Akvariehelg med Ciklidstämma i Göteborg den 30/3-1/4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #46
    Ursprungligen postat av Zaphi
    Jo, Arvika 98, första och sista gången.
    Jag var där 2003 men Hultsfred och Roskilde har jag nog sammanlagt varit på mer än 20 gånger, men det var längesedan nu. Kanske är det festivaltarmen som suger tag i mig när jag hör talas om parallella ciklidsnack!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #47
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag var där 2003 men Hultsfred och Roskilde har jag nog sammanlagt varit på mer än 20 gånger, men det var längesedan nu. Kanske är det festivaltarmen som suger tag i mig när jag hör talas om parallella ciklidsnack!
      nu gäller det ju för arrangörerna att visa att det är en ciklidstämma det handlAR om inget akvarie möte, jag åker självfallet om föredragen är bra
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #48
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        ...om föredragen är bra
        Det vet man ju sist och slutligen först efteråt .
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #49
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          nu gäller det ju för arrangörerna att visa att det är en ciklidstämma det handlAR om inget akvarie möte, jag åker självfallet om föredragen är bra
          Ja men det är varken eller.
          Denna gång är det en "Akvariehelg med ciklidstämma"

          Målsättningen är att det skall vara ett brett akvaristiskt evenemang där tyngdpunkten skall ligga på ciklider.

          Jag nämnde tidigare att 4 föredrag skall finnas med
          1/ Malawi: Malawiciklider är ju det som de flesta ciklidintresserade ciklidister håller på med och som även är poulärast på detta forum.
          2/ Sydamerika: Intresset i allmänhet för sydamerika är definitivt större än för malawi, men här handlar det inte specifikt om ciklider utan om alla typer av fiskar så detta föredrag behöver inte bara handla om ciklider, men dessa kommer självklart att finnas med.
          3/ Miljö: Miljöfrågor är viktiga för vår hobbyns fortlevnad och det skall därför vara ett av föredragen på evenemanget och det skall då självklart ha en akvaristisk inriktning. Det finns också ett NCS-bselut om att ett av föredragen på varje ciklidstämma skall vara ett miljöföredrag.
          4/ NCS: Det skall också vara ett "reklamföredrag" för NCS eftersom vi tycker att NCS på tidigare stämmor varit direkt usla på att marknadsföra sig.

          Utöver dessa 4 huvudföredrag blir det 2 till men vad kommer att handla om beror lite på vilka föredragshållare som kan komma.
          Sedan blir det ju också de s.k. "miniföredragen" och dessa är ju till för att bredda innehållet - det finns ju andra ciklider än från malawi och sydamerika, det finns andra fiskar än ciklider, det finns andra typer av föredrag än om fiskar etc.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 juli 2011, 11:28.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            4/ NCS: Det skall också vara ett "reklamföredrag" för NCS eftersom vu tycker att NCS på tidigare stämmor varit direkt usla på att marknadsföra sig.
            Point taken och jättebra ide!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #51
              Ursprungligen postat av DaRe
              Point taken och jättebra ide!
              Ja det tror jag behövs. En förutsättning för att vi skall bli fler medlemmar och att den fantastiska medlemstidningen Ciklidbladet skall kunna överleva är ju att det görs reklam - detta är ett sätt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #52
                Den förste föredragshållaren är nu klar - nämligen världens främste på Malawi- och Tanganyikaciklider Ad Konings
                Denna helg hade han redan en resa inbokad ihop med några andra men han lyckades skjuta upp denna för att komma hit
                Ad kommer att i Göteborg preliminärt hålla ett huvudföredrag om Malawi och ett miniföredrag om Tanganyika.

                Normalt sett tycker jag inte att det är en bra idé att samma föredragshållare kommer tillbaka 2 år efter varandra, men nu senast så höll han bara ett kortare föredrag om sin "karriär" och året innan kunde han inte komma till Linköping pga askmolnet. Så vi får faktiskt gå tillbaka ända till 2007 då han senast höll ett fiskföredrag i Sverige. Dessutom är det också mer än 10 år sedan som han höll något föredrag i Göteborg. Därför är vi mycket glada över att han kan komma hit.

                Denna gång kommer Ad att hålla 2 fiskföredrag där vi bl.a. kan få reda på vad för nytt som hänt i såväl Malawi- som Tanganyikasjön.

                Vi har också redan nu bjudit in ytterligare en föredragshållare och denne vill gärna komma, men också för denne kolliderar det med ett annat evenemang. Vi får hoppas att det löser sig. Jag återkommer.

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #53
                  Ad är ju trevlig och kompis med många men känns ju inte så nydanande direkt. Alla har hört han, han lockar inte mig till stämmor i alla fall. Han har ju inte direkt sålt ut dom stämmor han varit på dom senaste åren. Sorry.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #54
                    Ursprungligen postat av Leopoldi
                    Ad är ju trevlig och kompis med många men känns ju inte så nydanande direkt. Alla har hört han, han lockar inte mig till stämmor i alla fall. Han har ju inte direkt sålt ut dom stämmor han varit på dom senaste åren. Sorry.
                    Som jag skrev ovan så har han faktiskt inte hållit något fiskföredrag på senare år i Sverige - senast var 2007 i Linköping och då var det faktiskt rejält med folk (den näst största ciklidstämman någonsin) som lyssnade

                    Självklart strävar vi dock även efter att få hit såväl sådana som helt nya för oss som erfarna rävar och det kommer ju att bli 15 föredrag så även du kommer säkert att få lyssna på sådana som du inte har hört förut.

                    Sedan kan man väl rent allmänt säga att det är lite tunt med nya bra föredragshållare på MALTA-sidan. Som reserv för Ad om inte han kunde så hade vi Andreas Spreinat och även han är ju "gammal" i gården (Andreas hade vi senast när Ciklidstämman var i Göteborg).
                    Det finns visserligen ytterligare några som är rätt OK på MALTA men det är bara Ad och Andreas som är riktigt bra enligt min mening.
                    När dyker det t.ex. upp någon riktig bra föredragshållare om de olika avelsformerna som finns på Malawi - detta är ju nytt?
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 juli 2011, 12:03.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #55
                      Ursprungligen postat av Leopoldi
                      Ad är ju trevlig och kompis med många men känns ju inte så nydanande direkt. Alla har hört han, han lockar inte mig till stämmor i alla fall. Han har ju inte direkt sålt ut dom stämmor han varit på dom senaste åren. Sorry.
                      Det är klart, en Ph.D. i medicinsk biologi och författare till 36 böcker har säkert inget mer att berätta för oss.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Santa
                        Användare
                        • december 2006
                        • 93

                        #56
                        Hur bokar man och måste man vara betalande medlem här??
                        Ska i och för sig bli medlem här
                        Malawi i massor

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #57
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Det är klart, en Ph.D. i medicinsk biologi och författare till 36 böcker har säkert inget mer att berätta för oss.
                          Plus att han varje år flera gånger besöker Malawisjön, Tanganyikasjön, Mexiko och där både hittar nya arter och deltar i forsknings och miljöprojekt.

                          Nej som sagt om man bill höra de absolut senaste nyheterna från dessa ställen så är det Ad man skall lyssna på.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #58
                            Ursprungligen postat av Santa
                            Hur bokar man och måste man vara betalande medlem här??
                            Ska i och för sig bli medlem här
                            Alla kan komma oavsett om man är medlem i NCS eller inte. Däremot kan man ännu inte anmäla sig - vi kommer att meddela när anmälningstiden drar igång både i detta forum och i andra större akvarieforum i Sverige.
                            Så det är bara att avvakta och se.

                            PS. Självklart kan du redan nu bli NCS-medlem även om det som sagt inte är något krav för att komma på Akvariehelgen/Ciklidstämman

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #59
                              Kan också meddela att vi nu har en annan föredragshållare klar med 90% säkerhet. denne kunde dock först lämna ett 100% säkert besked i mitten av augusti så vi avvaktar lite med att offentliggöra namnet

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #60
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Kan också meddela att vi nu har en annan föredragshållare klar med 90% säkerhet. denne kunde dock först lämna ett 100% säkert besked i mitten av augusti så vi avvaktar lite med att offentliggöra namnet
                                Tyvärr, tyvärr så vi jag igår återbud från Oliver Lucanus som sagt att han med 90% säkerhet kunde komma. Tyvärr hade han ett möte redan inbokat i Kina och det gick inte att flytta fram detta några dagar.
                                Oliver var ledsen över detta, men hoppades att han istället kunde komma ett annat år.

                                Tråkigt men inget att göra åt - vi jobbar vidare med att få hit förstklassiga föredragshållare och har sänt ut förfrågningar åt andra håll.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...