Bygga Kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    #16
    Glasmästaren ringde precis och har skickat iväg en beställning till emmaboda glasbruk, och jag kmr få dom slipade och klara Ska försöka lägga upp bilder så mkt jag kan och skriva om mina misstag Glaset skulle komma nästa onsdag.
    Mvh / Jimmy

    Lokal

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      #17
      Är så sugen på att sätta igång nu tänker på det 24/7 till och med i mina drömmar.
      Under nattens arbetspass i lastbilen så tänkte jag lite på hur man kan förenkla det lite med någon typ av rigg! alltså en typ av mall så nu har jag suttit med papper och penna och ritat på något som jag tror skulle funka hur bra som hellst och som man kan ha till olika storlekar osv, Är inte NCS medlem ännu så lägger bild i länk HÄR
      Får se om jag har lite tid över till helgen och bygga ihop riggen. Jag kommer då tillägga måtten jag använt mig av och storlek på virke osv, för er som är intresserade av det

      Har sett att det är faktiskt en del här på forumet som har limmat själva hur bar ni er år med att hålla glaset på plats?
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #18
        Tja.

        jag limmar aldrig med så stora siliconfogar som 2mm så jag vet inte riktigt hur det fungerar då. men normalt så håller siliconet ihop glaset och sen tejpar jag bara runt hörnorna.

        en rigg kan ju funka bra, men på gavlarna får du bygga nåt som hindrar glaset att trilla inåt i akvariet. Har du bilder du vill lägga upp på bygget kan jag gärna hjälpa dig om jag får för moderatorerna, bara maila dem till mitt användarnamn och hotmail.com
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Ravenskog
          Användare
          • mars 2007
          • 311

          #19
          Hörntvingar underlättar en del, innan man fixerat med tejp.

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • januari 2013
            • 2352

            #20
            På den tiden det begav sig och jag limmade akvarier använde jag tändstickor som distanser i fogarna. Sedan satte jag ihop det hela med silvertejp och limmade alla fogar direkt. Det funkade best att tejpa först och sedan pressa i stickorna.
            När siliconet härdat (nästan) tog jag bort stickorna och fyllde hålen efter dom. Sedan ett tunt lager som hålkärl ovanpå den första fogen. Jag lade också oftast ett par stickor under sidoglasen vid botten så jag inte belastade dessa med tryck underifrån. Någon som har en bättre metod?
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av bossep
              På den tiden det begav sig och jag limmade akvarier använde jag tändstickor som distanser i fogarna. Sedan satte jag ihop det hela med silvertejp och limmade alla fogar direkt. Det funkade best att tejpa först och sedan pressa i stickorna.
              När siliconet härdat (nästan) tog jag bort stickorna och fyllde hålen efter dom. Sedan ett tunt lager som hålkärl ovanpå den första fogen. Jag lade också oftast ett par stickor under sidoglasen vid botten så jag inte belastade dessa med tryck underifrån. Någon som har en bättre metod?
              Anledningen varför man använder tändstickor är att man skar rutorna fel....
              då tyngden av dom stående glasen pressade bort allt silicon.
              var det någon som använde tändstickor på sidorna........trodde väl inte det.

              man har gjort vissa framsteg

              om alla rutor står utanför bottenskivan när man limmar, har man med fingrarnas kraft lagom tryck för att få en liten hinna mellan glasbitarna.
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #22
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Anledningen varför man använder tändstickor är att man skar rutorna fel....
                då tyngden av dom stående glasen pressade bort allt silicon.
                var det någon som använde tändstickor på sidorna........trodde väl inte det.

                man har gjort vissa framsteg

                om alla rutor står utanför bottenskivan när man limmar, har man med fingrarnas kraft lagom tryck för att få en liten hinna mellan glasbitarna.
                Hmm, jag hade tändstickor över allt! Sedan ställde jag inte sidoglasen på bottenglaset.
                Men som du säger tekniken går framåt!
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Hmm, jag hade tändstickor över allt! Sedan ställde jag inte sidoglasen på bottenglaset.
                  Men som du säger tekniken går framåt!
                  Var bara lite ironisk
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    #24
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Var bara lite ironisk
                    Det skall limmas ett antal burkar här när jag kommer tillbaks så smidigare lösningar är alltid välkomna! Får kramp i händerna bar jag tänker på det!
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Är det svårt att limma egna akvarium? Jag har varit lite sugen på att testa...men vet inte vad det kan kosta och hur man egentligen gör.

                      Christer kan ordna en "limma akvarium" skola på ciklid.org.

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #26
                        det är ganska lätt när man vet hur man ska göra och man har bra tillskuret glas, bara man är noggrann så brukar det bli kanon, det kan bli dyrt beronde på vad man får tag i glas.

                        beställ några 4mm glasbitar och prova bygga ett 10 liters
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          det är ganska lätt när man vet hur man ska göra och man har bra tillskuret glas, bara man är noggrann så brukar det bli kanon, det kan bli dyrt beronde på vad man får tag i glas.

                          beställ några 4mm glasbitar och prova bygga ett 10 liters
                          Nja..jag har en lucka i min hylla som jag skulle kunna fylla med ett större kar. Kanske fixa ett själv...hm..nu blev man ju lite sugen.

                          Kommentar

                          • Kimmy-
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 458

                            #28
                            Jag har spanat in denna HÄR Länken som genomgår hur man limmar.

                            Ni disskuterade lite om tändstickor eller ej tror nog det blir enklast och lägga tändstickor, då man får ett jämnt lager med silikon runt hela karet!

                            bossep är det inte krångligt att få det rakt och så om du bara har tejp?
                            Det var lite därför jag ska bygga riggen.

                            StefanL Jag kommer lägga upp alla kostnader som du kan kika på sedan =)

                            cichlids4fun Bildproblemet kommer snart vara löst då NCS medlemskapen kmr =)

                            Nu blire sängen för mig Godnatt
                            Senast redigerad av Kimmy-; 06 augusti 2010, 11:56.
                            Mvh / Jimmy

                            Lokal

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #29
                              som sagt lite omständigt sätt att limma på, men det blir säkert bra det med
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              • Kimmy-
                                Användare
                                • juni 2010
                                • 458

                                #30
                                Idag ska jag inhandla allt som behövs listan följer:

                                Silikon, tändstickor, Aceton, vinkelLinjal, reglar och jag tänkte leta efter lite tålamod på burk om jag hittar det
                                Mvh / Jimmy

                                Lokal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...