Bygga Kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Nice! Sätt lister på kanterna ner mot golvet också så blir helhetsintrycket av en hel möbel mycket bra. Men det kanske du redan tänkt på!

    Jobbigt att ha mycket ljus bakom, alla små springor mellan lister syns ju galet mycket. Bygger man något annat syns ju aldrig de små missarna med en millimeter hit eller dit. Jag retar mig själv otroligt mycket på mina små springor. Har funderat på att sätta typ gummilister mellan luckorna men det blir ju jobbigt när man öppnar dom för då följer alla med. Att sätta något bakom funkar ju men då måste man ta bort luckorna i en bestämd ordning... Problem är till för att lösa
    Där sa du allt något med lister ner mot golvet den har jag inte tänkt på innan det kan bli skitbra för då slipper jag oroa mig över kontrasten mellan färgerna på listerna och nederdelen

    Jag har köpt gummilister som jag ska sätta dit oxå, jag kmr inte ge mig förrens det är 100% ljustät för annars kommer jag som du bara störa mig som F*N på det
    Mvh / Jimmy

    Lokal

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      Nu äntligen är allt klart och igång! sedan en och en halv vecka tillbaka ungefär. Lägger in samtliga bilder igen så ser man tydligare utvecklingen, detta projekt som jag hade som planer att det skulle gå snabbt och smidigt och billigt har blivit raka motsatsen, MEN det har varit kul samt lärorikt, här kommer ett utdrag på vad jag har varit tvungen att införskaffa mig genom byggets gång (material samt redskap).

      Glaset 8mm: 1200:-
      Silikon 3 tub: 408:-
      aceton: 50:-
      Möbel: 600:-
      Färg blå o vit: 500:-
      penslar sandpapper osv: 150:-
      Ljusrörshållare: 627:-
      Lysrör: 630:-
      Sand: 100:-
      Övrigt: 500:-

      Totalt: 4765:-

      Hade en budget på 2500:- när jag startade, så den sprack rätt bra. Så jag var tvungen att hålla tillbaka med saker som jag igentligen ville göra så som moduler men det får komma senare.
      Har sen innan filter och dopvärmare och möbeln karet står på.

      Jag kommer nog troligen inte bygga ett eget akvarie själv igen då jag anser att det är en del pill med det och att det blir en bra bit dyrare än vad man kan köpa sig ett begagnat för. Men man ska aldrig säga aldrig.

      Vill tacka alla som har hjälpt mig på vägen med förslag och vägledning

      Nu till bilderna.
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • Kimmy-
        Användare
        • juni 2010
        • 458

        ......
        Mvh / Jimmy

        Lokal

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • juni 2010
          • 458

          .......
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            o lite till
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              litegrann till
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                .................
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • Kimmy-
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 458

                  sådär det var alles enjoy
                  Mvh / Jimmy

                  Lokal

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    Snyggt! Härligt att få det klart va?

                    Bara firrarna som saknas ser det ut som.

                    Kommentar

                    • Kimmy-
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 458

                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Snyggt! Härligt att få det klart va?

                      Bara firrarna som saknas ser det ut som.
                      simmar 3 hongi o 1 golden som är överlyckliga för utrymmet. dom får simma där ngra veckor till tills dom byts ut!
                      Mvh / Jimmy

                      Lokal

                      Kommentar

                      • Kimmy-
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 458

                        Blev en sväng om på ToM idag så det blev ett tillskott på 6fisk 4st Bright Blue o 2st Maingano.

                        Lite roligare att sitta och kolla på det nu när det är lite rörelse i karet.
                        Mvh / Jimmy

                        Lokal

                        Kommentar

                        • Kimmy-
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 458

                          tjena, har lite problem med karet nu! Vattnet är grumligt som F*n Och alger som in i den! Jag har gjort en massa vattenbyten vänt grus tvättat av sten filter osv men det är grumligt fortfarande! Jag har kört med easy life vid starten och en liten dos vid vattenbytena och innan har det bara varit grumligt ett par tre timmar men nu är det grumligt helatiden så igår bytte jag 70-80% och struntade i easylifen men nu imorse så är det grumligt, dock inte lika "gröngrumligt" som det var innan men står fisken vid bakrutan så ser man dom ej! Undrar nu vad detta kan vara för problem?

                          Kan tillägga att detta startade när jag slängde ner en rot för att ge dom lite mer gömställen i väntan på att snön ska töa! Den är dock borta nu fick för mig att det var den som var boven men efter flertalet vattenbyten så återstår problemet!

                          Jag har i 2st innerfilter 1000l/h anser dock att det inte är mkt filtermatta i dom, skulle det kunna va problemet?

                          Nu behöver jag hjälp med vad det kan vara?? Finns det några bra tester som jag kan köra för att utesluta/hitta "felet".

                          Bör medela att fisken mår bra i karet dock så är dom kanske lite nerstämda av grumlet!
                          Mvh / Jimmy

                          Lokal

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Grönaktigt grummel låter som svävaralger och det bästa sättet att slippa dessa är uvc-filter. men om du har mycket alger generellt så kan det vara att du har lite obalans i karet ännu.
                            Ett alternativ är att helt släcka karet i 4-6 dagar och då täcka över akvariet
                            filtar eller dylikt. Endast lite ljus räcker för att hålla liv i algerna. Ingen mat under den tiden.

                            Har du höga nitrathalter? Om så så har nitrifikationsprocessen kommit igång, men något ska förbruka nitraten också. Det görs bäst med vattenbyten eller växter (det sista finns åsikter om tror jag).
                            Senast redigerad av DaRe; 26 december 2010, 18:16.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kimmy-
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 458

                              Ursprungligen postat av DRE
                              Grönaktigt grummel låter som svävaralger och det bästa sättet att slippa dessa är uvc-filter. men om du har mycket alger generellt så kan det vara att du har lite obalans i karet ännu.
                              Ett alternativ är att helt släcka karet i 4-6 dagar och då täcka över akvariet
                              filtar eller dylikt. Endast lite ljus räcker för att hålla liv i algerna. Ingen mat under den tiden.

                              Har du höga nitrathalter? Om så så har nitrifikationsprocessen kommit igång, men något ska förbruka nitraten också. Det görs bäst med vattenbyten eller växter (det sista finns åsikter om tror jag).
                              tror inte det är nitratet då jag byter ungefär 30% 2-3 gånger i veckan, men ska köpa tester o kolla.

                              Ska täcka över karet som du föreslagit och se vad som händer, samt ska jag beställa mig ett redigt ytterfilter tror det behövs i vilket fall och då kan man lika väl ta med uvc
                              Mvh / Jimmy

                              Lokal

                              Kommentar

                              • nicson
                                Användare
                                • januari 2010
                                • 639

                                Svävalger får jag alltid i dammen på senvåren. Siktdjup mindre än 5 cm. Finns två botemedel som också borde funka i kar:

                                1. Algdödande kemikalier - brukar köpa ngn slags granulat. Inte så naturligt men funkar bra o snabbt. Det är ju inte naturligt med smärtstillande heller men behövs det så tar man...

                                2. Hö! Binder ihop en rejäl knippa o sänker med sten. Det tar 5 - 7 dgr så har infusorierna börjat tugga och man får snabbt en halvmeter siktdjup.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...