120L Julidohromis och Multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    Användare
    • april 2011
    • 154

    120L Julidohromis och Multifasciatus

    Jag tycker att det behövs lite med aktivitet i Tanganyika-sektionen av detta forumet

    Detta är mitt första tanganyika akvarium. Det blir fler framöver
    Runt 120L är det på. Karet har välvd framruta. I det går det 2 st Julidochromis transcriptus och 6 st Lamprologus multifasciatus .


    Stenröse till vänster för jullarna. Sand till höger. Har fyllt botten med lite större stenar för att multisarna inte ska gräva hela vägen ner till glaset.


    Vattenfyllt. Det kom i mer sand senare.


    Så här ser det ut efter att multisarna har möblerat om lite.


    Jag har även riggat upp en nätverkskamera för att hela tiden ta bilder på karet. Dessa bilderna använder jag för att göra time-lapse videos.

    Lite bilder på fiskarna:




    Och så avslutar vi med lite videos:

    Multisar som gräver. Lite bilder från hela karet. Lite utav en översiktsvideo.

    Julidochromis transcriptus

    Multifasciatus i sitt esse. Gräver som en galning.

    Och sist men inte minst, en time lapse video De två multisreviren längst till höger är med i bild. Det samlades in 21305 bilder och efter utrensning fanns det 390 bilder kvar som blev denna videon. Detta är alltså cirka 3 veckor komprimerat till 40 sekunder.
    Senast redigerad av Nasso; 12 juni 2011, 12:41.
    //Emil
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Häftigt. Håller med det ska in mer T och M hit!!

    Smart med stenarna under sanden som hindrar att tråkigt glas syns när det grävs, jag kör med skifferplator som ligger omlott lite så där i alla mina burkar. Det ser mycket trevligare ut om de grävs fram.

    Jag gillar dina stenrösen, skrapt!

    Hehe, snygg installation av webkameran också.
    Ligger den online? Det vore ju nåt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Nasso
      Användare
      • april 2011
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Häftigt. Håller med det ska in mer T och M hit!!

      Smart med stenarna under sanden som hindrar att tråkigt glas syns när det grävs, jag kör med skifferplator som ligger omlott lite så där i alla mina burkar. Det ser mycket trevligare ut om de grävs fram.

      Jag gillar dina stenrösen, skrapt!

      Hehe, snygg installation av webkameran också.
      Ligger den online? Det vore ju nåt.
      Så! Nu har jag fixat bilderna och filmerna. Sista filmen är resultatet från webbkameran. Den sänder inte live på nätet nu. Är lite bandbreddsproblem. Det är lösbart. Ska fixa. Är lite krångligt bara så tar lite tid
      //Emil

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Fascinerande när man ser videon från webkameran. Finns någon strategi kring grävandet? Vill de uppnå nåt speciellt? När slutar de? Vad triggar att de slutar?
        Jag tror inte mycket på strategi eller att de vill uppnå nåt, men de har säkert någon som får dem att sluta som är baserat på en känsla de får i ett visst läge.

        Först känns det bra att gräva och det har inget annat mål än just grävandet, sedan initierar själva resultatet av grävandet (högen eller kanske gropen) en känsla av trygghet(?) som gör att det inte är lika skönt att gräva längre.

        Det roliga är ju analogierna med människan sätt att agera och ofta gör vi ju saker bara för de ska göras och inte alltid för det finns en övergripande strategi. Personligen tror jag dessutom att i de fall det finns en strategi som finns den också av autonoma skäl som är ett sätt för oss att göra det som ska göras... Sorry OT.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • chas
          Användare
          • augusti 2009
          • 304

          #5
          Riktigt kul! Timelapsen va ju hur cool som helst!
          Älskar multisar. Funderar på o dedikera hela min botten på 720it till alla mina hundratals multisar.
          Jullarna ser rätt leksugna ut på första videon!

          Christian
          http://naistick.wix.com/photo

          Kommentar

          • Nasso
            Användare
            • april 2011
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Fascinerande när man ser videon från webkameran. Finns någon strategi kring grävandet? Vill de uppnå nåt speciellt? När slutar de? Vad triggar att de slutar?
            Jag tror inte mycket på strategi eller att de vill uppnå nåt, men de har säkert någon som får dem att sluta som är baserat på en känsla de får i ett visst läge.

            Först känns det bra att gräva och det har inget annat mål än just grävandet, sedan initierar själva resultatet av grävandet (högen eller kanske gropen) en känsla av trygghet(?) som gör att det inte är lika skönt att gräva längre.

            Det roliga är ju analogierna med människan sätt att agera och ofta gör vi ju saker bara för de ska göras och inte alltid för det finns en övergripande strategi. Personligen tror jag dessutom att i de fall det finns en strategi som finns den också av autonoma skäl som är ett sätt för oss att göra det som ska göras... Sorry OT.
            Nä du. De gräver nästan lite väl mycket för att det ska vara praktiskt för dem själva jag misstänker att de är för att imponera på honorna. I min burk är det iaf mest hanarna som gräver. Honorna flyttar mest runt lite vid snäckorna men det är hanarna som gör grovjobbet och skyfflar undan sand. Det kanske finna nån analogi med människor där också om man letar lite. De flyttar snäckorna lite med så att de ligger rätt. Tar tag i dem med munnen och rycker till dem lite. Fascinerande att sitta och studera iaf!
            Tycker inte det var ot. Intressanta fiskar det här. Destå intressantare hade det varit om man hade gott om utrymme åt dem....
            //Emil

            Kommentar

            • Nasso
              Användare
              • april 2011
              • 154

              #7
              Ursprungligen postat av chas
              Riktigt kul! Timelapsen va ju hur cool som helst!
              Älskar multisar. Funderar på o dedikera hela min botten på 720it till alla mina hundratals multisar.
              Jullarna ser rätt leksugna ut på första videon!

              Christian
              .... som du hade fått. hundratals multisar i ett kar är en syn som jag verkligen hade velat se

              Japp. Jullarna leker nog snart! Det var 4 st från början men dessa två tog hela stenröset i anspråk så jag fick plocka bort de andra.
              //Emil

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #8
                Det roliga med fiskar (oftast) är att de inte är så förutsägbara! Jag slängde ner 20-talet vinbergssnäckor och 10 multisar (Mbita) i 1000-l med 100 kg sand på botten för snart ett år sedan. De började gräva...Sedan satte jag mig o väntade på leken. Där hade jag suttit än idag - prinsessor o troffar i karet leker men inte multisarna. Det var synd för jag hade tänkt mig låta expansionen av kolonin fortgå mer eller mindre oförtrutet med säg halva karet täckt med snäckor. Sedan skulle jag sätta in en tanganyikaål eller två och se om det hela balanserat sig. Kanske har multisarna anat mina tankar

                Kommentar

                • Erik W
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 23

                  #9
                  Jag går i funderingar på något liknande, men är helt ny på det här med ciklider (och i stort sett akvarier också, hade ett sällskapskar i famlijen för ett antal år sedan...). Jag tycker snäcklekarna är sjukt häftiga, och kombinationen med ett stenröse med t.ex. Julidochromis är läcker, men tycker det saknas lite färg.

                  Nån som har ett förslag på ett kar på ca 150-200 liter? Enda måstet är att det ska finnas snäcklekare och nån färgklick. Vill gärna inte blanda fiskar från olika sjöar osv, och Malawi saknar ju snäcklekare...

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #10
                    Om du tycker gult är en bra färgklick är problemet lätt avhjälpt - Neolamprologus leleupi är klargul o lättskött. Altolamprologus compressiceps tycker jag dock är ännu vackrare med sin gulbruna teckning.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Altolamprologus compressiceps är verkligen läckra!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Anna Österman
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 282

                        #12
                        Jag röstar också på Altolamprologus. Den har inte bara färgen-den har också en av Tanganyikasjöns läckraste former.
                        Fiskar är vänner-inte mat!

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          Användare
                          • december 2012
                          • 180

                          #13
                          Plus att de leker som guppys och biter hårt för sin storlek, i alla fall här hemma. :p

                          Kommentar

                          • Nasso
                            Användare
                            • april 2011
                            • 154

                            #14
                            Då tar jag och postar lite fler bilder och filmer










                            Senast redigerad av Nasso; 30 juni 2011, 20:47.
                            //Emil

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Grattis, det var ena små rackare!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...