kläcka artemia - busenkelt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    Användare
    • januari 2008
    • 269

    #31
    Ursprungligen postat av Anna Österman
    Har någon testat att kläcka med Seltin-salt? Grymt smart tråd förövrigt. Det här måste jag testa
    Du måste ha vanligt salt, det funkar inte med Seltin. Eller möjligen så går det väl men jag antar att du då behöver använda dubbelt så mycket salt som du skulle behöva göra med vanligt salt.

    Kommentar

    • hawkse
      Användare
      • juli 2010
      • 26

      #32
      Jag kör med Falk Kvarnsalt för 7 SEK kilot. Funkar helt perfekt.

      Kommentar

      • Kimmy-
        Användare
        • juni 2010
        • 458

        #33
        så för att runda av lite så vissa förstår till 100% (jag)
        det som behövs är lite värme, ljus o salt?
        Mvh / Jimmy

        Lokal

        Kommentar

        • zenon
          Användare
          • september 2009
          • 168

          #34
          Glöm inte bort artemian och vattnet bara

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            #35
            Haha ja juste vore kanske en fördel lr? Ingen som har testat utan
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #36
              Nu har jag kläckt lite artemia enligt denna enkla modell. Har dock läst att corydoras yngel ej tål salt. Så jag undra kan man tex först sila bort skalen med en sil och sedan artemian med en annan sil ?. Vilka silstorlekar bör man då ha ?. ( för att fortsätta att göra detta på ett "busenkelt" sätt).

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #37
                Ingen som odlat corydoras och stött på problemet ?

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #38
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Nu har jag kläckt lite artemia enligt denna enkla modell. Har dock läst att corydoras yngel ej tål salt. Så jag undra kan man tex först sila bort skalen med en sil och sedan artemian med en annan sil ?. Vilka silstorlekar bör man då ha ?. ( för att fortsätta att göra detta på ett "busenkelt" sätt).
                  Du får nog modifiera metoden lite om du varken vill ha med skal eller salt. Jag brukar skära av locket och tejpa fast det på högkant i mitten av glassburken så att det bara blir en liten springa på 3-4mm i underkant. Den halvan som jag INTE lägger artemiaäggen i ställer jag mot ljuset så att artemian sedan simmar mot ljuset. Sug upp dem med en spruta och skölj sedan med kranvatten i en sil.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Jag håller på att kläcka artemia nu men får dålig kläckningsgrad eller så dör de direkt efter kläckning.

                    Jag kör glassburk med halvt lock på högkant, ägg på ena sidan osv

                    Äggen flyter och efter 1 dag så simmar en del artemia ikring, men jag ser en hel del ljusa saker, som jag tror är döda artemior på botten.

                    Vad kan det bero på?

                    det är rätt varmt så det ligger nog på 30 grader eller mer i vattnet. För varmt?
                    Jag kör med en rejält rågad matsked till 1 liter vatten. För mycket?

                    Dock lämnade jag en misslyckad kläckning några dagar och däri simmade sedan riktigt stora artemior (tror jag) som firrarna gillade skarpt.

                    Får man väsentligt högre kläckningsgrad med pet-flaska och syresten? Någon som har lust att beskriva hur de gör för att bli av med äggskal och ... ja hela PET-flaske metoden helt enkelt?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      #40
                      Detta måste testas, har problem med att mina palettyngel inte överlever. Kan man köpa ägg online nånstans?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Säkerligen. Annars brukar välsorterade akvariebutiker ha. Köp inte för mycket. 0,5 Dl räcker väldigt länge om man inte odlar massor.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • zenon
                          Användare
                          • september 2009
                          • 168

                          #42
                          Ursprungligen postat av DaRe

                          Jag kör med en rejält rågad matsked till 1 liter vatten. För mycket?
                          Tycker det låter som det är lite mycket av artemiaägg i förhållande till vattenmängd. Jag brukar köra ca 8 dl vatten till en tesked artemia.

                          Kommentar

                          • oaken
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 269

                            #43
                            Ursprungligen postat av zenon
                            Tycker det låter som det är lite mycket av artemiaägg i förhållande till vattenmängd. Jag brukar köra ca 8 dl vatten till en tesked artemia.
                            Jag tror och hoppas att han menade en matsked salt och inte artemiaägg!

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Sorry, ja jag menade salt.
                              Jag har ett kryddmått artemia till den skvätten saltvatten
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Får man väsentligt högre kläckningsgrad med pet-flaska och syresten? Någon som har lust att beskriva hur de gör för att bli av med äggskal och ... ja hela PET-flaske metoden helt enkelt?
                                Någon som vill förbarma sig och förklara lite?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...