120L Julidohromis och Multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    Användare
    • april 2011
    • 154

    #16
    Ursprungligen postat av DaRe
    Grattis, det var ena små rackare!
    Tja. nu har de ändå växt till sig är säkert dubbelt så stora som när jag såg dem första gången. I början var det omöjligt att fota dem
    //Emil

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Köp fryst cyklops å växer dom så att det knakar.
      Nykäckt artemia är oxå någe dom gillar.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Nasso
        Användare
        • april 2011
        • 154

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        Köp fryst cyklops å växer dom så att det knakar.
        Nykäckt artemia är oxå någe dom gillar.
        Fryst cyclops som tinat i ett snapsglas och sen en plastspruta med luftslang på kör jag med. Funkar klockrent
        Artemia borde jag börja köra med. Fick inte ordning på min kläckare. Har varit lite för lat
        //Emil

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av DaRe
          Fascinerande när man ser videon från webkameran. Finns någon strategi kring grävandet? Vill de uppnå nåt speciellt? När slutar de? Vad triggar att de slutar?
          Jag tror inte mycket på strategi eller att de vill uppnå nåt, men de har säkert någon som får dem att sluta som är baserat på en känsla de får i ett visst läge.

          Först känns det bra att gräva och det har inget annat mål än just grävandet, sedan initierar själva resultatet av grävandet (högen eller kanske gropen) en känsla av trygghet(?) som gör att det inte är lika skönt att gräva längre.

          Det roliga är ju analogierna med människan sätt att agera och ofta gör vi ju saker bara för de ska göras och inte alltid för det finns en övergripande strategi. Personligen tror jag dessutom att i de fall det finns en strategi som finns den också av autonoma skäl som är ett sätt för oss att göra det som ska göras... Sorry OT.
          Hej

          I naturen gräver de en massa tunnlar vilket de inte kan göra i akvariet. Jag skrev lite om det här scrolla ner till getingciklid http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2 tyvärr har alfa och beta försvunnit. Får ta och fixa det.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            tyvärr har alfa och beta försvunnit. Får ta och fixa det.
            Fixat!

            Nu ser texten i artikel ut så här:

            Lamprologus multifasciatus
            eller getingcikliden som någon velat kalla den, hör till de minsta cikliderna man känner till. Hanen blir cirka fyra centimeter och honan sällan över två och en halv. Den är en snäckskalslekande ciklid som lever hela sitt liv hårt knuten till tomma snäckskal. I naturen bildar de små kolonier i snäcksskalskyrgokgårdarna av tomma Neothauma-skal. En koloni består vanligen av några hanar och flera honor. Den största och dominanta hanen kallas alfa-hane, nästa i hierarkin beta-hane och efter beta kommer gamma. Boplatsen består av de snäckor som samlas i en 20-50 centimeters fördjupning. Snäckorna grävs sedan ner i den halvt mineraliserade och därför väldigt hårda sandbottnen. Detta gör att det bildas en rätt komplex och skyddad boplats. En genetisk analys visade att bara alfa- och beta-hanen hade befruktat ägg. Båda gamma-hanarna i studien var barn till alfa-hanen vilket också var fallet för de flesta beta-hanarna.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Man kan rätt lätt fejka denna "boplats".

              Krossa kalksten till 2-3 cm stora bitar lägg dom underst. Fyll på¨med sand o överst snäckskal. Multisarna kommer att gräva ut gångar o skalen hamnar på småstenen ett par cm ovan bottenglaset.
              Då bildas naturliga barnkammare under snäckorna dit ungfisk går med bra skydd mot rov.
              Det påskyndar kollonitillväxten avsevärt, eftersom skalen blir tomma fortare.

              Dessutom slipper man se bottenglaset
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Ursprungligen postat av Nasso
                Fryst cyclops som tinat i ett snapsglas och sen en plastspruta med luftslang på kör jag med. Funkar klockrent
                Artemia borde jag börja köra med. Fick inte ordning på min kläckare. Har varit lite för lat
                Ja gjorde en tråd som beskriver hur man kan skippa kläckare o bara köra med en simpel plastlåda.

                ja har fått en nytändning när det gäller artemiakläckning för att det är så himla enkelt att få fram kläckt artemia i liten skala. Ta en vit GB-glassburk, skura den helt ren. Ta 2cm akvarievatten i burken, ta saltströaren(spelar inge roll om det är jodfritt eller ej) och ströa 3-5 sek i burken, häll i en nypa artemiaägg. Rör
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #23
                  jag fattar ínte varför folk ska hålla på med enklaste viset när lufcirkulation på artemian ger mångdubbelt bättre kläckning
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    jag fattar ínte varför folk ska hålla på med enklaste viset när lufcirkulation på artemian ger mångdubbelt bättre kläckning
                    Håller egentligen med dig, men den enkla metoden är busenkel och funkar finfint när man inte har särdeles många yngel.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      jag fattar ínte varför folk ska hålla på med enklaste viset när lufcirkulation på artemian ger mångdubbelt bättre kläckning
                      Jag frågade lite efter hur man bäst gör det här:
                      ja har fått en nytändning när det gäller artemiakläckning för att det är så himla enkelt att få fram kläckt artemia i liten skala. Ta en vit GB-glassburk, skura den helt ren. Ta 2cm akvarievatten i burken, ta saltströaren(spelar inge roll om det är jodfritt eller ej) och ströa 3-5 sek i burken, häll i en nypa artemiaägg. Rör


                      Har du lust att upplysa mig?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #26
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Jag frågade lite efter hur man bäst gör det här:
                        ja har fått en nytändning när det gäller artemiakläckning för att det är så himla enkelt att få fram kläckt artemia i liten skala. Ta en vit GB-glassburk, skura den helt ren. Ta 2cm akvarievatten i burken, ta saltströaren(spelar inge roll om det är jodfritt eller ej) och ströa 3-5 sek i burken, häll i en nypa artemiaägg. Rör


                        Har du lust att upplysa mig?
                        visst
                        kapa botten på en cola flaska vänd upp och ner i med 1L vatten 1msk grovsalt önskad mängd artemia i mrd luft voila kläckt efter 18-30 timmar beroende på temp och artemia sort
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • nicson
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 639

                          #27
                          Ursprungligen postat av LN
                          Man kan rätt lätt fejka denna "boplats".

                          Krossa kalksten till 2-3 cm stora bitar lägg dom underst. Fyll på¨med sand o överst snäckskal. Multisarna kommer att gräva ut gångar o skalen hamnar på småstenen ett par cm ovan bottenglaset.
                          Då bildas naturliga barnkammare under snäckorna dit ungfisk går med bra skydd mot rov.
                          Det påskyndar kollonitillväxten avsevärt, eftersom skalen blir tomma fortare.

                          Dessutom slipper man se bottenglaset
                          Verkar helfräckt, skall prova så snart jag ramlat över lite kalksten!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Joda Peter det enkla är bäst

                            Nää du har rätt i att luftpump är bäst, men har man ett kar i vardagsrummet o inte någonstans att stoppa undan bubbelmaskinen så är det enklaste oftast gott nog.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...