kläcka artemia - busenkelt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    kläcka artemia - busenkelt

    ja har fått en nytändning när det gäller artemiakläckning för att det är så himla enkelt att få fram kläckt artemia i liten skala.

    Ta en vit GB-glassburk, skura den helt ren. Ta 2cm akvarievatten i burken, ta saltströaren(spelar inge roll om det är jodfritt eller ej) och ströa 3-5 sek i burken, häll i en nypa artemiaägg. Rör runt me fingret och ställ burken på akvariet. Dan efter har man nykläckt finfin artemia. Bara att skicka i hela laddningen i karen, me skal o allt. Det tar 15 sek att göra en ny laddning.

    Ja kläcker en liten dos 7 dagar i veckan till mina SA och Tanganyikaciklider o fiskarna formligen älskar maten.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Är det verkligen så bra för fiskarna att få i sig de ägg som inte kläcker samt skalen? Jag har iof aldrig provat, och om dina fiskar mår bra är det säkert bra.

    /Jocke

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Har inga probs me det. Ändå har ja fisk me känsliga magar. Tropheus och Xenotilapia flavipinnisyngel har inga som helst problem med magarna o dom är ju kända för sina dåliga magar
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ja, att kläcka artemia är enkelt.
        Vill nog påstå att det är ett av de bästa fodren vi kan ge våra fiskar(planktonätare)
        Matar sen flera år dagligdax med nyckläckt artemia dock trad kläckning i petflaska med luft.

        Har precis som LN aldrig märkt någon negativ effekt på skal och okläckta ägg.
        Försöker förvisso att undvika dessa men det går alltid i viss %.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Höll oxå på me petflaska och luft, men detta sätt är himla mycke enklare för den lilla mängd ja behöver få fram varje dag.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Höll oxå på me petflaska och luft, men detta sätt är himla mycke enklare för den lilla mängd ja behöver få fram varje dag.
            Vart ställer du den på akvariet? Rampen eller på täckglaset? Behövs ingen cirkulation? Jag har hört denna variant med glasad pajform. Tåls att prova...

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Bakom en ramp, o det är bara för utseendets skull ja och att ja vill få det så varmt som möjligt. Ja har testat och kläcka i helt mörker o i en väldans massa ljus. Ingen som helst skillnad i kläckningsmängd vad ja kan se.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Kanske ska nämna varför ja valt en vit låda.
                det är för att ja lättare kan se om artemian blivit rödaktig och därmed är kläckt.
                Men det går säkert bra med en mörk låda oxå
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Det med vit låda förstod jag...

                  Ett kanonbra tips faktiskt och det testas just nu faktiskt.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Måste bara följa upp detta. Nu har jag kläckt artemia till de få fiskar jag har just nu och de blev som galna av fodret. Räkan som jag har i ett av de mindre akvarierna började frisimma för att äta artemia!

                    En annan ganska makaber sak...jag öppnade en burk artemiaägg som jag köpte för ca 4-5 år sedan och som stått i frysen konstant. Dessa ägg provade jag att kläcka och det lyckades. För att vara en lekman runt denna typ av foder så är det skapligt underligt hur det kan komma liv ifrån något som varit nedfruset i nästan 5 års tid.

                    Jag sög upp artemian med en kanyl som jag lyckats få till mig för flera år sedan när jag arbetade inom vården. Perfekt att suga upp nykläckt artemia och sedan sticka ned den i karet och puffa ut i lagom doser.

                    Kommentar

                    • Marcus Karlsten
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 318

                      #11
                      Det är smidigt att belysa burken från sidan (ena hörnet) så samlas
                      de där och man kan enkelt suga upp dem med syrepump slang.
                      www.marcuskarlsten.se
                      -www.mobelspecialen.se-

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Måste bara följa upp detta. Nu har jag kläckt artemia till de få fiskar jag har just nu och de blev som galna av fodret. Räkan som jag har i ett av de mindre akvarierna började frisimma för att äta artemia!
                        Ja visst är det häftigt, när ja skickar i dom i min stora balja så upphör revirstrider och alla fiskarna nappar atremia i lugn o ro i minst en halvtimme. en bra sak som ja har märkt är att all småfisk får en ordentlig omgång mat nästan helt utan konkurans från övriga fiskar.
                        En bra lösning om man har både yngel och vuxna fiskar i samma balja.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                          Det är smidigt att belysa burken från sidan (ena hörnet) så samlas
                          de där och man kan enkelt suga upp dem med syrepump slang.
                          Japp ja jo ja har provat det oxå o det funkar mycket bra, men ja är ute efter minsta möjliga arbete med mesta möjliga effekt så därför kör ja nu bara me att hälla i artemiablandningen direkt i baljan o det funkar över all förväntan
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Tedde
                            Användare
                            • september 2006
                            • 100

                            #14
                            Kan bara hålla med, artemia har man tjänat in mycket tid och arbete på.
                            Tänk på hur mycket mindre tillväxten hade varit utan artemia = massor med mer matnings tillfällen och vatten byte per cm fisk, och för oss som odlar kan man räkna bort massor med veckor som fisken behöver gå i karen
                            I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Kul att du Tedde kom in i tråden. Ja vet ju att du har mycke större erfarenhet av att använda "osorterad" artemia än ja har. Det var faktiskt du som fick mig att skippa pippetter och silar av olika slag o bara köra så enkelt som möjligt .
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...