Bygga Kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    Bygga Kar

    Hej har lite funderingar jag har en bänk här hemma som jag skulle vilja bygga ett Kar till med måtten 138cm*38cm*30*

    Undrar lite vad man ska ha för typ av glas, tjocklek och hur man ska limma ihop det. Jag vet att det inte är lätt men intressant att testa sig på det!

    Finns det något ställe man kan specialbeställa mått? (Hela Kar)
    Mvh / Jimmy

    Lokal
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Flyttade inlägget till Gör det själv avdelningen.
    Du kan måttbeställa i de flesta akvarieaffärerna eller hos någon glasmästare!

    Innan man ger sig på att limma ett sådant "stort" akvarium, är det bra om man tränat att limma ihop ett t.ex 20-30 liters, så man vet vad man ger sig in på.
    Många ggr är det lättare att vara två när man limmar ihop ett akvarium.
    Det brukar gå åt tre händer! Och man har ju bara två!
    Det finns några viktiga saker att tänka på:
    Gott om tid
    Ha alla grejer som behövs framme
    Tålamod
    Nogrannhet
    Bra verktyg
    Avfettning av glaset där limmet ska vara
    Silikon för akvarier Obs! Viktigt!


    Så lycka till med ditt akvariebygge!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      #3
      tack för svaret! Ska kolla upp detta i veckan när jag får tid över
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag tror Tassar och Morrhår i Växjö kan bygga karet åt dig. Så du kan ju ringa och fråga, om du inte vill bygga själv alltså.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Klart du ska prova på limma dig ett akvarium! Lättare än många tror.
          8mm glas till botten och alla sidorna. Själv hade jag inte tvekat köra med 6mm i sidorna. Längden och höjden på akvariet är vad som dimensionerar glasrutorna. Har själv haft ett 110 långt och 50 högt akvarium med 6mm i sidorna och en kompis har ett 180 långt och 30 högt.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • plåtis
            Användare
            • juni 2002
            • 212

            #6
            Hej! Tror att det står ett Åled kar på jobbet med dom måtten. I behov av nytt silikon Du får det om du har vägen förbi till Varberg.
            Lasse.H

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #7
              Endymion: Ja jag hade det på huvet jag med ska slå en signal o kolla med dom vad dom tar för det!
              56ovwal: Jag är sugen på att testa limma men vet inte om jag vill börja med ett så stort, har haft ett kar som brast och det är inte så kul med försäkringsbolag osv
              plåtis: är tyvärr en bit bort men om det skulle va så så ska jag hålla dig tillsvars
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #8
                Något jag låg och funderade på inatt! Finns det olika typer av glas som passar till olika akvarie? jag vill inte ha det vanliga glaset ska gärna vara lite "mörkare" för bänken jag ska ha akvariet på är svart och silikonet ska vara svart!
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 664

                  #9
                  Du är nog den första jag hört talas om som vill ha mörkare glas till ett akvarium. Många väljer annars "optiwhite" (eller vad det nu heter) som inte är svagt gröntonat som vanligt glas är. Visst kan du köra med mörktonat/rökfärgat glas, men jag har svårt se vitsen när du ändå ska ha belysning över karet?? Men varför inte, du kanske startar en ny trend?
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • Kimmy-
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 458

                    #10
                    hehe jag vet att det förra helglasade jag hade med ljust silikon såg dumt ut iaf vet inte vad det var för glas i det! men har läst att det vanliga är floatglas så kör nog på det med svart silikon så tror jag det kmr bli annorlunda i glaset på ngt konstigt vänster
                    Har precis räknat ut måtten på alla glas så nu ska jag ringa glasmästaren och få ett pris

                    Såhär blir det se om ni förstår hur jag menar

                    Botten. Längd: 138cm Djup: 36.2cm Tjock: 8mm
                    Långsidor. Längd: 138cm Höjd: 40cm Tjock: 7mm
                    Kortsidor. Djup: 36.2cm Höjd: 39cm Tjock: 7mm

                    Med dom måtten med räknat 2mm limfog så blir yttermåtten 138*40*38
                    Mvh / Jimmy

                    Lokal

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kimmy-
                      hehe jag vet att det förra helglasade jag hade med ljust silikon såg dumt ut iaf vet inte vad det var för glas i det! men har läst att det vanliga är floatglas så kör nog på det med svart silikon så tror jag det kmr bli annorlunda i glaset på ngt konstigt vänster
                      Har precis räknat ut måtten på alla glas så nu ska jag ringa glasmästaren och få ett pris

                      Såhär blir det se om ni förstår hur jag menar

                      Botten. Längd: 138cm Djup: 36.2cm Tjock: 8mm
                      Långsidor. Längd: 138cm Höjd: 40cm Tjock: 7mm
                      Kortsidor. Djup: 36.2cm Höjd: 39cm Tjock: 7mm

                      Med dom måtten med räknat 2mm limfog så blir yttermåtten 138*40*38
                      det var ett annorlunda sätt att limma, normalt så brukar man sätta allt glas på botten eller allt glas utanför botten, men det blir nog lika bra iaf.

                      tänk på att det blir väldigt kladdigt med svart silicon, du bör maskera rutorna för att få det snyggt, och maskeringen måste tas bort innan siliconet härdat.

                      jo en sak till om du inte känner glasmästaren i fråga så blir du nog förvånad över priset och beställer ett kar hos tassar istället

                      en sak till om det är bänken som begränsar akvariets mått så skulle jag skaffa en tjock skiva av ett bastant material 3-4cm tjock och göra akvariet i standard mått 150*50 höjden valfri, det blir skitsnyggt när akvariet är större än bänken
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Kimmy-
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 458

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        det var ett annorlunda sätt att limma, normalt så brukar man sätta allt glas på botten eller allt glas utanför botten, men det blir nog lika bra iaf.

                        tänk på att det blir väldigt kladdigt med svart silicon, du bör maskera rutorna för att få det snyggt, och maskeringen måste tas bort innan siliconet härdat.

                        jo en sak till om du inte känner glasmästaren i fråga så blir du nog förvånad över priset och beställer ett kar hos tassar istället

                        en sak till om det är bänken som begränsar akvariets mått så skulle jag skaffa en tjock skiva av ett bastant material 3-4cm tjock och göra akvariet i standard mått 150*50 höjden valfri, det blir skitsnyggt när akvariet är större än bänken
                        jo det kanske blir lite kladdigare med svart silikon men jag tycker att det är mkt snyggare med svart till bänken jag har, står ett litet 50L på bänken nu med svart silikon och det passar så sjukt bra ihop.
                        Kollade på priset räknat 8mm och han sa ungefär 350:- kvadratmetern så snabbt räknat så landar jag runt 700:- så tkr det får gå

                        Själva ihopsättningen blir nog enklast som jag har tänkt, tror jag iaf det lär vi märka iaf, Men glaset är beställt så kostnaden kommer jag med senare
                        Mvh / Jimmy

                        Lokal

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Och glöm inte bort att ta bilder!
                          Vi vill ju se ditt första akvariebygge!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Och glöm inte bort att ta bilder!
                            Vi vill ju se ditt första akvariebygge!
                            Absolut!
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kimmy-
                              jo det kanske blir lite kladdigare med svart silikon men jag tycker att det är mkt snyggare med svart till bänken jag har, står ett litet 50L på bänken nu med svart silikon och det passar så sjukt bra ihop.
                              Kollade på priset räknat 8mm och han sa ungefär 350:- kvadratmetern så snabbt räknat så landar jag runt 700:- så tkr det får gå

                              Själva ihopsättningen blir nog enklast som jag har tänkt, tror jag iaf det lär vi märka iaf, Men glaset är beställt så kostnaden kommer jag med senare
                              det var rätt ok pris för att vara en glasmästare, jag tror du kommer få ett roligt projekt, var noggrann och fråga gärna i tråden om du undrar om nåt
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...