Jaguarciklid 2003 forts.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    "Har någon av fiskarna börjat gräva ännu? ...det brukar vara ett tecken på att leken börjar närma sig, så är det för övrigt även nu när de är större."

    Nej, dom har inte börjat gräva ännu. Jag hoppas det blir en lek inom en snar framtid. Hannen är väl ca 12cm nu och de tre andra ca 10cm. Hur stor var din hona när hon lekte för första gången? Hannen var väl 14-15 va?

    Tror ni att det kan vara svårt att få lek på jaguarerna när inte ens sebrorna leker?

    Se sebratråden för lite frågor om dom.


    MVH Martin

    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      "Hannen är väl ca 12cm nu och de tre andra ca 10cm. Hur stor var din hona när hon lekte för första gången? Hannen var väl 14-15 va?"
      Mina parade ut sig då hanen var ca 12cm och honan ca 8cm så har du tur så kommer dina att para ut sig när som helst. Mina lekte i alla fall första gången då hanen var ca 14cm och honan ca 10cm.

      "Tror ni att det kan vara svårt att få lek på jaguarerna när inte ens sebrorna leker?"
      Det tror jag inte, sebrorna har nog bara inte fattat tycke för varandra. Parar jaguarerna ut sig så kommer de att leka oavsett om sebrorna leker eller ej. Det ena utesluter inte det andra.

      Men stressa inte, med leken kommer också problemen... tänk på det.
      Och jag tycker fortfarande att du borde skaffa några snabba småfiskar så att du får se dem jaga lite, missa för allt i världen inte detta...

      Mvh Fredrik Isaksson

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • INXS

        Fredrik, tank pa att du maste halla balansen om du tar bort citronellumen sa hanen och honan inte ger sig pa varandra. Prova att satta den i ett annat kar forst sa du kan satta tillbaka den om jaguarerna borjar braka med varandra.
        Jag tror fortfarande att satta en plexiglas vagg mellan jaguarerna och citronellumen nar dom leker och ta bort den efterat skulle vara bast.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          "Fredrik, tank pa att du maste halla balansen om du tar bort citronellumen sa hanen och honan inte ger sig pa varandra."
          Jo det är precis det där jag oroar mig för... Byter jag in citrinellumen så är jag förmodligen tvungen att skaffa något annat så snart jaguarerna ska till att leka igen. Jag har funderat på någon större tetra eller någon annan fisk som inte är revirhävdande, det borde fungera ungefär lika bra tycker jag. Det kluriga är bara att hitta någon sådan fisk som de inte bara äter upp direkt... Någon stor mal kanske?

          Nu är det åtminstone ett faktum att det inte fungerar som det ser ut just nu. Idag har honan två stora sår uppe på huvudet, hanen har ett mindre sår och citrinellumen har ett par jack i fenorna, dessutom så är alla jaguarernas yngel borta och hanen har redan nu börjat gräva och flirta med honan igen...
          Trots att nu ynglena är borta så har jaguarerna stenhård koll på citrinellumen och de verkar inte ha någon plan att låta honom ta tillbaka sitt revir, citrinellumen har inte fått någon mat nu på morgon heller och de släpper helt enkelt inte ut honom ur grottan... Det är synd om honom och det är därför jag måste göra något åt saken.

          Det positiva när det gäller jaguarerna är att jag upplever det som att de trivs bättre nu då de kan simma runt i hela karet, när de var mindre så simmade de runt rätt mycket men sedan jag skaffade andra ciklider så har de mest varit kring deras revir på ca 70cm i längd. De är liksom lite spralliga nu och simmar fram och tillbaka och fram och tillbaka i karet, det har de inte kunnat göra sedan de var typ 10-12cm...
          Så jaguarerna mår helt klart bättre nu, citrinellumen är det givetvis lite värre ställt med och det är honom jag oroar mig för just i denna stund. Problemen som kommer när jaguarerna leker igen känns det som att jag får ta den dagen de kommer, det är citrinellumen jag måste tänka på just nu, det är honom det är synd om, han kan inte ens stå upprätt i den grotta jaguarerna håller honom fängslad i...

          Jag flyttar citrinellumen till sebrakaret tills vidare sedan får jag se hur jag gör på måndag då affärerna öppnar igen.

          För övrigt så får ni säga åt mig om ni tycker att jag pladdrar på för mycket.

          Mvh Fredrik Isaksson

          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • februari 2003
            • 708

            FI:
            "Mina parade ut sig då hanen var ca 12cm och honan ca 8cm så har du tur så kommer dina att para ut sig när som helst. Mina lekte i alla fall första gången då hanen var ca 14cm och honan ca 10cm."

            Nu är det ju hur spännande som helst, hoppas jag får ut ett par snart. Men man bör väl vänta till första leken kommer ändå va? utifall dom skulle dela på sig och välja en annan som partner.

            "Det tror jag inte, sebrorna har nog bara inte fattat tycke för varandra. Parar jaguarerna ut sig så kommer de att leka oavsett om sebrorna leker eller ej. Det ena utesluter inte det andra."

            Jo men det jag menade var att om inte ens jag klarar av att få lek på så lättlekta fiskar som sebror så kanske jag inte lyckas med jaguarerna heller. Men det är kanske som du säger, att det är bra om sebrorna inte leker än. Kanske bra om jaguarerna får leka först så dom bli lite mer aggressiv och kan försvara sig.

            "Och jag tycker fortfarande att du borde skaffa några snabba småfiskar så att du får se dem jaga lite, missa för allt i världen inte detta..."

            Jo jag ska köpa foderfiskar till veckan. Ska till Gävle då. Men det zoo som jag ringde till hade inte jättedanios och kunde inte får hem det på ett tag. Nu kan det ju vara så att de två andra zoo:na har jättedanios det har jag inte kollat. Men utifall dom inte skulle ha det, vad kan jag köpa för andra fiskar som är lika snabba?

            Och förresten jag tycker du ska pladdra på ännu mer jag=). Gillar långa inlägg.


            INXS:
            Du har väl 3 jaguarer va? hur går det? åker inte den som inte leker på stryk?


            MVH Martin

            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Martin:
              "Men man bör väl vänta till första leken kommer ändå va? utifall dom skulle dela på sig och välja en annan som partner."
              Jo det är nog bäst att göra så, vänta gärna ett par lekar innan du byter in de övriga, bara för att vara på den säkra sidan.

              "Jo men det jag menade var att om inte ens jag klarar av att få lek på så lättlekta fiskar som sebror så kanske jag inte lyckas med jaguarerna heller."
              Jag tror faktiskt inte att man som akvarist kan påverka så mycket när det gäller fiskarnas lek. Kan man få fiskarna att trivas så ökar man givetvis chanserna för lek men sedan så är det nog mest tur om man får dem att leka eller ej. Det slutgiltiga avgörandet sitter hos fiskarna, inte hos dig som akvarist.

              "Nu kan det ju vara så att de två andra zoo:na har jättedanios det har jag inte kollat. Men utifall dom inte skulle ha det, vad kan jag köpa för andra fiskar som är lika snabba?"
              Jag vet faktiskt inte, de enda fiskar jag har fått mina att "jaga" är jättedanior och små sajicaciklider, jag provade ge dem kadrinaltetror men dessa fösvann direkt, samma sak var det med sebraciklidsyngel. Har du möjlighet att fixa småfisk från havet så kan säkert små mörtar ge dem en ordentlig kamp, annars så får du prova dig fram. Kongotetran kanske kan funka, de är ju ganska grova och bastanta och borde inte försvinna på en gång tycker man. Fiskarna bör ju vara ganska stora i alla fall, helst 4-5cm, annars försvinner de direkt även om de är snabba.

              Mvh Fredrik Isaksson

              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                FI: skivtetror borde väll funka som target-fish? de är ju så höga så de går inte attt svälja, de har inte något revir heller så jaguarerna behöver inte bli trängda igen.

                Sen käkar de ju vegetabiliskt foder så det är ju lätt att se till att båda arterna får mat.

                fish r friend

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  "Har du möjlighet att fixa småfisk från havet så kan säkert små mörtar ge dem en ordentlig kamp, annars så får du prova dig fram."

                  Precis vad jag gjorde idag. Jag var ner till sjön och håvade upp lite småfisk. Det är dock löjor tror jag och dom är inte speciellt stor, kanske bara 3 cm, så jag tror inte att dom har någon chans.

                  MVH Martin

                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • INXS

                    Martin - jo det ar 3 jaggar, tva honor och en hane . Hanen lekte med den forsta honan och nu slank den andra honan in och lekte med honom.

                    Leken varkar hamma tillvaxten sa den honan som inte leker vaxer snabbare.

                    VARNING - satt inte vildfangad fisk i akvariet med akvariumfisk. Du riskerar att tillfora sjukdomar och parasiter som vild fisk nastan alltid har. IOM att akvariumfisk inte ar van vid dem kan dom tas dod pa innom dagar.

                    Vi hade ett gang malar (15 st upp till 30cm) i ett kar pa jobbet och folk brukade slanga in betesfisk efter att dom hade fiskat. Malarna var ca 6 ar gammla nar en dag nagon satte in ett gang sma mortar, gansa vanligt, innom en vecka var allt i karet dott. Alla fiskar fick nagonsorts tjockt mogel pa sig som vaxte sa snabbt att man kunde se det vaxa och sprida sig.

                    Troligen hander det inget i 90% av fallen som man stoppar i vild fisk, men jag vill inte ta risken att det skall handa en enda gang. Det skulle vara jakligt att sumpa mina firrar.

                    Har anvands ofta "silver sharks", "tinfoil barbs", "silver dollars" och sjalv anvander jag australiensiska rainbow fish. Dom ar alla ganska snabba och kan halla sig undan ett bra tag. Troligen ar dom lite dyrare an jattedanios. Jag har ocksa upplevt att dom maste vara lite storre ann tetror annars gor dom inget at upp parningen.

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      Jag har matat med enbart mört från sjön i ett och ett halvt år. Både till ormhuvvet och till pirayorna. Hade inga problem med sjukdomar, så jag ser inte varför jag skulle sluta med det. Jag brukar ha mörten i vårt badkar väldigt långa perioder, kan detta vara bra? Jag menar det fungerar ju som em sorts karantän så eventuellt skit borde väl försvinna.


                      MVH Martin

                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...