samma gälla för användandet av foton i artregistret

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Jättebra med alla kommentarer och ledsen för hur det uppfattats. Det är ett radikalt steg och jag hoppas ändå att det slutar lyckligt.

            Grundprincipen har grovt varit att vi frågat i förväg alla som inte är medlemmar eller utländska författare fotografer. Eller artiklar vi översatt. För personer(medlemmar) vi vet har skrivit mycket hade vi avaktiverat pdferna innan vi fått ok, jag insåg att det var några missar där som nu är fixade men vi har fått ok från så gott som alla nu även där.

            Men som sagt hör av er direkt till mig eller någon annan så rättar vi till det snart vi kan.

            Oavsett så uppskattar jag återkopplingen i denna tråd!! Ös på med åsikter bara...
            I framtida artiklar kommer vi givetvis kontinuerligt att fråga om lov och det står fritt att säga nej. Då blir det bara text. Men man kan väl säga nej till det med antar jag men där har vi nog aldrig frågat trots att det är lika viktigt. Eller har jag fel där?!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Krille
              Användare
              • januari 2011
              • 103

              #21
              Ciklidbladet som pdf låter härligt...
              alltid kul och läsa gamla artiklar
              Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                För foton som finns i tidningen och som använts i fototävlingen antar jag att vi redan idag publicerar på nätet så de bör vara direkt ok, men även de person som har bilder i dessa artiklar kan höra av sig
                Det borde stå angivet när man laddar upp foton i tävlingar och forum att NCS förbehåller sig rätten att använda foton som laddas upp här.
                Bra kommentarer.

                Jag tror vi har dylik text.
                §22:


                Kanske skulle det vara synligare i just fototävlingen...??!!

                Om de publuiceras i digital form på siten är liksom nödvändigt för att kunna tävla.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Kanske skulle det vara synligare i just fototävlingen...??!!
                  Detta står i reglerna för fototävlingen:
                  Du beviljar, med ditt deltagande i tävlingen, att foto får användas för publicering i Ciklidbladet, på Ciklid.org samt andra övriga ställen där foton kan behövas för att presentera Nordiska Ciklidsällskapet.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Bra kommentarer.

                    Jag tror vi har dylik text.
                    §22:


                    Kanske skulle det vara synligare i just fototävlingen...??!!

                    Om de publuiceras i digital form på siten är liksom nödvändigt för att kunna tävla.
                    Det räcker ju egentligen (som Micke skriver så finns det ju också redan i fototävlingen). Det viktiga är ju att det finns - det är nog ytterst ändå ytterst få som läser den texten - men den skall i alla fall finnas med

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Grundprincipen har grovt varit att vi frågat i förväg alla som inte är medlemmar eller utländska författare fotografer. Eller artiklar vi översatt.
                      Det där blev lite snurrigt. Utländska författare och fotografer har vi självklart suttit och mejlat hej vilt.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #26
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        I framtida artiklar kommer vi givetvis kontinuerligt att fråga om lov och det står fritt att säga nej. Då blir det bara text. Men man kan väl säga nej till det med antar jag men där har vi nog aldrig frågat trots att det är lika viktigt. Eller har jag fel där?!
                        Det finns även exempel på någon författare som inte heller tillåtit att deras text publiceras på nätet. Ska man vara noga så bör man nog fråga om det är okej att publicera både text och foton på nätet.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Det finns även exempel på någon författare som inte heller tillåtit att deras text publiceras på nätet. Ska man vara noga så bör man nog fråga om det är okej att publicera både text och foton på nätet.
                          Det görs när jag ber om artiklar men faktiskt inte för medlemsartiklar. I nästa CB har jag tänkt att lägga in texten ”NCS förbehåller sig rätten att också publicera artikeln utan och tillsammans med dess foton på webben om inget annat överenskommits” eller liknande. Ge gärna förslag på hur texten ska se ut. som redaktör vill jag inte slita med att få in rättigheter att använda fotona i nya sammanhang t ex andra artiklar eller i artregistret. Detta riktar sig då alltså till medlemmar som skriver artiklar.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Bra nu börjar vi bena ut lite saker att förbättra!!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #29
                              Så här något efterrationaliserande: Vore det ok att möjligheten att be oss ta bort bilder är den sista utvägen i fall där vi försökt nå fotografen men inte lyckats eller inte fått svar?

                              Ett särfall är avlidna fotografer. I princip är det dödsboet/arvingarna som sitter på rätten till bilderna (och i kommersiella sammanhang skulle man självfallet fråga). Men det känns lite överdrivet att börja utreda vem rättsinnehavaren är när det gäller hobbyverksamhet, och jag har även en liten känsla av att dödsbon/arvingar kunde bli förvånade om man frågade dem om sådant.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mikael W
                                Så här något efterrationaliserande: Vore det ok att möjligheten att be oss ta bort bilder är den sista utvägen i fall där vi försökt nå fotografen men inte lyckats eller inte fått svar?
                                Juridiskt - nej. Moraliskt - nja.

                                Rent juridiskt hjälper det inte att ni inte kunnat nå upphovsrättsinnehavaren för godkännande av publicering på nätet. Att ge möjligheten att i efterhand ta bort bilderna är inte juridiskt korrekt, och då har upphovsrättsinnehavaren rätt att fakturera er för otillåten användning. Fotografiska verk är upphovsrättsskyddade i 70 år efter fotografens död, fotografiska bilder i 50 år efter att de tagits. Gränsen mellan fotografiskt verk/bild är luddig.

                                Visst det är en ideell förening och de allra flesta tycker nog att det är okej att ni använder deras bilder (och text), men trots allt hör det till man frågar först.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...